Gå til innhold

Finnes det en norsk "Cæsar Milan" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hannhund som tror han er sjefen (noen ganger, ikke alltid.)

Det hender han knurrer på samboeren min.

Jeg vet at samboer ikke har gjort noe feil, men hunden min har en form for " passer på " overfor meg

Hunden er ganske liten kun 10 kg,  og mitt spørsmål er hvordan sette hunden på sin plass uten bruk av å være altfor hardhendt.

Er det noen som har noen råd å komme med?

Hunden min er 3,5 år gammel.

Takker for svar :) 

Anonymkode: 0402c...355

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det finnes, men spørsmålet er om du egentlig villle finne han om du visste hva Cesar Millan egentlig holder på med. Det han ville sagt er at hunden prøver å være dominant, og så hadde han tsj-tet den og stukket borti den med fingrene for å få den til å bite slik at han kan skryte av at han er blitt bitt 51 ganger nå, og ikke 50. Slike "hundetrenere" lærer hundene å bite og å bli mere usikre, og det er ren hasard å tilkalle en av dem. Sjekk ut denne videoen: 

Så noen som bruker lignende metoder som dette vil jeg ikke anbefale, du risikerer bare at hunden din blir mere usikker. Jeg vet om en dame som har en hund som knurrer og bjeffer på fremmede, og han ble verre etter de tilkalte en norsk "hundevisker" som har mange tilsynelatende suksess-historier på sin facebook-side. Det er lett å redigere film så det ser ut som om ting har bedret seg, men bak dette bildet finnes det nok endel historier som ikke akkurat er solskinnshistorier, slik som med CM.

Det du derimot kan gjøre er å prøve å gi hunden mere positive assosiasjoner med samboer, da det er vanskelig å være glad og usikker på samme tid. For det er mulig hunden er usikker på samboeren din og derfor er også usikker på hva som kommer til å skje når han kommer nær deg. Hunder kan også ha en naturlig motvilje mot at folk kommer for nær hverandre siden det kan bety trøbbel og slagsmål i hundeverdenen. Jeg hadde begynt med å utstyre samboer med pølse, og så lære hunden at det regner pølse når samboer er i nærheten og sett hva som kom ut av det. Han bør ikke se på hunden eller nærme seg hunden, men bare tilfeldigvis kaste litt pølser rundt (eller andre godbiter da) når han er i nærheten, spesielt i nærheten av deg.
Du kan også gi hunden et eget sted å ligge, gjerne noe som er høyt oppe siden hunden er liten, og at dette stedet føles trygt for den, og er litt borte fra deg, slik at han ikke sitter oppå deg hele tiden og vokter på samboer.

Anonymkode: 4a7b8...b14

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Legg også merke til hva det er som trigger knurringen, hvorfor det er noen ganger og ikke alltid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det finnes, men spørsmålet er om du egentlig villle finne han om du visste hva Cesar Millan egentlig holder på med. Det han ville sagt er at hunden prøver å være dominant, og så hadde han tsj-tet den og stukket borti den med fingrene for å få den til å bite slik at han kan skryte av at han er blitt bitt 51 ganger nå, og ikke 50. Slike "hundetrenere" lærer hundene å bite og å bli mere usikre, og det er ren hasard å tilkalle en av dem. Sjekk ut denne videoen: 

Så noen som bruker lignende metoder som dette vil jeg ikke anbefale, du risikerer bare at hunden din blir mere usikker. Jeg vet om en dame som har en hund som knurrer og bjeffer på fremmede, og han ble verre etter de tilkalte en norsk "hundevisker" som har mange tilsynelatende suksess-historier på sin facebook-side. Det er lett å redigere film så det ser ut som om ting har bedret seg, men bak dette bildet finnes det nok endel historier som ikke akkurat er solskinnshistorier, slik som med CM.

Det du derimot kan gjøre er å prøve å gi hunden mere positive assosiasjoner med samboer, da det er vanskelig å være glad og usikker på samme tid. For det er mulig hunden er usikker på samboeren din og derfor er også usikker på hva som kommer til å skje når han kommer nær deg. Hunder kan også ha en naturlig motvilje mot at folk kommer for nær hverandre siden det kan bety trøbbel og slagsmål i hundeverdenen. Jeg hadde begynt med å utstyre samboer med pølse, og så lære hunden at det regner pølse når samboer er i nærheten og sett hva som kom ut av det. Han bør ikke se på hunden eller nærme seg hunden, men bare tilfeldigvis kaste litt pølser rundt (eller andre godbiter da) når han er i nærheten, spesielt i nærheten av deg.
Du kan også gi hunden et eget sted å ligge, gjerne noe som er høyt oppe siden hunden er liten, og at dette stedet føles trygt for den, og er litt borte fra deg, slik at han ikke sitter oppå deg hele tiden og vokter på samboer.

Takk for fint svar 😃 Jeg skal prøve meg litt frem og fylle lommene til sambo så får vi se om det blir bedre. 

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en moderne og oppdatert atferdsterapeut, som kan komme hjem og se på hunden og samspillet mellom dere og gi råd derfra. Som AB over her sier, Cæsar Milans metoder gjør bare hunden mer passiv. Den blir straffet for å bruke språket sitt (knurre) og slutter da å knurre. Men det som gjorde at den knurret, antagelig en følelse av utrygghet, er ikke jobbet med og hunden blir da en tikkende bombe - redd, men tør ikke vise det.

Dominans og lederskap er ikke relevant mellom hund og eier, man må heller få tak i en instruktør som ser på de følelser som ligger bak hundens reaksjonsmønster og dermed jobbe med de. :)

• Liker 5
Skrevet

Det eneste vettu Cesar Milan noen gang har gjort, er å fortelle folk om Don't touch, don't talk, and no eye contact. Altså ikke rør, snakk til, eller se på hunden.

Det er utrolig hjelpende for en hund som er usikker, redd eller nervøs. Hunden føler da at man ikke er en trussel, og kan ta ting i sitt eget tempo. Har plutselig sitter med hunder på fanget på den måten, og eier som ikke forstår særlig mye 😊

Å straffe en hund for knurring, er som å ta ut batteriet på brannvarsleren. 

Støttet forslaget til Tabris her 😊 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle tilbakemeldinger. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det håper jeg da virkelig ikke at finnes.... Selv om jeg vet ganske sikkert at det gjør det.

Glad du hører på de rådene du allerede har fått, har ikke noe mere og tilføye sånn sett.
Lykke til :)

Anonymkode: a6c41...c7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

EN Cesar Milan, er vel en for mye...

Anonymkode: 820d8...a35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei hjelpes, det håper jeg da virkelig ikke. 

Anonymkode: 41a09...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Vet det finnes en Cæsar Milan i Nordland. Ville styrt unna han.

Anonymkode: c9340...f1a

Skrevet

Hvorfor vil du ha en norsk versjon av en dyre mishandler? 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2018 den 22.14, Pussle skrev:

Hvorfor vil du ha en norsk versjon av en dyre mishandler? 

Fordi jeg har sett han på tv programmene som har vært gjort med han og det han har fått til med hundene har vært fantastisk bra mange ganger.

Jeg har aldri sett på han som en dyre mishandler .  (tv er flink til å klippe og lime så det ser bra ut)

Det er svaret jeg kan gi deg.

Men skjønner jo at jeg har tatt feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har sett han på tv programmene som har vært gjort med han og det han har fått til med hundene har vært fantastisk bra mange ganger.

Jeg har aldri sett på han som en dyre mishandler .  (tv er flink til å klippe og lime så det ser bra ut)

Det er svaret jeg kan gi deg.

Men skjønner jo at jeg har tatt feil.

Han blir fremstilt som en profesjonell, alt er for å få TV seere. Men i virkeligheten har han ikke peiling på hvordan hunder fungerer. Han fjerner symptomene på problemer, men ikke selve problemet.

Anonymkode: fa059...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Alle som kaller Cesar Millan har tvilsomt faktisk sett på showet hans og/eller lest bøkene hans. Og en hund som er usikker og redd vil ikke til slutt stå og logre og kose med alle familiemedlemmene... den vil krype seg sammen og trekke seg vekk, eller bli aggressiv. Hvordan har det seg at alle negative ting som blir sagt om han kommer fra folk som aldri har hatt noe med han å gjøre? Hvorfor sier ikke eigerne han har hjulpet noe negativt om han til media? 

Anonymkode: 2c82d...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som kaller Cesar Millan har tvilsomt faktisk sett på showet hans og/eller lest bøkene hans. Og en hund som er usikker og redd vil ikke til slutt stå og logre og kose med alle familiemedlemmene... den vil krype seg sammen og trekke seg vekk, eller bli aggressiv. Hvordan har det seg at alle negative ting som blir sagt om han kommer fra folk som aldri har hatt noe med han å gjøre? Hvorfor sier ikke eigerne han har hjulpet noe negativt om han til media? 

Jeg pleide å se på programmet hans for noen år siden, og jeg syntes han var utrolig flink. Men det var noe som skurret, hans oppdragerstil passet ikke meg da jeg ikke hadde noe ønske om å være en leder på den måten. Jeg er ingen alpha fra naturens side, og jeg liker ikke å være så konfronterende som han er. Jeg ønsket mer kos og mindre «militærdisiplin». Så begynte jeg å lese om dempede signaler og belønningsbasert trening. Jeg ser resultatene denne formen for trening gir og jeg kan ikke skjønne at noen heller vil bruke Millans metoder.

Videoer som dette gjør meg fullstendig kvalm, Millan har ikke fortsått hvordan hunder fungerer i det hele tatt: 

Hadde denne mannen nærmet seg min hund hadde «momma bear» tatt overhånd.

Det er en grunn til at det står en advarsel om at du ikke skal prøve teknikkene selv, uten samarbeid med en profesjonell.

Anonymkode: 8f13a...6e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å se på programmet hans for noen år siden, og jeg syntes han var utrolig flink. Men det var noe som skurret, hans oppdragerstil passet ikke meg da jeg ikke hadde noe ønske om å være en leder på den måten. Jeg er ingen alpha fra naturens side, og jeg liker ikke å være så konfronterende som han er. Jeg ønsket mer kos og mindre «militærdisiplin». Så begynte jeg å lese om dempede signaler og belønningsbasert trening. Jeg ser resultatene denne formen for trening gir og jeg kan ikke skjønne at noen heller vil bruke Millans metoder.

Videoer som dette gjør meg fullstendig kvalm, Millan har ikke fortsått hvordan hunder fungerer i det hele tatt: 

Hadde denne mannen nærmet seg min hund hadde «momma bear» tatt overhånd.

Det er en grunn til at det står en advarsel om at du ikke skal prøve teknikkene selv, uten samarbeid med en profesjonell.

Han jobber med hunder med alvorlige problemer. Grunnen til at han har en disclaimer er for å ikke bli saksøkt av hundre idioter som ikke har peiling på hva de driver med, og ender opp med å bli bitt når de skal prøve å leke hundehvisker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber med hunder med alvorlige problemer. Grunnen til at han har en disclaimer er for å ikke bli saksøkt av hundre idioter som ikke har peiling på hva de driver med, og ender opp med å bli bitt når de skal prøve å leke hundehvisker. 

I følge programmene hans så jobber han med alle hunder, ikke bare med hunder med alvorlige problemer. Og å sparke, stikke, rykke og true en hund med alvorlige problemer er galskap. Det han egentlig gjør er å blåse seg opp, slå seg på brystet med begge hendene mens han roper «det er JEG som er sjefen!» som en annen gorilla. Skikkelig pedagogisk. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo mange av de som har vært med på programmet hans som har pratet om de negative erfaringene i ettertid, men du må også huske på at når man er med på et tv program, så skriver man gjerne en kontrakt, og man har ikke alltid lov til å prate om negative erfaringer i ettertid uten å bli saksøkt. Men det er flere av hundene som Cesar Millan dro for å hjelpe, som har endt opp enten avlivet, og omplassert, fordi de ble verre. Her er en post fra en dame som deler sine erfaringer med han, og hvordan hunden hennes utviklet separasjonsangst etter å ha blitt trent av han. http://www.thecrossovertrainer.com/one-persons-experience-with-the-dog-whisperer/

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

...idioter som ikke har peiling på hva de driver med, og ender opp med å bli bitt når de skal prøve å leke hundehvisker. 

Som Cæsar Milan, tenker du? Som ble bitt i den videoen du siterte nettopp av den grunnen du her skriver.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...