Gå til innhold

Samvær når samværsforelder flytter utenfor skolekretsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Per i dag har vi 60/40-ordning, men pga lang reisevei til/fra jobb har det blitt til at jeg har måttet si fra meg en del samvær. Jeg har ca 40% samvær på papiret, men i realiteten har dette vært kun annenhver helg siste året. Tenker nå å flytte nærmere jobb og sammen med kjæresten. Barnet har truffet kjæresten et par ganger og det går fint :) Barnet er 10 år og jeg lurer på hva dere tenker om å ha 60/40-ordning hvis jeg flytter ca 30 min biltur unna (utenom rushtid)? Tenker å bo i nærhet av buss eller tog så barnet kommer seg til/fra skolen.

Anonymkode: 7facc...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høl i hode. Du prioriterer feil

Endret av RoH
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, RoH skrev:

Hvorfor? :klo:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, RoH skrev:

Jeg vil jo ha barnet 40% som samværsavtalen sier

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? :klo:

Skal 10 åringen pendle? Om du ønsker mer samvær flytter du nærmere skole. Hva veit du om det går bra mellom barne og din nye kjæreste etter et par møter. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 10 år, og bør ha mulighet til å delta på fritidsaktiviteter, være med venner etter skolen osv. Ikke sitte i en bil minimum 1 time hver dag, og gå glipp av alt vennene gjør på fordi pappa vil bo med kjæresten. 

Annenhver helg høres mer realistisk ut, om så mye i det hele tatt. 

Anonymkode: b922c...d4c

• Liker 20
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per i dag har vi 60/40-ordning, men pga lang reisevei til/fra jobb har det blitt til at jeg har måttet si fra meg en del samvær. Jeg har ca 40% samvær på papiret, men i realiteten har dette vært kun annenhver helg siste året. Tenker nå å flytte nærmere jobb og sammen med kjæresten. Barnet har truffet kjæresten et par ganger og det går fint :) Barnet er 10 år og jeg lurer på hva dere tenker om å ha 60/40-ordning hvis jeg flytter ca 30 min biltur unna (utenom rushtid)? Tenker å bo i nærhet av buss eller tog så barnet kommer seg til/fra skolen.

At du prioriterer feil, er bare bullshit, regner med det er en som har lest halve innlegget ditt og synser resten :)

Her i huset er det 30 min til skole for begge ungene, avhengig av hvor de er annenhver uke. En av ungene må uansett reise 30 min med buss. Det funker brillefint hos oss i hvert fall. Vi er også fleksible om det er en trening eller noe som skjer hos den ene, da er ungen der eller her, ettersom hva det gjør. Da slipper de å reise to ganger på en dag.

Lykke til, det viktigste er å snakke med ungen underveis og gjerne ha en god dialog med mor. Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som svarer - hvor har ts skrevet at hen er en far?

Anonymkode: 265b9...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

At du prioriterer feil, er bare bullshit, regner med det er en som har lest halve innlegget ditt og synser resten :)

Her i huset er det 30 min til skole for begge ungene, avhengig av hvor de er annenhver uke. En av ungene må uansett reise 30 min med buss. Det funker brillefint hos oss i hvert fall. Vi er også fleksible om det er en trening eller noe som skjer hos den ene, da er ungen der eller her, ettersom hva det gjør. Da slipper de å reise to ganger på en dag.

Lykke til, det viktigste er å snakke med ungen underveis og gjerne ha en god dialog med mor. Lykke til :)

Problemet er at mor ikke er enig i at jeg bør gjøre dette. Vi bor nærme hverandre (og skolen) i dag og hun mener dette vi påvirke barnets hverdag i ukedagene så mye at det ikke er bra for barnet. Hun mener samværet da ikke kan være 40%.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som svarer - hvor har ts skrevet at hen er en far?

Anonymkode: 265b9...1b9

Det stemmer. Og mor har hovedomsorgen med 60% samvær på papiret.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mor ikke er enig i at jeg bør gjøre dette. Vi bor nærme hverandre (og skolen) i dag og hun mener dette vi påvirke barnets hverdag i ukedagene så mye at det ikke er bra for barnet. Hun mener samværet da ikke kan være 40%.

Problemet til moren er at du har samværsrett på papiret. Du har rett og krav på å ha ungen 40 %. 

Men jeg er også tilhenger av at ungene bør bli hørt i sånt, hva sier ungen til å ta buss eller tog? Har ungen venner der du bor, feks.. sånt teller inn også. Hva moren mener, er egentlig irrelevant her. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at barnet ikke kommer til å syntes noe om dette særlig lenge og du kommer til å kun få annenhver helg. Du er sikkert en ok far, men det blir ekstra pes og barn er seg selv nærmest. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Tenker at barnet ikke kommer til å syntes noe om dette særlig lenge og du kommer til å kun få annenhver helg. Du er sikkert en ok far, men det blir ekstra pes og barn er seg selv nærmest. 

Vel, hos oss har dette funka perfekt i sju år nå.. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Vel, hos oss har dette funka perfekt i sju år nå.. 

Flaks for dere. Sier at dette blir pes for barnet og lettete gjøre at barnet velger vekk samvær etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke har fulgt samværsavtalen på ett år og begrunner dette med ang reisevei til jobb, så mener du at du skal opprettholde den avtalen du ikke følger ved at barnet skal få lengre reisevei? 

Her forstår jeg ikke logikken. Hvis du ikke kan ha barnetgrunnet ang jobbvei, så kan vel ikke arnet være jos deg grunnet lang skolevei? 

Anonymkode: 237c4...fea

• Liker 15
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Flaks for dere. Sier at dette blir pes for barnet og lettete gjøre at barnet velger vekk samvær etterhvert. 

Flaks er det ikke. 

Kanskje det ender opp at barnet heller vil bo hos faren og velger bort samværet hos moren i stedet for? 

Skrevet

Barnet blir bare eldre og eldre, fritidsaktiviteter og venner blir mer og mer viktig. Ved å gjøre avstanden til deg lenger vil barnet velge deg bort om kort tid.

Synes forøvrig det blir helt feil å få BARNET til å pendle denne avstanden.... Som sagt, etter all sannsynlighet blir du valgt bort om ihvertfall et par år... Da vil barnet være der det bor for å få vært med på det som skjer der. Bor du i samme nabolag kan barnet være hos deg og allikevel være med på alt som skjer!

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Flaks er det ikke. 

Kanskje det ender opp at barnet heller vil bo hos faren og velger bort samværet hos moren i stedet for? 

Det kan også skje, men minst sannsynlig siden skole og venner er der. 

AnonymBruker
Skrevet

Derfor det er viktig at foreldre har barn mer enn annenhver helg er båndene det skaper. Når barna kommer opp i en viss alder bør båndene være tette hvis samvær skal fortsette. Har et barn som etter 11 år sa nei til å dra til den som hadde samvær kun hver annen helg, fordi barnet rett og slett ikke følte den forelderen var en foreldre.  Nå er samværet kanskje 1 helg i året fordi barnet ikke vil. (nå ungdom).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor det er viktig at foreldre har barn mer enn annenhver helg er båndene det skaper. Når barna kommer opp i en viss alder bør båndene være tette hvis samvær skal fortsette. Har et barn som etter 11 år sa nei til å dra til den som hadde samvær kun hver annen helg, fordi barnet rett og slett ikke følte den forelderen var en foreldre.  Nå er samværet kanskje 1 helg i året fordi barnet ikke vil. (nå ungdom).

Slik er det med 14-åringen min også.

Anonymkode: bf013...832

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...