Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sminker du deg fordi vil eller føler du må?

Begrunn gjerne hvorfor du føler du må sminke deg.

Vet av de som dallerseg veldig opp bare for å gå på butikken en snartur eller selvom de har fri å skal være hjemme.

Anonymkode: ca641...b54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg vil. Jeg går uten sminke om jeg ønsker det. 

Anonymkode: 9511b...dda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri sminke. Jeg sminker meg når jeg vil. 

Anonymkode: f8fb1...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett fordi jeg vil, jeg liker å sminke meg. Innimellom fordi jeg føler jeg må, da jeg har dårlig tid og føler jeg ser føl ut...

Anonymkode: 76e8e...c52

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra denne tråden (som jeg startet)

så bruker de fleste kvinner sminke for, "meg selv". Det er bare delvis av sannheten. det har å gjøre med bevissthet, underbevissthet og evolusjon og alt det der. Kvinner får en følelse av velvære, av noe godt, av å sminke seg. Men selv om det oppleves som om det er, "for min skyld", at en sminker seg, så er den dypere grunnen til det at kvinner gjør det for å tiltrekke seg noen med litt høyere status. Det er den evolusjonære grunnen. Det er det som ligger i underbevisstheten som gjør at kvinner føler velvære av å sminke seg.

På samme måte som en føler velvære av å spise en bit sjokolade. Selv om den ikke inneholder noen som helst næringsstoffer så føles det godt å spise likevel. Den underliggende grunnen er at den inneholder energi. Det gir en energi å spise sjokolade.

Svarene i tråden bekreftet min mistanke om at det er slik det henger sammen. I tillegg gir det status i venninnegjengen å være pen (evt. sminket pen).

Anonymkode: 3d05f...195

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg sminker meg når jeg har lyst, kan fint gå uten sminke også.

Skrevet

Sminker meg fordi jeg føler meg bedre med sminke, men sminker meg langt i fra hver dag! 

Går oftere uten:) 

Sminker meg til spesielle anledninger! :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går dere alltid med sminke på jobben??

Jeg gårsom regel aldri med sminke uansett.. Bare hvis jeg får et innfall

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg mer vel med sminke, så jeg bruker det jo sånn sett for min egen skyld. Og så vil jeg selvsagt se fresh ut for mannen min (selv om han hevder jeg er like fin uten). Tar meg ikke mer enn 10 minutter å sminke meg, det er bare en del av den vanlige morgenrutinen min å ta på sminke. 

Anonymkode: e5fbc...058

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sminker meg litt fordi jeg føler jeg "må". Jeg har hatt ganske problemer med huden tidlig i tenårene så jeg føler meg veldig ukomfortabel uten å dekke over. Ellers har jeg naturlig mørke vipper og bryn, noe jeg er fornøyd med :P Så hadde det ikke vært for den stygge huden min, så hadde jeg gått uten sminke hver dag. Sminker meg litt mer når jeg skal i sammenkomster. 

Anonymkode: 27489...03c

Skrevet

Fordi jeg vil. 

...men brynene føler jeg ofte at jeg må ordne for mine naturlige ser helt merkelige ut. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sminker du deg fordi vil eller føler du må?

Begrunn gjerne hvorfor du føler du må sminke deg.

Vet av de som dallerseg veldig opp bare for å gå på butikken en snartur eller selvom de har fri å skal være hjemme.

Når jeg selv vil. Men det er ikke ofte. Kan ta på litt pudder og litt leppestift, men er ikke avhengig av det. Synes ikke jeg kler mer sminke, kanskje fordi det er uvant. Når jeg gikk på ungdomskolen hendte jeg la vekk mascaraen. På videregående sminket jeg meg hardt, eyeliner og litt "goht". Gjør jeg det samme i dag ser jeg ut som en - tja, si det. Men sønnen min lo godt når jeg prøvde øyeskygge, mascara og eyeliner for par år siden og jeg gikk straks tilbake på badet for å fjerne den. Da plutselig forsto jeg at....jeg kan faktisk ikke sminke meg... hm. Men det hender jeg tar på litt mascara hvis det er selskap, men ikke alltid. Tar på pudder og leppestift først, går ut på badet og ser meg i speilet, som regel legger jeg vekk tanken på mascara. Den jeg har nå er en Dior. er ikke helt fornøyd med den. Men som regel rekker mascaraene jeg har hatt å tørke opp lenge før jeg får brukt de stort.

Ble sminket en gang når jeg var voksen av en dame som jobbet som sminkør. Det ble selvsagt kjempefint.

Begynte å sminke meg når jeg var tolv år. Og var ganske avhengig av det helt til jeg ble femten. Da ga jeg litt f... og kunne gjerne gå med musefletter selv om ingen andre gjorde det.

Har sminket meg til f.eks. bryllup, litt diskret, men alltid med en litt dyprød leppestift. Joda, jeg blir jo vakrere på en måte, men jeg ser litt sånn ... kynisk ut, litt diva (se på meg liksom...) Rødmer nesten bare ved tanken.

Konklusjonen min er at jeg ikke sminker meg så mye fordi jeg liker å være diskret.

Og glemte å si at jeg er for pen til å sminke meg. Ironiflagg. Men. Plutselig blir det "glamour". Det er så teit. For ikke så veldig mange år siden satt jeg på et fly. Hadde tatt cirka samme strekningen flere ganger i løpet av par år. Jeg husker at jeg har sett den ene flyvertinnen par tre ganger før. Og som alltid bestiller jeg et glass hvitvin, vann og sitter og skriver, og tenker. Når hun kom tilbake med vinen min, og kanskje også kaffen, spurte hun meg om jeg jobbet for tv. (eh, hæ, hum, jobbe for tv?). Svarte nei og smilte. Hun smilte tilbake, mente hun hadde sett meg før og lurte tydeligvis på om jeg var berømt (en c-kjendis evt.). Men selve grunnen til at hun lurte på det, er soleklar, for hvem bestiller et glass hvitvin og sitter og skriver notater hver gang hun tar et fly til cirka det samme stedet to tre ganger i løpet av 1,5 år. Tror jeg er en av de få som gjør det, altså dette med vin, blir ofte mer enn ett glass, men aldri mer enn to små flasker, dvs. fire glass. Bestiller også alltid vindusplass. Var ikke særlig sminket heller, litt leppestift. Kanskje hun hadde sett meg i en dum reklamefilm, men jeg er ikke en b-kjendis. Selv om jeg kan bevege meg omtrent hvor jeg vil i Oslo og alltid treffe noen jeg kjente før i riktig gamle dager.

Sminke gjør at andre legger merke til meg, og det liker jeg ikke. Er heldigvis (og dessverre) naturlig pen, dessverre av den grunnen at menn later som de liker meg, og kun vil ha sex? Nå satte jeg det litt på spissen her, men det er ikke langt unna sannheten.

Endret av Atea
Skrevet

Føler meg freshere og mer vel med litt sminke, så jeg bruker det daglig (på jobb). Men kan godt gå sminkeløs f.eks. på cafè en lørdag formiddag når jeg har sovet godt/lenge og ser mer uthvilt ut :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg føler jeg må. 

Det er gøy innimellom. Men foretrekker å slippe til hverdags. 

Anonymkode: 56969...4a8

Skrevet

Jeg pleide å føle at jeg måtte gjøre det for å være presentabel, men jeg er blitt mer komfortabel i mitt eget skinn nå. Så jeg sminker meg når jeg vil, som enda er mesteparten av tiden. Men jeg må nødvendigvis igjennom hele sminkerutinen lengre.

Skrevet

Eg går oftare utan sminke, enn med.. men elsker å dolle meg opp når eg først set i gong :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg må, altså når jeg skal på jobb. Har jeg fri går jeg uten 😊

Anonymkode: 50405...226

• Liker 1
Skrevet

Sminker meg bare når jeg vil, og det er ganske sjeldent. Går stort sett alltid uten sminke, og sminker meg når jeg skal på fest eller det er en dag man liksom pynter seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner sminker seg når de er enig i at kvinner ikke er pene eller søte nok uten sminke. At kvinner ikke er gode i seg selv. Så når de sminker seg føler de kanskje at de gjør det for seg selv, men det er et resultat av at de kjøper inni et visst syn på utseende. 

Anonymkode: 33dbf...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg vil, men jeg føler meg svært ukomfortabel uten siden jeg føler meg så stygg. Jeg har ikke kviser eller uren hud, men en hudsykdom som heter nf1. Den gir meg ekstremt dårlig selvtillit. Jeg har ingen store/utstående/fremtredende fibromer i ansiktet, men ujevn hud pga sykdommen og med litt foundation syns ikke det. Dessuten har jeg mørke ringer under øynene pga ekstrem utmattelse som følger med sykdommen, så trenger concealer der. Litt mascara på vippene så de får litt volum og litt brynpudder på bryna og jeg er mye penere med en gang. Så sminker meg ikke mye eller kraftig, men det lille jeg gjør skjuler mine stygge trekk. Heldigvis syns mannen min jeg er pen uten også, men jeg er ikke enig. Det er mitt velvære det går på og jeg sminker meg kun for meg selv. Dessuten syns jeg det er litt gøy også selv om jeg aldri eksperimenterer med mye sminke. Som kronisk syk er det ekstra viktig å ta vare på seg selv og ikke "visne bort", så de dagene jeg orker sminker jeg meg. Altså ikke hver dag. Det gir meg velvære og jeg føler meg finere. Får også mer oppmerksomhet fra menn med den lille sminken, så det er tydelig at andre også syns jeg ser penere ut med. Nå flørter jeg ikke da, jeg har jo mann, men jeg merker jo at de ser på meg og sender flørtende blikk. Jeg vil ikke kalle meg selv pen (selv om mange har sagt at jeg er pen), men jeg ser uten tvil bedre ut med litt sminke. 

Anonymkode: 8eab0...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...