AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 Hvis man er midt under akten, bør man undersøke om den andre fortsatt aksepterer å ha sex? Det er mye snakk om at man kan ombestemme seg underveis, og det er greit. Men for å ikke stykke opp sexen for mye, hvor ofte bør man be om samtykke? Og hvis den ene parten ombestemmer og ber den andre om å stanse, hvor mange sekunder har man på seg? Hvis man er f.eks. midt i klimaks, er det jo ikke så lett å bare stanse på sekundet, og jeg vil tro at det fort kan gå kanskje 3-4 sekunder før man klarer å stanse. Er dette for mye, eller er det innafor? Mulig 1 eller 2 sekunder bør være grensa. Er 5 sekunder ok? Anonymkode: c1945...1bc
SlemUlv Skrevet 5. april 2018 #2 Skrevet 5. april 2018 Å spørre en gang, er mer en nok. Så er det opp til den som ombestemmer seg, å gjøre det klart nok at man skal stoppe. er min mening. 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #3 Skrevet 5. april 2018 Det var noen som skrev at sekundet hun sa stopp hvis han ikke stoppet da så var det voldtekt. Dvs hun sier stopp i det han holder på med et jukk og hvis man fullfører dette eller tar ett til før han slutter (fordi han ikke får det helt med seg, tar tid å registrere det etc) så er det voldtekt. Noen er jo helt syke. Anonymkode: e567a...0f8 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #4 Skrevet 5. april 2018 Samtykke gis på flere måter enn kun det verbale "ja det er greit". Hvis man sliter så mye med å lese kroppsspråk, eller har sex med noen som er så ruset at de ikke helt vet hva de er med på, så skal man ikke ha sex. Anonymkode: 6aaef...9ec 12
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #5 Skrevet 5. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var noen som skrev at sekundet hun sa stopp hvis han ikke stoppet da så var det voldtekt. Dvs hun sier stopp i det han holder på med et jukk og hvis man fullfører dette eller tar ett til før han slutter (fordi han ikke får det helt med seg, tar tid å registrere det etc) så er det voldtekt. Noen er jo helt syke. Vanskelig problemstilling. Hvis han tar et jukk ekstra etter at hun har sagt stopp klart og tydelig er det jo pr. definisjon uønsket penetrering, og dermed voldtekt, men så må det vel gjøres en skjønnsmessig vurdering. Og som sagt, spesielt hvis det er midt under eller like før en orgasme er det jo mye vanskeligere både å oppfatte at hun sier stopp og det å faktisk stoppe i tide. Anonymkode: c1945...1bc
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #6 Skrevet 5. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samtykke gis på flere måter enn kun det verbale "ja det er greit". Hvis man sliter så mye med å lese kroppsspråk, eller har sex med noen som er så ruset at de ikke helt vet hva de er med på, så skal man ikke ha sex. Anonymkode: 6aaef...9ec Enig. En grei tommelfingerregel er å kjenne etter om begge parter er like aktive aktører under samleiet. Kysser den andre deg hett og aktivt tilbake? Kler den andre av deg også? Stønner og viser tydelig kåthet? Tar på deg, gir tegn til at h*n ønsker å bli trengt inn i, gitt oralsex, etc? Uttrykker sexlyst verbalt? Har man blikkontakt underveis og tar ting i et rolig nok tempo til at man kan observere den andres signaler? Dette er faktisk ganske enkelt. Jeg kjenner flere i min nære krets som har opplevd å bli utsatt for voldtekt, enten eksplisitt eller i grenseland. Ingen opplever seg voldtatt fordi de har hatt vanlig, rolig sex hvor ingen dårlige intensjoner ligger til grunn. Det har derimot vært situasjoner hvor den andre personen har overrumplet dem, skremt dem, utnyttet at de har vært beruset og forsvarsløse eller svært unge, sagt eller gjort noe som har vært truende eller utpressende, lagt seg over dem med kraft og trengt inn i dem, kledd av dem uten at situasjonen har tilsagt at det var greit, begynt å ha sex med dem mens de sover, osv osv. Det er stort sett i kommentarfelt og på KG at folk mener det er vanskelig å vite hvor grensa går. I realiteten tror jeg de som voldtar og utnytter er svært klar over når de krysser grensa. De bare gir faen i om de krenker et annet menneskes kropp, og tenker at det neppe får noen konsekvenser. Anonymkode: d70f9...bb8 13 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #7 Skrevet 5. april 2018 Man stopper umiddelbart. Med det mener jeg så raskt som man får til. Har man akkurat bikket over til orgasme når partneren sier stopp, så får man bare avslutte mens orgasmen pågår. Jeg tenker at man har samtykke så lenge den andre er tydelig på at den ønsker å ha sex. Det øyeblikket den andre blir passiv og ikke lengre ytrer et verbalt eller non-verbalt ønske om sex, så hadde jeg spurt rett ut om jeg skal stoppe. Spesielt om det er noen jeg ikke kjenner godt. Det er så vanskelig å vite om den andre er trygg nok til å si ifra hvis man går over noen grenser, og det er umulig å avklare på forhånd om man er av de som kan reagere med å fryse til når grensen er nådd. Anonymkode: bb73a...5dc 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #8 Skrevet 5. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var noen som skrev at sekundet hun sa stopp hvis han ikke stoppet da så var det voldtekt. Dvs hun sier stopp i det han holder på med et jukk og hvis man fullfører dette eller tar ett til før han slutter (fordi han ikke får det helt med seg, tar tid å registrere det etc) så er det voldtekt. Noen er jo helt syke. Anonymkode: e567a...0f8 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å stoppe? Jeg hadde problemer med vanncyster på eggstokkene og oppdaget det når vi hadde sex. Jeg sa "au" og stivnet til i kroppen, og mannen stoppet med en gang selv om vi begge rett før det var helt klar til å komme. Han merket at noe forandret seg og stoppet med en eneste gang. Det har også vært at han får krampe og sier "stopp" eller "vent", og da stopper jeg. Jeg fortsetter ikke å ri eller støte mot når han sier stopp, jeg stopper. Anonymkode: cf3d2...f81 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #9 Skrevet 5. april 2018 Kan ikke skjønne at dette er et problem. Merker jeg (som mann) at dama ønsker at jeg skal stoppe stopper jeg. Det samme ville jeg forventet av henne. Vi kan diskutere semantikk i det uendelige, men man skal ikke ha sex med noen som ikke samtykker. I det ligger også at man slutter å ha sex med dem hvis de ikke lenger ønsker at du har sex med dem. Det er selvfølgelig ikke noe som er mulig å tidfeste i antall tideler eller sekunder eller som en domstol i ettertid skal vurdere ut fra et eller annet tidsskjema. Det er en enkel grense å overholde. Anonymkode: 6101f...068 6 2
FluffyJuggernaut Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 Det er jo ikke vanskelig å merke om partneren er aktiv og villig, er man usikker så spør man. Bedre å stille ett spørsmål for mye enn for lite. Selv i mitt forhold som jeg har vart i flere år, så er det vanlig å stille spørsmål, selv om vi begge er trygge nok til å gi klar beskjed til den andre om vi ikke har lyst. F.eks, dette er så jævlig godt, er det like deilig for deg? Og det er ikke noe problem å stoppe om noen sier stopp. Det er ganger det er kjipt å stoppe, som når man får orgasme, men det er ikke vanskelig å stoppe. Og om noen ligger stiv som en stokk eller ikke virker like entusiastisk, så bør man iallfall stoppe å sjekke om han eller hun fortsatt har lyst. Om man ikke er en super egoist så bryr man seg om partneren sin, uansett om det er en ons, ff eller ett forhold. Og føler man at man ikke greier å stoppe eller ønsker at begge skal ha en fin opplevelse, så bør man ikke ha sex. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.4.2018 den 16.59): Kan ikke skjønne at dette er et problem. Merker jeg (som mann) at dama ønsker at jeg skal stoppe stopper jeg. Det samme ville jeg forventet av henne. Vi kan diskutere semantikk i det uendelige, men man skal ikke ha sex med noen som ikke samtykker. I det ligger også at man slutter å ha sex med dem hvis de ikke lenger ønsker at du har sex med dem. Det er selvfølgelig ikke noe som er mulig å tidfeste i antall tideler eller sekunder eller som en domstol i ettertid skal vurdere ut fra et eller annet tidsskjema. Det er en enkel grense å overholde. Anonymkode: 6101f...068 FluffyJuggernaut skrev (På 5.4.2018 den 17.15): Det er jo ikke vanskelig å merke om partneren er aktiv og villig, er man usikker så spør man. Bedre å stille ett spørsmål for mye enn for lite. Selv i mitt forhold som jeg har vart i flere år, så er det vanlig å stille spørsmål, selv om vi begge er trygge nok til å gi klar beskjed til den andre om vi ikke har lyst. F.eks, dette er så jævlig godt, er det like deilig for deg? Og det er ikke noe problem å stoppe om noen sier stopp. Det er ganger det er kjipt å stoppe, som når man får orgasme, men det er ikke vanskelig å stoppe. Og om noen ligger stiv som en stokk eller ikke virker like entusiastisk, så bør man iallfall stoppe å sjekke om han eller hun fortsatt har lyst. Om man ikke er en super egoist så bryr man seg om partneren sin, uansett om det er en ons, ff eller ett forhold. Og føler man at man ikke greier å stoppe eller ønsker at begge skal ha en fin opplevelse, så bør man ikke ha sex. Det er ikke dette saken handler om. Selvsagt skal man stoppe, men spørsmålet var om det bør settes en tidsgrense her. Som noen lengre opp i tråden skriver, så er det noen som mener at det er voldtekt om man tar ett jukk etter at partner har sagt nei. Det kan være mange grunner til dette. Det er f.eks. forskjell på om man er på vei inn eller på vei ut når beskjeden kommer. Er man på vei ut, så er det åpenbart lettere avbryte umiddelbart, men er det like før man skal gjøre et nytt støt/jukk, så er det vel neste umulig å unngå at det blir et ekstra jukk. Og selvsagt hvis man er midt i en orgasme, så er det vel ikke akkurat lett å avbryte på 1 sekund. Et nei kan komme veldig plutselig, det er ikke nødvendigvis slik at man ligger der stiv som en stokk, det er mange grunner til at man ombestemmer seg. Anonymkode: e9982...d6b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 Jeg har aldri hatt hottere sex enn med en som spurte «skal jeg fortsette?» «liker du dette» «vil du at jeg skal stoppe» og lignende, så man kan ikke spørre FOR mange ganger, det spørs hvordan man spør… Anonymkode: 195ee...ddd 2 1
AnonymousBruker Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 Nei er nei, OG et kroppsspråk som støter imot betyr stopp, akkurat som mange allerede har nevnt. Jeg tenker at det her med at man ombestemmer seg kan være vanskelig ja, men så lenge tonen er nogenlunde grei og at den andre viser forståelse over at den andre enten ikke vil, eller ikke vil fortsette, så burde det ikke telles som voldtekt. Siden voldtekt er et veldig vanskelig tema og mange blir ekstra sårbare, slik at sekunder kan være veldig avgjørende og mye større enn andre sekunder, så handler det vel om at man burde komme til enighet, og at man kan klare å sette ord på ting. Alt skal jo være greit i ettertid, men blir så klart ikke det dersom man ikke respekterer og lytter til hverandre.
Trolltunge Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 Merker man at motparten ikke virker å ha det greit/godt bør man stoppe opp og spørre. Det gjør til og med min ektemann gjennom mange år, om han bare er det minste usikker på min respons på ulikt. Jeg spør også om jeg får dårlig respons/er usikker på om han liker noe. 2 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.4.2018 den 16.52): Man stopper umiddelbart. Med det mener jeg så raskt som man får til. Har man akkurat bikket over til orgasme når partneren sier stopp, så får man bare avslutte mens orgasmen pågår. Jeg tenker at man har samtykke så lenge den andre er tydelig på at den ønsker å ha sex. Det øyeblikket den andre blir passiv og ikke lengre ytrer et verbalt eller non-verbalt ønske om sex, så hadde jeg spurt rett ut om jeg skal stoppe. Spesielt om det er noen jeg ikke kjenner godt. Det er så vanskelig å vite om den andre er trygg nok til å si ifra hvis man går over noen grenser, og det er umulig å avklare på forhånd om man er av de som kan reagere med å fryse til når grensen er nådd. Anonymkode: bb73a...5dc Enig med deg, men det skal være rimelig enkelt å se om en person går i frys. Da blir gjerne personen helt stiv i kroppen, helt passiv, og ute av stand til å røre på seg. Man vil se på øyne og kropp at personen er redd. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Enig med deg, men det skal være rimelig enkelt å se om en person går i frys. Da blir gjerne personen helt stiv i kroppen, helt passiv, og ute av stand til å røre på seg. Man vil se på øyne og kropp at personen er redd. Men problemstillingen her er om det ble et støt/jukk for mye p.g.a. at vedkommende var for treg til å oppfatte dette. Leser lengre opp at flere mener dette er voldtekt, siden man skulle unngått det ekstra støtet/jukket. Jeg mener dette er problematisk, da man ikke nødvendigvis klarer å stoppe "på sekundet", og selv om man oppfatter at den andre ikke vil mer, så kan det allerede være for sent, og man har gjort et jukk for mye, og dermed fullbyrdet en voldtekt. Faren for at dette skjer er nok enda større om man f.eks. har sex i doggy, der man ikke ser ansiktsutrykket, og der man ikke har veldig mye kroppskontakt. Da er det veldig fort gjort at man tar et støt eller to for mye om man ikke oppfatter at den andre ikke vil. Anonymkode: e9982...d6b
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men problemstillingen her er om det ble et støt/jukk for mye p.g.a. at vedkommende var for treg til å oppfatte dette. Leser lengre opp at flere mener dette er voldtekt, siden man skulle unngått det ekstra støtet/jukket. Jeg mener dette er problematisk, da man ikke nødvendigvis klarer å stoppe "på sekundet", og selv om man oppfatter at den andre ikke vil mer, så kan det allerede være for sent, og man har gjort et jukk for mye, og dermed fullbyrdet en voldtekt. Faren for at dette skjer er nok enda større om man f.eks. har sex i doggy, der man ikke ser ansiktsutrykket, og der man ikke har veldig mye kroppskontakt. Da er det veldig fort gjort at man tar et støt eller to for mye om man ikke oppfatter at den andre ikke vil. Anonymkode: e9982...d6b Juridisk er det ikke voldtekt. Voldtekt er å ha sex med noen under tvang/trusler/vold, eller med noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen. Hvis den "utsatte" ikke er bevisstløs, i søvn, for full eller blir utsatt for vold eller trusler, så er det ikke voldtekt. Da må det være grov uaktsom voldtekt, i tilfelle, men tviler på at det ville gått under det. Evt. paragraf 297 som omhandler seksuell handling uten samtykke. Endret 19. desember 2022 av Tvillingsjel
Tone83 Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Hvis man stopper så fort man kan så er det ok, det er ikke ok med 3-4 sekunder fordi man nesten er i mål😳 1
Andro Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.4.2018 den 6.49): Hvis man er midt under akten, bør man undersøke om den andre fortsatt aksepterer å ha sex? Det er mye snakk om at man kan ombestemme seg underveis, og det er greit. Men for å ikke stykke opp sexen for mye, hvor ofte bør man be om samtykke? Dette kan gjøres på mange måter, og man spør heller for mye enn for lite. Jeg tenker at det er avtennende å mase i vei om "gir du samtykke til dette?" gang på gang. Men å ta det gradvis "Får jeg kysse deg?" "Er du komfortabel med at jeg tar under genseren?" Og underveis "Er dette godt?" "Kan jeg få...?" "Si fra om det gjør vondt!" Det var dette som tente meg mest av alt da jeg møtte min elsker. At ham kommuniserte lyst og grenser så tydelig, at vi snakket og lo underveis og at han viste meg total respekt. Det ble mye enklere for meg å uttrykke hva jeg liker og tennker på, og hva jeg ikke kan utstå. Samtidig ble det mer naturlig å spørre for meg også. "Hva kan jeg gjøre deg for deg nå?" "Kan vi prøve å...?" Vi har en åpenhet jeg ikke opplever å ha oppnådd med noen andre, og det handler om tillit og respekt knytta til preferanser og samtykke. Vi har stoppord og stoppsignaler, og dersom dette utløses stopper man selvfølgelig umiddelbart. Alltid og uten unntak. Vi er ikke overgripere. Endret 28. desember 2022 av Andro feilstaving 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå