Gå til innhold

Hvilke typer kjøtt/fisk gir du hunden? Hvilke må være stekt/rå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte kjøttpølse (slik i hyllen for dyr) til hunden på butikken. Oppdaget at det er små beinbiter i. Tror den var fra coop. Har pleid å gi litt utenom tørrfôr (blandet i). Men har lest slike små oppmalte biter kan gjøre hunder dårlig i magen og skrape opp. Hunden min har også jevnlig hatt litt magetrøbbel. Det har hun også hatt av div for, også skånsomme for. Vil vite hva hunden faktisk får i seg  

Tenker å derfor kun gi rent kjøtt og fisk og evt supplere med oljer/vitaminer om det trengs? Men hvilke typer kjøtt kan gis rått og hvilke må stekes? Og hvilen fisk er best? Gir selvsagt uten bein. 

Anonymkode: 91ed2...e92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi alt kjøtt rått til hunden, men pass på at det er naturlig og ikke behandla med krydder etc. Vil tro feit fisk er best, men det er selvfølgelig viktig med variasjon. Du bør også gi innmat og bein (JA, også fiskebein) om du kun skal fôre rått. Meld deg inn i gruppen "råforing prey Norge" på Facebook. 

Hvorfor skriver du "gir selvsagt uten bein"? Det er da ingen selvfølge. Alle hunder som råfôres får bein. Fuglebein og fiskebein er de mykeste beina man får tak i. Bein du ikke skal gi hunden, er bein som er varmebehandlet og vektbærende. Alt annet er ei myte. Vær dog obs på bein til unghunder da tannemaljen deres er veldig svak. Har brent meg der flere ganger og hunden har endt opp med knekte tenner. Nå gir jeg kun fiskebein og fuglebein fra unge dyr da de er mykest.

Anonymkode: 16f79...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Min hund spiser alt rått, med bein.

Anonymkode: b1108...78a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp vom og hundemat i stedet for sånn dritt fra matbutikken.

Anonymkode: 7be58...7bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gi alt kjøtt rått til hunden, men pass på at det er naturlig og ikke behandla med krydder etc. Vil tro feit fisk er best, men det er selvfølgelig viktig med variasjon. Du bør også gi innmat og bein (JA, også fiskebein) om du kun skal fôre rått. Meld deg inn i gruppen "råforing prey Norge" på Facebook. 

Hvorfor skriver du "gir selvsagt uten bein"? Det er da ingen selvfølge. Alle hunder som råfôres får bein. Fuglebein og fiskebein er de mykeste beina man får tak i. Bein du ikke skal gi hunden, er bein som er varmebehandlet og vektbærende. Alt annet er ei myte. Vær dog obs på bein til unghunder da tannemaljen deres er veldig svak. Har brent meg der flere ganger og hunden har endt opp med knekte tenner. Nå gir jeg kun fiskebein og fuglebein fra unge dyr da de er mykest.

Hunden sluker bein og vil sette de fast. Hørt at kyllingbekn er farlig og kan stille nedover i halsen og tarmene. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden sluker bein og vil sette de fast. Hørt at kyllingbekn er farlig og kan stille nedover i halsen og tarmene. 

Ben spjeler seg kun om det er varmebehandlet. Derfor skal man ikke gi bein som har vært varmebehandlet.

Anonymkode: 15dd9...d44

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må du gi store nok bein som hunden ikke sluker. Kyllingbein er noen av de minst farlige beina som finst. 

Du kan ikke fullfôre på rått kjøtt uten å gi bein. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du gi store nok bein som hunden ikke sluker. Kyllingbein er noen av de minst farlige beina som finst. 

Du kan ikke fullfôre på rått kjøtt uten å gi bein. 

Men da rå? 

Hunden har svelgt (hel) bein som er av OK str som andre hunder har tygget på...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da rå? 

Hunden har svelgt (hel) bein som er av OK str som andre hunder har tygget på...

Ja, beina må ALLTID vere rå. Varmebehandlet bein er farlige. Men om hunden din er en sluker så må du jo passe på selvfølgelig. Ville dog ikke vært bekymret om en mellomstor-stor hund svelgte et kyllingbein. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunder kan sluke bein fordi de ikke er vant med bein eller fordi de prøver å få det ned før menneskene tar det fra dem. Og noen bare sluker mat uansett hva det er. Begge mine hunder tygger beina godt før de svelger, og jeg har aldri hatt problemer med det. Om man gir bein med mye kjøtt på, tygger de mere og svelger beina sammen med kjøttet, så det blir ikke så risikabelt.

Anonymkode: b1108...78a

Skrevet

Rått kjøtt til hundefor kan kjøpes flere steder, blandt annet på Felleskjøpet. Fryst i blokk. 

Selv gir jeg en blanding av tørrfôr, tørket avskjær av kjøtt, vom, selspekk og småfisk fra ferskvann. Selspekket koker jeg først. Ellers får hunden det jeg har til overs når jeg lager middag. Rått kjøtt i alle varianter. Begynn med mindre porsjoner slik at det ikke blir magetrøbbel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...