Gå til innhold

Droppe måltid på morgenen? Kun ettermiddag og kveld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min bæsjer av og til inne på dagtid nær jeg er på jobb. Jeg har korte arbeidsdager på 6t, så den er ikke så lenge alene. Går tur før jobb, med en gang jeg er hjemme og før jeg legger meg. Men jeg tror den bæsjer fordi den ikke klarer å holde på maten så lenge. 

Han får mat før jobb og på ettermiddagen. På ettermiddagen har han jo to turer til å gjøre fra seg på, og også tid før jobb om morgenen. Men siden det alltid er på dagtid han bæsjer inne, så tror jeg det er fordi han ikke klarer holde seg lengre?

vurderer derfor å gi mat etter jobb og mat på kvelden. Da er jeg hjemme og jeg kan Evt stå opp tidligere om han må på do på morgenen. Eller blir det for lenge å vente mellom mat?

Anonymkode: e012c...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden min bæsjer av og til inne på dagtid nær jeg er på jobb. Jeg har korte arbeidsdager på 6t, så den er ikke så lenge alene. Går tur før jobb, med en gang jeg er hjemme og før jeg legger meg. Men jeg tror den bæsjer fordi den ikke klarer å holde på maten så lenge. 

Han får mat før jobb og på ettermiddagen. På ettermiddagen har han jo to turer til å gjøre fra seg på, og også tid før jobb om morgenen. Men siden det alltid er på dagtid han bæsjer inne, så tror jeg det er fordi han ikke klarer holde seg lengre?

vurderer derfor å gi mat etter jobb og mat på kvelden. Da er jeg hjemme og jeg kan Evt stå opp tidligere om han må på do på morgenen. Eller blir det for lenge å vente mellom mat?

Hundene mine får kun ett måltid om dagen.  Trodde dette var vanlig for voksne hunder. 

Anonymkode: 5787e...289

AnonymBruker
Skrevet

Du gir hunden for mye mat, hunder skal ha et måltid om dagen.

Anonymkode: 92c0a...98a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hundene mine får kun ett måltid om dagen.  Trodde dette var vanlig for voksne hunder. 

Anonymkode: 5787e...289

Alle jeg har møtt som ikke har fri tilgang får mat to ganger om dagen. 

Anonymkode: d4a47...bff

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere lære opp alle som har hund, for jeg har enda til gode å møte en hund som bare får mat en gang om dagen. Min gamle hund måtte få to ganger, ellers spudde hun opp gult slim på grunn av tom magesekk. 

Anonymkode: d4a47...bff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Hunden får beregnet mat etter kg og aktivitet. Deler det opp i to porsjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Min hund har fri tilgang på mat, men hun spiser aldri om morgenen. Det går helt fint å gi mat ettermiddag og kveld, men det blir sikkert en liten overgang for hunden i starten. Syns også det er merkelig at hunden ikke klarer å holde seg den tiden du er på jobb

Anonymkode: c736e...10f

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Nei,  2 måltider er det som er best og mest vanlig. For mye på en gang med alt på et måltid og det øker sjansen for magevridning som kan føre til døden.

Anonymkode: 14ef1...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi mindre porsjon på morgenen og se om det hjelper? 

Anonymkode: 8510e...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er dyreplageri å ikke gi hunden frokost.

Gi den mat så fort du står opp, og gå tur som det siste du gjør etter du selv har spist og kledd deg og pusset tenner osv.
Da får han lagt morgenbæsjen ute.

Hvis han fortsatt bæsjer inne så er det ikke pga frokosten, men pga angst eller mistrivsel eller dårlig trening rett og slett.

Anonymkode: 97482...da6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Går tur før jobb, med en gang jeg er hjemme og før jeg legger meg.

Går du ikke tur med hunden før jobb? Der har du svaret. Du må lufte hunden lenge nok før jobb til at den får gjort fra seg.

Anonymkode: 8ec1f...504

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke dyreplageri. Hunder (og mennesker) greier seg helt fint uten frokost. Men vi bør ha tilgang på drikkevann.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi den mat så fort du står opp, og gå tur som det siste du gjør etter du selv har spist og kledd deg og pusset tenner osv.
Da får han lagt morgenbæsjen ute.

Hvis han fortsatt bæsjer inne så er det ikke pga frokosten, men pga angst eller mistrivsel eller dårlig trening rett og slett.

Haha, dyreplageri, ja jøss. Bikkja mi er ikke sulten før langt utpå dagen, skal stappe maten hans inn i kjeften på ham? 

Men er ellers enig i at en voksen hund bør klare seg i minst seks timer uten å drite inne. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du ikke tur med hunden før jobb? Der har du svaret. Du må lufte hunden lenge nok før jobb til at den får gjort fra seg.

Anonymkode: 8ec1f...504

Les en gang til, hun går tur med hunden før jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen fasitsvar på hvor ofte du bør gi hunden din mat. Dette er noe du må prøve deg frem til. Mange hunder klarer seg med ett måltid om dagen, andre hunder får to eller tre måltider per dag, mens andre hunder som har større evne til å begrense inntaket kan få fri tilgang til mat. Dette avhenger av individet.

Prøv deg gjerne frem med to måltider per dag fremover. Men jeg er enig med flere her at det høres unormalt ut at hunden ikke klarer å holde seg ettersom du er ute med den før du drar avgårde på jobb. Er avføringen normal? Det kan være aktuelt å bytte fôr kanskje?

Anonymkode: 919e3...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...