AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 Hei alle sammen. Jeg gikk meg en tur etter jobb, og ser plutselig en katt som ser veldig syk ut. Katten er skitten og det ser ut som halen er ødelagt på en slags måte. Jeg prøver å nærme meg katten, men da flekker han tenner og løper bort. Snakket med noen forbipasseresende, og de sier at naboen som eide katten flyttet for en del uker siden. Katten lukter sterk urin. Skulle ønske jeg kunne sett bedre på katten, med tanke på sår eller skader, men det er helt umulig. Han hveser bare og løper bort. Hva kan jeg gjøre?! Jeg føler meg desperat her!! Anonymkode: ee954...126 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. april 2018 #2 Skrevet 5. april 2018 (endret) Lokk den inn i en kasse hvor det er mat og ta den til dyrelege. Eller ring dyrebeskyttelsen Endret 5. april 2018 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #3 Skrevet 5. april 2018 3 minutter siden, Catalina Culès skrev: Lokk den inn i en kasse hvor det er mat og ta den til dyrelege. Eller ring dyrebeskyttelsen Dyrebeskyttelsen svarer ikke. Men om jeg tar den med til veterinær, må jeg betale store summer for det da? Anonymkode: ee954...126
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #4 Skrevet 5. april 2018 Sjekk opp kattegrupper på fb. Mange jobber lokalt for å fange inn hjemløse katter. De hjelper til med bur og å fange den inn. Anonymkode: 93a55...9a2 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. april 2018 #5 Skrevet 5. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dyrebeskyttelsen svarer ikke. Men om jeg tar den med til veterinær, må jeg betale store summer for det da? Anonymkode: ee954...126 Det vet jeg ikke, men du kan jo ringe dyrelegen å høre med de.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #6 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sjekk opp kattegrupper på fb. Mange jobber lokalt for å fange inn hjemløse katter. De hjelper til med bur og å fange den inn. Anonymkode: 93a55...9a2 Tusen takk. Det kan jeg gjøre. Anonymkode: ee954...126 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #7 Skrevet 5. april 2018 Ville prøvd å kontakte dyrebeskyttelsen eller andre grupper som tar seg av hjemløse/skadde dyr, eventuelt kontaktet interessegrupper på facebook. Hvis det ikke fungerer ville jeg ringt til veterinær for å forhøre meg. Uansett hva du gjør så ville jeg hatt på meg tykke hansker (som ikke kan klores eller bites igjennom) dersom du blir nødt til å fange katten selv i tilfelle den bærer diverse sykdommer eller smitte. Finnes sikkert videoer på youtube om hvordan man fanger katter dersom det blir nødvendig. Anonymkode: bf7e7...569 10
chouette Skrevet 5. april 2018 #8 Skrevet 5. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyrebeskyttelsen svarer ikke. Men om jeg tar den med til veterinær, må jeg betale store summer for det da? Anonymkode: ee954...126 Om katten trenger rask behandling står Mattilsynet for disse utgiftene. Veterinær sørger for dette Ville hørt med naboer ol om du kan få ID på eier. Vanskelig å se om den er skadet/syk, men den ser jo pjusk ut. 18
Nappetass1 Skrevet 5. april 2018 #9 Skrevet 5. april 2018 Dyrebeskyttelsen o.l låner ut feller! Ikke gi deg, du må bare fortsette å ta kontakt. Som noen her nevnte finnes det også interessegrupper som tar inn og adopterer bort katter, samt sørger for vaksiner og behandling hos veterinær. Bra at du vil hjelpe pus! 11
Rumle Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 Du har fått mange gode råd over, jeg vil bare si tuuuuusen takk for at du faktisk handler!! 38
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 Prøv å få lokket den frem med noe godt luktende våtfor evt, leverpostei om du har det lett tilgjengelig Så prøv å se om katten kanskje får litt tillitt til deg da, og du får mov til å fange den. Finnes organisasjoner som låner ut feller, mat kan settes i fellen og katten vil da kunne tas med til vetrinær. Anonymkode: 72765...42c 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #12 Skrevet 5. april 2018 Mens du venter på å få hjelp fra dyrebeskyttelsen, så sett ut mat til den Om den er vant til å få mat ett sted, så er det lettere å få fanget den i felle på samme plass, dersom den ikke lar seg fange på annen måte. Den pusen ser iallefall ut til å trenge hjelp! Om hjemløse katter blir levert inn til veterinær, så vil veterinær avgjøre om dem kontakter dyrebeskyttelsen for videre oppfølging, eller om det av dyrevernmessige grunner skal avlives. Avliving skjer på Mattilsynets regning, og om den antas å kunne bli frisk og omplasseres dekker Dyrebeskyttelsen det. Det er ikke du som leverer som må ta kostnadene. Er den ID-merket risikerer eierne som har flyttet fra den å få både regninga og anmeldelse. Anonymkode: be015...a12 11
Kath H. Skrevet 5. april 2018 #13 Skrevet 5. april 2018 Veldig godt råd å sette ut mat, MEN, send inn melding til mattilsynet først! Ellers regnes du som eier av katten og økonomisk ansvarlig for den. Det er enkelt å sende melding til mattilsynet. https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/? Send også mail til dyrebeskyttelsen, de er enklere å nå på mail enn på telefon. Tusen takk for at du engasjerer deg 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #14 Skrevet 5. april 2018 TS her. Har en liten oppdatering til dere. Har snakket med dyrebeskyttelsen, og de kommer tidlig i neste uke for å hente katten. De kommer til å sette ut en felle med mat. Har snakket med naboen der jeg fant katten, og han skal forsette å gi den mat. Fikk beskjed av dyrebeskyttelsen om å gi den mat, sånn at den holder seg i nærheten. Var innom butikken i sted og kjøpte inn litt kattemat, slik at naboen har mat som han kan gi den. Takk alle sammen Anonymkode: ee954...126 26
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 Naboen var forresten veldig glad for at katten får hjelp. Han observerte katten i går, og da kunne han se at halen mest sannsynlig var brukket. I tillegg til at katten har et stort sår under\med halen. Anonymkode: ee954...126 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #16 Skrevet 5. april 2018 Hvor i landet er dette? Anonymkode: 719e3...264
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #17 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet er dette? Anonymkode: 719e3...264 Rogaland. Nå ser det ut som det ordner seg. Anonymkode: ee954...126 2
Rumle Skrevet 5. april 2018 #19 Skrevet 5. april 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Har en liten oppdatering til dere. Har snakket med dyrebeskyttelsen, og de kommer tidlig i neste uke for å hente katten. De kommer til å sette ut en felle med mat. Har snakket med naboen der jeg fant katten, og han skal forsette å gi den mat. Fikk beskjed av dyrebeskyttelsen om å gi den mat, sånn at den holder seg i nærheten. Var innom butikken i sted og kjøpte inn litt kattemat, slik at naboen har mat som han kan gi den. Takk alle sammen Anonymkode: ee954...126 ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #20 Skrevet 5. april 2018 Uff, jeg får helt vondt. Det er veldig lenge å måtte gå i minst 3 dager til med sår og brukket hale. Men dyrebeskyttelsen har det sikkert veldig travelt, det har de hatt i mitt fylke også i vinter. Flott at du kontaktet dem, TS! Veldig bra. Anonymkode: 1b8a0...911 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå