AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 Jeg er en 16 år gammel jente som har veldig lyst til å gå opp i vekt, siden jeg er ganske undervektig (er 1.70m høy og veier 48 kg). Jeg tenkte først å bare proppe i meg masse junk food, men så bestemte jeg meg for å heller spise sunt, og større porsjoner. Og dette har jeg gjort, men jeg går ikke opp i vekt! Har også begynt å trene styrke siden jeg er flat som en pannekake og vil bygge litt rumpe o.l, men jeg spiser mer de dagene jeg trener, så tror ikke det har noe å si. Noen som har noen tips? Anonymkode: 94b37...c70 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #2 Skrevet 5. april 2018 Du er ikke ferdig utvokst enda. Når du blir litt eldre kommer nok kiloene og formene. Jeg syns ikke du skal spise junk food, men sunn mat. En mulighet er å bruke f.eks LifeSum for å finne ut hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag. Jeg er tynn og trodde jeg spiste en del, men jeg spiste faktisk mye mindre enn jeg selv trodde. Samtidig syns jeg ikke en 16åring skal være opptatt av kalorier, men det kan som sagt vært et alternativ for å finne ut om du spiser nok. Men du kommer nok til å legge på deg når du blir et par år eldre. Anonymkode: 145a4...5fb 4
ablaze Skrevet 5. april 2018 #3 Skrevet 5. april 2018 Jeg er helt enig i det AB skriver over her. Jeg var alltid tynn selv og fikk kommentarer på det. Så flyttet jeg sammen med kjæreste og da begynte jeg å legge på meg. Det kommer både med alder og livssituasjon, men det vil nok også hjelpe å trene styrke som du sier 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #4 Skrevet 5. april 2018 Er 19 og selv undervektig. Lastet ned en app kalt fatsecret, enkel måte å ha kontroll på kaloriinntaket i løpet av dagen. Klarte å gå opp litt i vekt etter en uke med oversikt. Anonymkode: 1312e...431
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #5 Skrevet 5. april 2018 Anbefaler deg å bestille en time til fastlege. Kanskje du kan få henvisning til ernæringsfysiolog sånn at du får en kostplan. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke ferdig utvokst enda. Når du blir litt eldre kommer nok kiloene og formene. Jeg syns ikke du skal spise junk food, men sunn mat. En mulighet er å bruke f.eks LifeSum for å finne ut hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag. Jeg er tynn og trodde jeg spiste en del, men jeg spiste faktisk mye mindre enn jeg selv trodde. Samtidig syns jeg ikke en 16åring skal være opptatt av kalorier, men det kan som sagt vært et alternativ for å finne ut om du spiser nok. Men du kommer nok til å legge på deg når du blir et par år eldre. Anonymkode: 145a4...5fb TS er 16 år. De fleste 16-åringer er ferdig utvokst fysisk. TS er ikke 12 år. Det er viktig å være normalvektig spesielt i tenårene for at kroppen skal fungere som den skal. Anonymkode: a67b5...677
Thyra Skrevet 5. april 2018 #6 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å bestille en time til fastlege. Kanskje du kan få henvisning til ernæringsfysiolog sånn at du får en kostplan. TS er 16 år. De fleste 16-åringer er ferdig utvokst fysisk. TS er ikke 12 år. Det er viktig å være normalvektig spesielt i tenårene for at kroppen skal fungere som den skal. Anonymkode: a67b5...677 Utvokst i lengden, ja. Men ikke nødvendigvis i bredden. 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #7 Skrevet 5. april 2018 16-åringer er så absolutt ikke ferdig utvokst i bredden. Jeg er lærer på en ungdomsskole, og jeg vil påsta at 80-90% av alle 16-åringene våre ville vært regnet som undervektige utfra vanlig BMI. Det er vanlig å legge seg litt ut fram mot 20-årsalderen. Dette ser jeg jo også på de jeg selv har gått på skole med. Mange som var undervektig, er nå normalvektige eller overvektige. Mitt råd til TS er å bare vente til hun er ferdig utvokst. Anonymkode: db81a...5c3 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #8 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, Thyra skrev: Utvokst i lengden, ja. Men ikke nødvendigvis i bredden. Jeg vet ikke hva du mener med utvokst i bredden, men normalvektige unge kvinner på 16 år er gjerne fysisk ferdigutviklet. Om man er undervektig får ikke kroppen til å utvikle seg sånn som den skal. Om du har erfaring med jenter i pubertetsalder som er undervektige så vet du at disse jentene kan faktisk gå glipp av puberteten fordi kroppen ikke har overskudd til å være i puberteten. Men nå er TS 16 år og jeg regner med at hun hadde vært hos lege innen denne tid om hun ikke hadde menstruasjon eller andre tegn på pubertet. Men for at man skal få fett på rumpe og lår sånn som kvinner får så må kroppen være normalvektig. Derfor bør TS snakke med sin lege som har litt mer kompetanse enn folk her inne. Anonymkode: a67b5...677
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #9 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva du mener med utvokst i bredden, men normalvektige unge kvinner på 16 år er gjerne fysisk ferdigutviklet. Om man er undervektig får ikke kroppen til å utvikle seg sånn som den skal. Om du har erfaring med jenter i pubertetsalder som er undervektige så vet du at disse jentene kan faktisk gå glipp av puberteten fordi kroppen ikke har overskudd til å være i puberteten. Men nå er TS 16 år og jeg regner med at hun hadde vært hos lege innen denne tid om hun ikke hadde menstruasjon eller andre tegn på pubertet. Men for at man skal få fett på rumpe og lår sånn som kvinner får så må kroppen være normalvektig. Derfor bør TS snakke med sin lege som har litt mer kompetanse enn folk her inne. Anonymkode: a67b5...677 Jeg fikk mensen da jeg var 12, så er nok så og si ferdig med puberteten nå. Har naturligvis ikke så store pupper siden jeg er så tynn, da. Anonymkode: 94b37...c70
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 16-åringer er så absolutt ikke ferdig utvokst i bredden. Jeg er lærer på en ungdomsskole, og jeg vil påsta at 80-90% av alle 16-åringene våre ville vært regnet som undervektige utfra vanlig BMI. Det er vanlig å legge seg litt ut fram mot 20-årsalderen. Dette ser jeg jo også på de jeg selv har gått på skole med. Mange som var undervektig, er nå normalvektige eller overvektige. Mitt råd til TS er å bare vente til hun er ferdig utvokst. Anonymkode: db81a...5c3 Hos barn bruker man KMI kalkulator beregnet for barn der man skriver inn alder, kjønn, høyde og vekt. I følge KMI-kalkulatoren for barn og ikke vanlig kalkulator er TS undervektig. Det er meget spesielt at du som lærer råder TS til å vente til hun er ferdig utvokst. Kroppen greier ikke bli ferdig utvokst når man er undervektig. Jeg jobber med barn som er undervektige, og råder TS til å ta kontakt med fastlege. Anonymkode: a67b5...677
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 Man er ikke ferdig utvokst i bredde eller høyde npr man er 16. Vokste enda 5cm i høyden frem til jeg var 20. Former fikk jeg heller ikke før jeg nærmet meg 20. Men nå er det slik at noen er spinkle i kroppen og alltid vil være det. Og de som ikke er spinkle vil gjerne være som de spinkle og vicaversa. Muskler er større enn fett. Så styrketrening over tid vil føre til du ser bredere ut enn du er. Anonymkode: e332c...89f 1
Thyra Skrevet 5. april 2018 #12 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva du mener med utvokst i bredden, men normalvektige unge kvinner på 16 år er gjerne fysisk ferdigutviklet. Om man er undervektig får ikke kroppen til å utvikle seg sånn som den skal. Om du har erfaring med jenter i pubertetsalder som er undervektige så vet du at disse jentene kan faktisk gå glipp av puberteten fordi kroppen ikke har overskudd til å være i puberteten. Men nå er TS 16 år og jeg regner med at hun hadde vært hos lege innen denne tid om hun ikke hadde menstruasjon eller andre tegn på pubertet. Men for at man skal få fett på rumpe og lår sånn som kvinner får så må kroppen være normalvektig. Derfor bør TS snakke med sin lege som har litt mer kompetanse enn folk her inne. Anonymkode: a67b5...677 Jeg mener at jenter på 16 år ofte er tynnere enn voksne kvinner. Det kommer gjerne litt mer fett med årene selv om man ikke spiser mer. Alle muskelgruppene er vel heller ikke utvokst når man er 16 år.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #13 Skrevet 5. april 2018 Jeg er 171 cm og veide 45 kilo da jeg var 18. Nå ti år etterpå veier jeg 65. Jeg klarte ikke gå opp i vekt før jeg hadde bikket 25 år.. Anonymkode: 1f3ba...770 3
Thyra Skrevet 5. april 2018 #14 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos barn bruker man KMI kalkulator beregnet for barn der man skriver inn alder, kjønn, høyde og vekt. I følge KMI-kalkulatoren for barn og ikke vanlig kalkulator er TS undervektig. Det er meget spesielt at du som lærer råder TS til å vente til hun er ferdig utvokst. Kroppen greier ikke bli ferdig utvokst når man er undervektig. Jeg jobber med barn som er undervektige, og råder TS til å ta kontakt med fastlege. Anonymkode: a67b5...677 Hvis ts ikke har noen sykdommer og har et normalt kosthold er det vel ikke mye legen kan gjøre. Noen er bare veldig spinkle, men de fleste spinkle 16-åringer legger seg litt ut med årene. Dersom ts sin lave vekt ikke er et resultat av knallhard slankekur, er vel ikke vekten så lav at den skulle hindre henne i å bli utvokst?!? 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 Her var det mange rare svar.. Ingen her vet hvor ts er i pubertetsutviklingen eller hvordan vekt og høyde kurven hennes har vært. Den settes i gang mellom 9 og 15 års alderen, og vi vet ikke i hvilken ende ta er. Å anbefale ts å undersøke kaloriinntak er også noe spesielt. Sultfølelsen vår er noe av det viktigste vi har. Til ts: Jeg anbefaler deg å ta kontakt med helsesøster hvis du fortsatt går på ungdomsskolen. Hun har full oversikt over hvilke percentiler du har ligget i og kan snakke med deg om kroppslig utvikling. Jeg anbefaler også å lese denne artikkelen som er fra en faglig sikret kilde https://www.ung.no/pubertet/1866_Puberteten_-_hva_skjer.html Det er ingenting unormalt med å bære litt undervektig, men man kan selvsagt ta en tur til fastlegen hvis man er bekymret. Det er lurere enn å høre på oss her på kvinneguiden Anonymkode: 8cdec...e2f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #16 Skrevet 5. april 2018 Som andre ar svart - de kiloene kommer garantert med alderen. Jeg ville ikke begynt å telle kalorier eller sette deg selv på noen fetekur, det kan lett føre til at du blir matlei og går ned i vekt i stedet for opp. Spis det du liker, forsyn deg gjerne to ganger, og ikke stress med det. Selv var jeg veldig tynn som tenåring - 10 år og 15 kg senere må jeg heller passe meg for å ikke lege på meg. Anonymkode: b8b89...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #17 Skrevet 6. april 2018 Hvor lenge har du spist mer? Å gå opp i vekt tar tid. Du kan regne med å legge på deg 1- 2 kg i måneden, så du må holde på et år før du evt når målet ditt. Anonymkode: 4581a...5ea
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. april 2018 #18 Skrevet 6. april 2018 En 16 åring er ikke ferdig med å vokse i den forstand at det fremdeles mye som skal skje med kroppen. Ikke minst har en ung kropp høyere forbrenning og er en frisk og aktiv så brenner de ofte mer enn en gjennomsnittlig voksen bare komme seg igjennom hverdagen. TS. Hvordan wr foreldrene dine? Er det også høye og slanke? Har du arvet mor eller fars bygning. Det vil kunne gi deg en pekepinne på hvordan du vil utvikle deg. Ikke begynn å fokusere på kalorier. Men pass på at du spiser faste måltider som frokost, mellommåltid, lunsj, middag og kvelds. Ta også noe ekstra før trening, helst noe som inneholder godt med karbohydrater og noe som har godt med proteiner etter økten. For å få opp kaloriinntaket så er det riktig å tenke at du ikke skal putte i deg masse junk. Det gjør ikke kroppen noe godt og mest sannsynlig vil du føle deg oppblåst og slapp av det. Kjør på med med fett(smør, fløte, olje) i alle måltider du kan. Spis mye nøtter og ha i avokado i alt av salater og tilbehør. Med hard styrketrening så må kroppen ha overskudd for å klare å bygge muskler. Men mange som er tynne sliter gjerne med å få i seg nok kalorier og derfor er nettopp fett en perfekt nøkkel. Du kan spise større mengder av det uten å føle deg overmett.
Gjest N-Nøff Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke ferdig utvokst enda. Når du blir litt eldre kommer nok kiloene og formene. Jeg syns ikke du skal spise junk food, men sunn mat. En mulighet er å bruke f.eks LifeSum for å finne ut hvor mye du faktisk spiser i løpet av en dag. Jeg er tynn og trodde jeg spiste en del, men jeg spiste faktisk mye mindre enn jeg selv trodde. Samtidig syns jeg ikke en 16åring skal være opptatt av kalorier, men det kan som sagt vært et alternativ for å finne ut om du spiser nok. Men du kommer nok til å legge på deg når du blir et par år eldre. Anonymkode: 145a4...5fb Hmm.. jeg har ikke "lagt meg ut" siden 16-års alderen. Tror det kan være individuelt.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke ferdig utvokst i bredde eller høyde npr man er 16. Vokste enda 5cm i høyden frem til jeg var 20. Former fikk jeg heller ikke før jeg nærmet meg 20. Men nå er det slik at noen er spinkle i kroppen og alltid vil være det. Og de som ikke er spinkle vil gjerne være som de spinkle og vicaversa. Muskler er større enn fett. Så styrketrening over tid vil føre til du ser bredere ut enn du er. Anonymkode: e332c...89f Dette er individuelt. Jeg vokste ikke noe mer i høyde etter at jeg ble 14. Anonymkode: 03a3c...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå