Gå til innhold

Penger i bryllupsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg gifter oss i mai i utlandet, og skal ha en vennefest når vi kommer hjem. Vi har bodd sammen i 3 1/2 år og har alt vi trenger og mer til, og ønsker oss faktisk ingenting annet enn bidrag til ny seng og bidrag til å få en fantastisk bryllupsreise. Men de fleste vi har nevnt dette til sier at det er topp å få penger, men ikke av de... De synes det er kjipt å gi penger, men det er jo det beste å få... Vi har tenkt på å lage noe kult ut av det, som f.eks. dele opp turen vår til at folk kan gi en natt på hotell, en middag eller utflukt o.l. Noen som har gjort/skal gjøre noe lignende? Trenger gode tips her! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vet at mange synes det er kjedelig å gi penger, undetegnede inkludert. Kan sikkert være en god ide å dele det opp så gjestene får bidra med en spesifik ting. Sikkert lurt å ta kontakt med et reisebyrå for å høre ang. det praktiske rundt dette.

Dette er visst i ferd med å blir ganske vanlig på andre sida av dammen, se her.

Skrevet

Hva med gavekort??? Det har vi skrevet på vår ønskeliste. .... Ellers mener jeg penger er supert å få, men kjedelig å gi... Blir liksom litt mye fokus på "vi fikk så mye penger fra den og den..."....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er :fy: å ønske seg penger til et bryllup. Man skal jo strengt tatt ikke ta det for gitt at man får gave i det hele tatt.

Penger er det vi også trenger mest ettersom vi har bodd sammen i fem år. Men vi kommer aldri til å ønske oss det - derfor blir det heller ikke en bryllupsreise på oss :cry: ...

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet
Jeg synes det er :fy: å ønske seg penger til et bryllup. Man skal jo strengt tatt ikke ta det for gitt at man får gave i det hele tatt.

Penger er det vi også trenger mest ettersom vi har bodd sammen i fem år. Men vi kommer aldri til å ønske oss det - derfor blir det heller ikke en bryllupsreise på oss :cry: ...

Skjønner ikke forskjellen på å ønske seg bidrag til f.eks. bryllupsreise (som vi ønsker oss) eller gavekort på en møbelforretning, som å legge ut ønskeliste på f.eks. et glassmagasin??? Å legge ut ønskeliste er jo like mye å ta for gitt at man får gaver...

Men jeg må si at at å får penger uten å bruke dem på noe spesielt ikke er bra (at det går inn i husholdningsbudsjettet mener jeg).

Jeg har sagt til mine venninner her jeg bor at jeg ikke ønsker gave fra dem. Det blir dyrt nok for dem å reise til sørlandet og betale overnatting. De har sagt at det er helt uaktuelt å ikke gi meg noe, så da får det blir deres valg (jeg har ihvertfall sagt at den beste gaven for meg er at de kommer).

For oss er også den beste gaven å få et fantastisk minne for livet! Gjestene kan (om de ønsker det) være med på å gi oss dette minnet. Dette gjelder både å delta i bryllupet og gi oss bidrag til bryllupsreise så vi får råd til den reisen vi ønsker oss. Skjønner at det ikke er like morsomt å gi det bort i gave, men er en sølvkniv som brudeparet ikke ønsker seg noe mer gøy å gi???

Forøvrig var det en kjempegod ide å dele opp gavene til en middag, en natt osv :wink:

Skrevet

Man skal ikke ta det for gitt at man får penger heller. Vi fikk hele 200 kroner i kontanter :wink: selv om vi ønsket oss det.

Gjest Vigdis ikke innlogget
Skrevet
Man skal ikke ta det for gitt at man får penger heller. Vi fikk hele 200 kroner i kontanter :wink: selv om vi ønsket oss det.

Helt enig! Poenget mitt er akkurat dette.

Man skal ikke ta for gitt at man får noe som helst, og det er ikke frekkere å ønske seg det enn å ønske seg f.eks. krystall.

Nå er vi så heldig at vi vet vi får det vi ønsker oss av foreldrene våre i bryllupsgave, så da hjelper det litt på reisebudsjettet.

Skrevet

Vi har også forsåvidt alt vi trenger - og ønsker oss bidrag til et vitrineskap. Derfor kommer jeg til å si at vi ønsker oss gavekort på en bestemt møbelforretning hvis folk spør.

Syns ikke det blir så stor forskjell på å legge ut ei ønskeliste hos et glassmagasin og det å si at man ønsker seg penger/gavekort.

K

Skrevet

Vi regnet ikke med å få penger til bryllupet, men fikk det overraskende av tante-/onkel-generasjonen som på forhånd hadde spurt om hvilket bestikk vi samlet på :).

Synes selv det er helt greit å gi penger til bryllup, men foretrekker gavekort. Ville ha skrevet på ønskelisten at dere ønsker dere gavekort på den og den forretningen - slik at dere ikke sitter med gavekort fra flere forretninger.

Har ikke hørt om oppdeling av feks reisen før, men god idè :).

Skrevet

Jeg er helt enig at det og bare ønske seg penger uten at det skal gå til noe spesielt, ikke er noe særlig. Vi har også sagt til alle at vi ikke ønsker oss noe, men alle sier vi er idioter hvis vi tror folk dukker opp uten noen ting. Så da kan vi like godt ønske oss noe konkret enn å risikere å få masse vaser, fat og annet tull vi ikke hverken trenger eller ønsker oss... Og bryllupsreisen er i boks og betalt for allerede, vi er ikke avhengig av en krone i gave på det. Men det hadde vært hyggeligere for oss om folk ville vært med å bidra i gave enn andre fysiske ting vi vil sette bort i skuffer og skap. Fantastiske minner er mer verdifullt for oss enn enda en vase :P

Skrevet

Vi kommer til å ønske oss gavekort i bank som skal gå til bryllupsreise,men må si jeg likte ideen om at gjestene kan gi en overnatting,middag etc. Blir en mer konkret gave...

Skrevet

Vi kommer til å ønske oss penger, og ingen i vår familie synes det er "frekt".

Når noen spør hva vi ønsker oss sier vi penger til bryllupssreise. Vi har alt vi trenger og mer til, vi har faktisk ikke plass til NOE mer i skuffer eller skap eller på hyller... I tillegg har vi ikke råd til bryllupsreise og derfor ønsker vi oss penger.

For å gjøre det litt mer "behagelig" for folk gjør vi det slik at de som vil gi penger, men ikke vil at vi skal vite hvor mye, kan gi pengene til min mor, og så skrive på et kort som de legger på gavebordet: "Vi ga penger".

De som ikke bryr seg om vi får vite hvor mye, eller ønsker at vi skal vite det, (ofte de som gir MYE, selvfølgelig...) kan legge pengene i en konvolutt som de legger på gavebordet.

På denne måten kan venner, som ikke har så mye, gi 10 kroner om de vil, uten at vi får vite det, og uten at de føler seg "dumme"!

Da blir alle fornøyde!

Og alle monner drar!

Jeg synes ikke det er en god grunn å gi noe helt annet enn det brudeparet ønsker seg bare fordi man synes ønskene er "kjedelige"!

Hvis brudeparet ønsker seg penger burde man jo ønske å gi dem det!?

Handler ikke gavene om å gjøre brudeparet glad?

Eller handler det om at gjestene skal være glade ved å gi noe DE SELV synes at brudeparet BURDE ønske seg, men som de aldri kommer til å få bruk for?

Skrevet

Neste gang jeg blir invitert i bryllup skal jeg ihvertfall gi bort penger, det er uten tvil det aller beste for brudeparet. Herregud som vi sprang og bytta glass og bestikk i etterkant av bryllupet............. :roll:

Skrevet
Neste gang jeg blir invitert i bryllup skal jeg ihvertfall gi bort penger' date=' det er uten tvil det aller beste for brudeparet. Herregud som vi sprang og bytta glass og bestikk i etterkant av bryllupet............. :roll:[/quote']

Av 60 gaver trengte vi bare å bytte fem vi :) tror vi var heldige :)

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Vi har etter press fra foreldre og venner oppgitt kontonr vårt til pengegaver. Dette fordi de vet at vi aller mest ønsker oss en real ferie etter bryllupet.

Men generelt synes jeg det er ekkelt å ønske seg penger, ikke noe gærnt men hvis de vil gi så tar vi gladelig imot :-)

Skrevet
Neste gang jeg blir invitert i bryllup skal jeg ihvertfall gi bort penger' date=' det er uten tvil det aller beste for brudeparet. Herregud som vi sprang og bytta glass og bestikk i etterkant av bryllupet............. :roll:[/quote']

Vi fikk 80 gaver, hadde ikke lagt ut liste i noen forretning (hadde kun skrevet vår egen ønskeliste), og vi byttet ca 4-5 gaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...