AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 For noen dager siden fikk jeg et nigeriabrev i posten. Vel, det var ikke fra Nigeria, men innholdet var det vanlige -jeg hadde samme etternavn som en rik person uten livsarvinger, og for å forhindre at denne formuen skulle gå til staten skulle jeg presenteres som arving. Jeg skulle få 40 % av arven mot at jeg stilte opp (ca 200 000 000 NKr) Ikke noe skremmende ved dette i seg selv, men det som er skremmende var at dette brevet ble sendt til meg 2 dager etter siste gangen jeg avviste det samme forslaget på telefonen, og i går fikk jeg en ny oppringning med spørsmål om jeg hadde mottatt brevet. (Svindlerne ringer fra England, og siden jeg ofte får telefoner derfra i andre sammenhenger kan jeg ikke la være å ta den). Er det andre har opplevd er så omfattende svindelforsøk, og i så fall, gir de seg når denne får respons? Jeg liker ikke tanken på at de har navn, adresse og telefonnummer, og at jeg kan risikere at de fortsetter å presse pr telefon og brev. Hva hvis jeg glemmer meg, og på et eller annet tidspunkt sier noe når jeg avviser dem som kan oppfattes som samtykke? Til nå har jeg vært bevisst på å ikke svare bekreftende når de spør om jeg er meg, men uhell kan skje.... Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #2 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For noen dager siden fikk jeg et nigeriabrev i posten. Vel, det var ikke fra Nigeria, men innholdet var det vanlige -jeg hadde samme etternavn som en rik person uten livsarvinger, og for å forhindre at denne formuen skulle gå til staten skulle jeg presenteres som arving. Jeg skulle få 40 % av arven mot at jeg stilte opp (ca 200 000 000 NKr) Ikke noe skremmende ved dette i seg selv, men det som er skremmende var at dette brevet ble sendt til meg 2 dager etter siste gangen jeg avviste det samme forslaget på telefonen, og i går fikk jeg en ny oppringning med spørsmål om jeg hadde mottatt brevet. (Svindlerne ringer fra England, og siden jeg ofte får telefoner derfra i andre sammenhenger kan jeg ikke la være å ta den). Er det andre har opplevd er så omfattende svindelforsøk, og i så fall, gir de seg når denne får respons? Jeg liker ikke tanken på at de har navn, adresse og telefonnummer, og at jeg kan risikere at de fortsetter å presse pr telefon og brev. Hva hvis jeg glemmer meg, og på et eller annet tidspunkt sier noe når jeg avviser dem som kan oppfattes som samtykke? Til nå har jeg vært bevisst på å ikke svare bekreftende når de spør om jeg er meg, men uhell kan skje.... Anonymkode: 73a8a...977 Gir de seg når de ikke får respons, skulle det stå. Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #3 Skrevet 5. april 2018 Dette ville jeg anmeldt. Anonymkode: d2088...55d 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #4 Skrevet 5. april 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg anmeldt. Anonymkode: d2088...55d Takk for svar. Mener du virkelig at det er grunnlag for anmeldelse? Det hadde nesten vært en lettelse å koble inn politiet. Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #5 Skrevet 5. april 2018 All erfaring tilsier at nigeriasvindlerne ikke er farlige, med mindre du går på en svindel, betaler en hel masse penger, og deretter drar til Nigeria for å prøve å få tilbake pengene du har tapt. Da risikerer du å bli drept. Anonymkode: c1feb...7b5 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #6 Skrevet 5. april 2018 Kast brevene, legg på med en gang du skjønner hva det er og svartelist telefonnummerene de bruker. Når du fortsetter å snakke med dem så øyner de håp om å klare å lure deg. Navn, adresse og telefonnummer står i telefonkatalogen, så det er ikke akkurat noen heksekunst å få tak i. Anonymkode: 63b3f...476 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #7 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: All erfaring tilsier at nigeriasvindlerne ikke er farlige, med mindre du går på en svindel, betaler en hel masse penger, og deretter drar til Nigeria for å prøve å få tilbake pengene du har tapt. Da risikerer du å bli drept. Anonymkode: c1feb...7b5 Jeg går ikke på svindelen, men det føles skremmende at de er så pågående. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kast brevene, legg på med en gang du skjønner hva det er og svartelist telefonnummerene de bruker. Når du fortsetter å snakke med dem så øyner de håp om å klare å lure deg. Navn, adresse og telefonnummer står i telefonkatalogen, så det er ikke akkurat noen heksekunst å få tak i. Anonymkode: 63b3f...476 Jeg snakker ikke med dem. Til nå har samtalene vært at de spør meg om jeg er *navn*, jeg spør om hvem de er, og hvorfor de ringer, de sier de har et et forretningsforslag til meg (sist samtale spurte om jeg hadde mottatt brevet deres), hvorpå jeg sier at jeg ikke er interessert, og legger på. Men likevel fortsetter de, og det føles ubehagelig. Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #8 Skrevet 5. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg går ikke på svindelen, men det føles skremmende at de er så pågående. Jeg snakker ikke med dem. Til nå har samtalene vært at de spør meg om jeg er *navn*, jeg spør om hvem de er, og hvorfor de ringer, de sier de har et et forretningsforslag til meg (sist samtale spurte om jeg hadde mottatt brevet deres), hvorpå jeg sier at jeg ikke er interessert, og legger på. Men likevel fortsetter de, og det føles ubehagelig. Anonymkode: 73a8a...977 Jeg har blokkert numrene de har ringt fra, men de ringer fra nye nummer hver gang, og jeg kan ikke sperre telefonen for oppringning fra England siden jeg får hyppig samtaler derfra i andre sammenhenger. Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #9 Skrevet 5. april 2018 Få deg nytt hemmelig telefonnummer Anonymkode: d02c3...f23 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg snakker ikke med dem. Til nå har samtalene vært at de spør meg om jeg er *navn*, jeg spør om hvem de er, og hvorfor de ringer, de sier de har et et forretningsforslag til meg (sist samtale spurte om jeg hadde mottatt brevet deres), hvorpå jeg sier at jeg ikke er interessert, og legger på. Men likevel fortsetter de, og det føles ubehagelig. Anonymkode: 73a8a...977 Begynn å si "one moment, please", og så legger du fra deg telefonen og venter til de gir opp. Pass på å aldri svare ja til noe. Anonymkode: 63b3f...476
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Begynn å si "one moment, please", og så legger du fra deg telefonen og venter til de gir opp. Pass på å aldri svare ja til noe. Anonymkode: 63b3f...476 Det å aldri si noe som kan oppfattes som samtykke/bekreftende har jeg vært veldig bevisst på, men jeg er redd for at om jeg er stresset kan finne på å svare bekreftende på spørsmålet om de snakker med *navn*. Det er en av de tingene som føles ubehagelig, at de spør etter meg ved navn. Men er det ingen andre som har opplevd det samme? Anonymkode: 73a8a...977
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #12 Skrevet 5. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det ingen andre som har opplevd det samme? Anonymkode: 73a8a...977 De fleste lar bare være å svare på sånne oppringinger, så de antar at når noen svarer så er de spesielt godtroende. De bruker navnet ditt for å få det til å virke mer troverdig. Du må prøve å kaste bort så mye av tiden deres når de ringer at det ikke lenger er verd det. Anonymkode: 63b3f...476
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #13 Skrevet 5. april 2018 Bare avvis vanlige forsøk på svindel og unnlat å ta telefonen (om det er samme nr. som går igjen, så lagrer du det som "svindel" i telefonlista di, så ser du enkelt hvem som ringer). Men jeg ville tatt var på alt av skriftlige henvendelse en stund fremover bare sånn i tilfelle det skulle bli behov for det i fremtiden. Skulle du derimot motta direkte trusler mot deg eller din familie, så ville jeg anmeldt. Da har det plutselig blitt av en annen karakter enn ren svindel. Anonymkode: 107e3...ea6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #14 Skrevet 5. april 2018 Om du ikke anmelder, bør du iallefall tipse politiet om det. Du er neppe den eneste, og de kan godt prøve å lure eldre mennesker i verste fall. Si ifra, så har du iallefall gjort det. Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det veldig plagsomt for de å ringe deg. Ta telefonen, men med en gang du finner ut at det er de legg ifra deg telefonen å la de snakke for seg selv. Eventuelt kan du la en veldig høy og vond lyd gå gjennom telefonen, som f.eks. air horn (hva heter det på norsk?) eller høye, langvarige pipetoner fra f.eks. Youtube video. Da skal du se de blir lei til slutt. Anonymkode: 9962f...99b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Mener du virkelig at det er grunnlag for anmeldelse? Det hadde nesten vært en lettelse å koble inn politiet. Anonymkode: 73a8a...977 Det grenser til trakassering. Jeg ville i hvert fall rapportert det til politiet. Dette er kriminelle mennesker, som politiet internasjonalt nok er interessert i å anholde. Du har en del data de kan nyttiggjøre seg. Dessuten bør politiet være opmerksom på den slags aggressive og pågående svindelforsøk. Anonymkode: d2088...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå