Gå til innhold

Tannlege/behandling i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Etter mye problemer med bittet (skulle hatt tannregulering, samt noen problemer med visdomstenner), så har jeg nå i 30-åra opplevd mange problemer med tennene mine. Samtlige jeksler har enten gått i stykker, eller sakte smuldret opp, et hakk av gangen. Fire av dem må trekkes, mens resten må rotfylles. De fleste andre tennene har jeg ingen problemer med...men det koster uansett penger, veldig mye penger - spesielt det å få inn implanter der det må trekkes. Har god tannhelse, og har alltid pusset tennene / brukt tanntråd, og spiser/drikker ikke mye sukker eller syrlig. 

Fikk et overslag fra lokale tannlegen, og det var snakk om rundt 120000 kr for hele operasjonen (rotfyllinger der det trengs, samt 4 implanter). 

Dette er LANGT mer enn det jeg har råd til. 

Jeg har undersøkt priser i utlandet, da land som Latvia, Ungarn, Tsjekkia, o.l, og har kommet fram til: 

Rotfyllinger: 2000 kr totalt 

Implanter: Helt ned til 10000-12000 kr pr. tann, med krone. Altså totalt rundt 40000-50000 kr. 

Reise med Norwegian koster ca. 2000 kr, tur / retur. Må vel påregne meg flere turer, så budsjetterer inn 10000 kr totalt. Og hotell kommer på et par hundrelapper pr. dag, altså kan vi si 5000-7000 kr der, over 4 turer...Totalt 15000-20000 kr

Alt i alt ligger anslaget mellom 55000 - 70000 kr. Ca. halv pris av det her i Norge. Mindre om man greier å få kuttet ned på reising / opphold. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 9568b...d08

AnonymBruker
Skrevet

Og så kan du kalkulere inn problemer du kan få i ettertid, der ingen norsk tannklinikk vil ta i. Reklamasjonsrettigheter har du ikke og risikoen for smittsomme bakterirer du aldri blir kvitt er også stor. 

Reklamen pleier å være bra for utenlandske klinikker, men resultatet for mange samsvarer ikke med reklamen. Så vel bekommen og god fornøyelse. 

Anonymkode: 5bb70...b63

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fly til szczecin i polen med norwegian, det koster bare hundrelapper, du kan bo på rimelige fine hoteller til 4_500 pr natt. Jeg vet ikke implantater, men hjalp nylig noen med å få en bro der nede, og den kom på 9500 med all behandling, ble superbra. 

Anonymkode: 9212e...146

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så kan du kalkulere inn problemer du kan få i ettertid, der ingen norsk tannklinikk vil ta i. Reklamasjonsrettigheter har du ikke og risikoen for smittsomme bakterirer du aldri blir kvitt er også stor. 

Reklamen pleier å være bra for utenlandske klinikker, men resultatet for mange samsvarer ikke med reklamen. Så vel bekommen og god fornøyelse. 

Anonymkode: 5bb70...b63

Virker mest som propaganda? Leser om et par saker i media, men så er det jo flere titusener, om ikke hundretusen, som hvert år drar til utlandet for behandling. Og hvem som drar med seg hva, kommer jo helt an på hvor de drar. Forskjell på å dra til moderne klinikk i Belgia, kontra et lokalt tannlegekontor i Thailand / Tyrkia, osv. 

Er jo så klart en risk / reward greie, men har man ikke penger så har man ikke penger. 

Anonymkode: 9568b...d08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som drar til Polen for tannbehandling, men de har familie/venner der som kan hjelpe dem med å finne frem til en bra klinikk, så føler det er tryggere enn å starte helt på egen hånd. Språket kan også være et problem, du må jo finne noen som er god i engelsk. Du bør også forsikre deg om at du kommer til en klinikk som bruker skikkelige implantater og fyllinger, ikke billig skit som må byttes etter et par år. Som nevnt over må du teste deg for MRSA når du kommer hjem, det er dessverre tilfellet at det er økt risiko for å få det ved behandling i utlandet, og mange øst europeiske land har betydelig høyere forekomst enn i Norge.

Anonymkode: 7ef2f...1da

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ryddet for verving av intervjuobjekter. 

Monstrum, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...