Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei flotte folk! Lurer på om det er noen her inne som har brukt crinone for å forlenge lutealfase? 

Vi har forsøkt å bli gravid i litt over ett år, men ikke noe hell, dessverre. Begge har vært til utredning. Ifølge gynekologen så er alt i orden med han, og jeg har fått bekreftet at jeg har eggløsning (gjennom blodprøver). På ultralyd så alt fint ut med eggene også. 

Sist time nevnte jeg for gyn at det kunne virke som om jeg hadde litt kortere lutealfase enn det som er optimalt. Jeg trodde at jeg hadde 12-13 dagers lutealfase, men løk som jeg er så hadde jeg jo talt fra positiv eggløsningstest... etter temping et par sykluser fant jeg ut at lutealfasen kun var 8-9 dager (og har da talt fra dagen etter eggløsning til siste dag før mensen). 

Legen foreslo at jeg kunne prøve crinone i 14 dager etter EL, og dersom jeg ikke hadde positiv test på dag 14, skulle jeg stoppe. 

Det virker for meg som om det meste jeg leser om erfaringer med crinone er fra kvinner som bruker det etter gjentatte SA/MA, i forbindelse med IVF eller ved svært korte lutealfaser (5-6 dager). Men det er jo ikke tilfellet for meg. Lurer dermed på om det er noen her inne som har erfaring med crinone «bare» pga litt for kort lutealfase? Fungerte det? Har det noe for seg? 

En litt fjasete tanke jeg også har, er at jeg er litt redd for at å «unaturlig» skulle forlenge lutealfasen utgjør en fare for at et egg som egentlig ikke er helt friskt blir «tvunget» til å feste seg, i stedet for at kroppen ordner opp selv ved å «skylle det ut» dersom det ikke utvikler seg normalt. Kanskje en veldig dum tanke, men jeg vet rett og slett ikke nok om dette til å forstå hvordan det hele funker. Og om jeg skal være helt ærlig så tror jeg at et år med googling og gjennomlesing av det ene forumet etter det andre begynner å gjøre meg litt gal :P 

Så ja, alle erfaringer, forslag, innspill og tanker tas imot med takk! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er sikkert, det vil ikke gjøre at et unormalt egg fester seg hvis det egentlig er skadet. Som du sier, brukes medikamentet blant annet av personer som gjennomgår IVF, og SA/MA/kjemisk er like ofte der som for personer som naturlig blir gravide.

Skrevet
1 time siden, Juni15 skrev:

En ting er sikkert, det vil ikke gjøre at et unormalt egg fester seg hvis det egentlig er skadet. Som du sier, brukes medikamentet blant annet av personer som gjennomgår IVF, og SA/MA/kjemisk er like ofte der som for personer som naturlig blir gravide.

Takk, godt å høre :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...