Belba Skrevet 19. februar 2005 #1 Del Skrevet 19. februar 2005 Jeg vurderer en bachelor (i første omgang) i internasjonal politikk. Noen som vet om det er vanskelig å komme inn (hørt rykter om det)? Ellers noe du vet om studiet/jobbmuligheter etc.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #2 Del Skrevet 19. februar 2005 I Oslo og Bergen har det vært et laud-krav på 2.5. for å komme inn på hovedfaget i Internasjonal politikk / Statsvitenskap / Sammenliknende politikk, ifølge en jeg kjenner som har studert det. Har hørt at studiet er interessant, en venn av meg ble uteksaminert i forfjor: han jobber nå i Ernst & Young, så det er nok mange muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belba Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 19. februar 2005 Takk for svaret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #4 Del Skrevet 19. februar 2005 Med Statasvitenskap/ Internasjonal politikk kan man jobbe i Mc Kinsey & Company, Orkla, Dagbladet, Aftenposten, Dagens Næringsliv (gudene vet de behøver en), Kapital, UD, Departementene, Direktoratene, Fylkeskommunene, kommunene, Schipstedt, Hafslund, Forfatter av bøker, foreleser/kursholder, konsulent, Diplomat, kulturattachè, internasjonale organisasjoner (FN), NORAD, Organisasjonskonsulent, Ekspert på offentlig sektor for næringslivet, Informasjonssjef for et bredt spekter av store selskap, Interansjonal koordinator....osv. Begrensningene er det bare du selv som setter. Lykke til i en spennende verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2005 #5 Del Skrevet 19. februar 2005 Bare ordet internasjonal politikk har problemer med å komme seg inn i hodet mitt, men lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belba Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 19. februar 2005 Bare ordet internasjonal politikk har problemer med å komme seg inn i hodet mitt, men lykke til Kjedelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2005 #7 Del Skrevet 19. februar 2005 Nei nei, for all del. Bare litt ehm, langt :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belba Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 19. februar 2005 Lang tid, mener du? Joda - men man må vel ha en 5 års universitetsstudier uansett, så da er det jo smart å gjøre noe interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 20. februar 2005 #9 Del Skrevet 20. februar 2005 Lang tid, mener du? Joda - men man må vel ha en 5 års universitetsstudier uansett, så da er det jo smart å gjøre noe interessant. ja helt riktig belba! alt for mange som studerer et fag de egentlig ikke trives med fordi de tenker at jobbene etterpå blir bra. og jeg ser helt klart argumentet. men vel så viktig er det å trives under studiene, og det gjør man sjelden hvis det man holder på med ikke fenger ens interesse. og jeg tror jeg kan love deg at med internasjonal politikk kommer du i alle fall ikke til å kjede deg. men det er nå bare min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 20. februar 2005 #10 Del Skrevet 20. februar 2005 En venninne av meg går sammenlignende politikk i Bergen og stortrives. Flinke forelesere, som Frank Arebrot (?), interessant fag og veldig godt miljø. Hun er ferdig med bachelor, men er akkurat nå et år i Frankrike og studerer politikk der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 20. februar 2005 #11 Del Skrevet 20. februar 2005 Ja det er masse muligheter med en IP master. Men det er ganske mange om beinet også. Av de jeg tok en slik utdanning samtidig med så har alle (dvs som jeg kjente) fått en jobb, men ikke alle har fått en fantastisk jobb. Men hvis du har et perspektiv på 1-3 år, så bør du greie å få en bra jobb etter endt IP-utdanning. Og studiene er utrolig kule, da! Jeg fikk dessuten drømmejobben, og gleder meg til hver arbeidsdag!, så jeg kan bare anbefale denne veien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belba Skrevet 20. februar 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 20. februar 2005 Så kult - takk for alle svarene! :D Glaceria - hvis du vil si det, hva slags jobb har du fått? Ellers, er det noen som vet om det er høy poenggrense for bachelor (kan tenke meg at det kan bli et problem)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 21. februar 2005 #13 Del Skrevet 21. februar 2005 poenggrenser: http://www.samordnaopptak.no/statistikk/04...ng_supp_04.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 21. februar 2005 #14 Del Skrevet 21. februar 2005 Belba - jeg jobber med analyse i staten. Det beste tipset jeg kan gi deg er å fylle på IP-masteren med noe som skiller deg fra mengden, feks et spesielt språk. I tillegg: prøv å få deg relevant arbeidserfaring underveis. Klarer du å legge på et utenlandsopphold i tillegg stiller du sterkere. Det beste er å jobbe utenlands, ikke bare studere. Og skill deg ut med gode karakterer! Det skulle vel være en grei sak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå