Gå til innhold

Trenger tips angående huden min - frustrert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne trengt litt hjelp/ tips til hva jeg kan gjøre med huden min angående hudpleie. Før har jeg prøvd masse forskjellige renseprodukter, både dyre og billige + fuktighetskrem etterpå. Men ingenting har funket. Jeg sliter veldig med kviser. Sånn betente kviser. Og har hatt veldig oljete hud. Nå etter anbefaling fra legen har jeg prøvd en stund å kun vaske ansiktet med vann. Ingenting annet. Det har funket delvis. Ihvertfall i begynnelsen. Huden er ikke like fet og har ikke betente kviser lenger ihvertfall. Men huden blir jo veldig gusjen og sånt når jeg aldri renser den. Og har begynt å få litt kviser igjen. Noe jeg ikke hadde med en gang jeg sluttet med alle renseproduktene. Huden var veldig fin en stund etter jeg bare begynte å vaske med vann. Er det noen som har noen tips til hudpleie produkter eller annen hudpleie rutine som kan funke? 

Hilsen jente 21 år. 

Anonymkode: 9185a...08a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne trengt litt hjelp/ tips til hva jeg kan gjøre med huden min angående hudpleie. Før har jeg prøvd masse forskjellige renseprodukter, både dyre og billige + fuktighetskrem etterpå. Men ingenting har funket. Jeg sliter veldig med kviser. Sånn betente kviser. Og har hatt veldig oljete hud. Nå etter anbefaling fra legen har jeg prøvd en stund å kun vaske ansiktet med vann. Ingenting annet. Det har funket delvis. Ihvertfall i begynnelsen. Huden er ikke like fet og har ikke betente kviser lenger ihvertfall. Men huden blir jo veldig gusjen og sånt når jeg aldri renser den. Og har begynt å få litt kviser igjen. Noe jeg ikke hadde med en gang jeg sluttet med alle renseproduktene. Huden var veldig fin en stund etter jeg bare begynte å vaske med vann. Er det noen som har noen tips til hudpleie produkter eller annen hudpleie rutine som kan funke? 

Hilsen jente 21 år. 

Tror forresten at jeg har både fet og tørr hud (?) 🤔

-TS

AnonymBruker
Skrevet

En mild rens, kanskje en type krem rens , som er alkoholfri (typen alcohol/alcohol denat/denaturated alcohol) og parfymefri. Finnes fra ulike merker som feks Avene og La- Roche Posay, og sikkert andre også. 

Om huden føles både fet og tørr samtidig høres det ut som den mest sannsynlig er dehydrert. Prøv produkter med hyaluronsyre, et enkelt eksempel jeg kommer på i farten er vichys 89 minerals serum. Om du lett får kviser kan det være huden din reagerer på silikoner ( slutter ofte på - cone i ingredienslisten) så kan være en ide å unngå de i kremer. Kjøp gjerne en enkel krem uten silikoner å ha over serumet eller prøv å bruk det alene.

Test en av disse sakene om gangen i en uke eller to før du begynner på neste. Da vet du hvordan huden din reagerer på det enkelte produktet, og om huden reagerer negativt vet du lett hvilket produkt du skal kutte ut. 

Har du problemer med kviser, comedoner osv, anbefales salicylsyre for dette. Dette er noe som kan komme senere i rutinen etter hvert som du har på plass rens og fukt. 

Anbefaler ellers å lese om dehydrert hud, lese ingredienslisten før du bruker noe, merker fra apoteket som nevnt over og lese ingredienslisten før du kjøper inkl reviews på nettet, og også et merke som heter paulas choice ( finnes på skincity.no), som også har mye fine produkter jevnt over synes jeg. Sikkert andre som har andre forslag også. Mange som er inne i asiatisk hudpleie nå også. Prøv deg frem, et og et produkt, så finner du ut hva huden liker og ikke.

Lykke til :)

Anonymkode: ac069...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen om du kan få resept på epiduo og eventuelt Tetralysal. Jeg hadde skikkelig betente byllekviser i ansiktet, men etter antibiotikakur og epiduo er huden pen igjen. 

Anonymkode: 31254...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene! Kom deg til hudlege da! Få en henvisning fra fastlegen din, tydelig at vedkommende ikke har noe greie på hud.

Få deg resept på medisinen isotretinoin. Da blir du fin!

Anonymkode: c4e87...ad1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du burde fått henvisning til hudlege,  krev det. Og tenker at isotretinoin er tingen for deg ( tablettkur mot kviser). Ellers er serien basiron fra apoteket beregnet for kvisehud da det inneholder salisylsyre som bekjemper bakteriene i huden slik at du ikke får enda flere kviser. 

Anonymkode: 38d9e...dc8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også hudlege her. 

AnonymBruker
Skrevet

Kviser kan være forårsaket av streptokokker (derfor te-tre olje som linket til over kan hjelpe, og også antibiotika om ikke den typen strep du har er resistent). Om du tar bort rug, hvete, melkeprodukter og egg fra dietten, vil de få mindre å spise. Og noe som tar knekken på dem er høye doser Ester C eller liposomal C, et godt sinktilskudd (picolinat eller flytende), oregano-olje, cats claw, sitronmelisse, monolaurin og goldenseal. Store mengder frukt og grønnsaker hjelper også, gjerne som ferskpresset juice eller smoothies.

Anonymkode: 9c3d3...7c1

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

En mild rens, kanskje en type krem rens , som er alkoholfri (typen alcohol/alcohol denat/denaturated alcohol) og parfymefri. Finnes fra ulike merker som feks Avene og La- Roche Posay, og sikkert andre også. 

Om huden føles både fet og tørr samtidig høres det ut som den mest sannsynlig er dehydrert. Prøv produkter med hyaluronsyre, et enkelt eksempel jeg kommer på i farten er vichys 89 minerals serum. Om du lett får kviser kan det være huden din reagerer på silikoner ( slutter ofte på - cone i ingredienslisten) så kan være en ide å unngå de i kremer. Kjøp gjerne en enkel krem uten silikoner å ha over serumet eller prøv å bruk det alene.

Test en av disse sakene om gangen i en uke eller to før du begynner på neste. Da vet du hvordan huden din reagerer på det enkelte produktet, og om huden reagerer negativt vet du lett hvilket produkt du skal kutte ut. 

Har du problemer med kviser, comedoner osv, anbefales salicylsyre for dette. Dette er noe som kan komme senere i rutinen etter hvert som du har på plass rens og fukt. 

Anbefaler ellers å lese om dehydrert hud, lese ingredienslisten før du bruker noe, merker fra apoteket som nevnt over og lese ingredienslisten før du kjøper inkl reviews på nettet, og også et merke som heter paulas choice ( finnes på skincity.no), som også har mye fine produkter jevnt over synes jeg. Sikkert andre som har andre forslag også. Mange som er inne i asiatisk hudpleie nå også. Prøv deg frem, et og et produkt, så finner du ut hva huden liker og ikke.

Lykke til :)

Anonymkode: ac069...182

Dette var et veldig godt svar, og likt det jeg hadde tenkt å svare. Jeg ville i tillegg anbefalt en spot treatment med benzoyl peroxide, og en lett, oljefri  dagkrem med minst spf15.

Så hudlege om du ikke får noen resultater.

Anonymkode: 87584...735

Skrevet

Få resept på Epiduo. Den virket helt fantastisk på mine betente og vonde kviser.

Stemmer også i angående dehydrert hud. Det er viktig å IKKE hoppe over fukt, selv om det er fristende når den tilsynelatende er fet. Da blir den bare enda fetere. Apotekmerker som La Roche Posay og Avène har gode produkter for fet og fuktfattig hud. :jepp: 

Skrevet

Om du føler du har prøvd alt - kom deg til hudlege! Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok det steget før jeg var 27. Er godt over halvveis i isotretinoin-kuren min, og har aldri hatt finere hud! Ta en titt i tråden her for flere tips :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...