AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Mange veganere påstår at de spiser kjempe variert, (mye mer variert kosthold enn kjøtt spisere og lakto ovo vegetarienere) i følge dem er kostholdet deres kjempe sunn. Men jeg er egentlig litt nysjerrig på hvordan det kan være variert når alt de spiser er soya, frukt, grønt, nøtter og belgfrukter. Rødt kjøtt ,hvitt kjøtt, fisk erstatningene blir jo (hovedsaklig) laget av soya. Istedetfor egg bruker de enten tofu (som igjen er laget av soya) eller polenta (som nesten bare inneholder karbohydrater). Osten de spiser blir laget av forskjellige typer stivelse (som ikke er spesielt sunt) eller så blir det produsert av soya (igjen!). Melken de drikker er igjen laget av soya og noen ganger av mandel, havre osv... Yoghurten av soya, vegansk rømme/creme fraiche er igjen laget av soya samme med vegansk kremost, vegansk smør er jeg litt usikker på hva det blir laget av. Men poenget er at det ser ut som kostholdet deres består 70% av soya og resten er annen type belgfrukt, nøtter, frukt og grønnsaker. Jeg er nysjerrig på vegansk kosthold (og har lest mye om det) men det ser ut som om de ikke spiser så variert som de påstår eller? Hva mener dere? Anonymkode: 5d2d0...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange veganere påstår at de spiser kjempe variert, (mye mer variert kosthold enn kjøtt spisere og lakto ovo vegetarienere) i følge dem er kostholdet deres kjempe sunn. Men jeg er egentlig litt nysjerrig på hvordan det kan være variert når alt de spiser er soya, frukt, grønt, nøtter og belgfrukter. Rødt kjøtt ,hvitt kjøtt, fisk erstatningene blir jo (hovedsaklig) laget av soya. Istedetfor egg bruker de enten tofu (som igjen er laget av soya) eller polenta (som nesten bare inneholder karbohydrater). Osten de spiser blir laget av forskjellige typer stivelse (som ikke er spesielt sunt) eller så blir det produsert av soya (igjen!). Melken de drikker er igjen laget av soya og noen ganger av mandel, havre osv... Yoghurten av soya, vegansk rømme/creme fraiche er igjen laget av soya samme med vegansk kremost, vegansk smør er jeg litt usikker på hva det blir laget av. Men poenget er at det ser ut som kostholdet deres består 70% av soya og resten er annen type belgfrukt, nøtter, frukt og grønnsaker. Jeg er nysjerrig på vegansk kosthold (og har lest mye om det) men det ser ut som om de ikke spiser så variert som de påstår eller? Hva mener dere? Anonymkode: 5d2d0...2ed Jeg tror du har masse fordommer både i forhold til hva veganere spiser og i forhold til hva korn, nøtter, frø, frukt, bær og grønnsaker er. Anonymkode: 70745...9d4 9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har masse fordommer både i forhold til hva veganere spiser og i forhold til hva korn, nøtter, frø, frukt, bær og grønnsaker er. Anonymkode: 70745...9d4 Nei tvert imot, jeg spiser mye vegetar mat og er nysjerrig på vegansk kosthold. Liker veldig godt nøtter frukt, bær, grønnsaker. Og jeg vet jo at det er kjempesunt. Men etter å ha lest hundrevis av veganske matblogger så har jeg lagt merke til at vegansk kosthold kanskje ikke er så variert som de påstår? At de spiser mye av det samme? Jeg vet at de for i seg alt av næringstoffer som de trenger. Men det ser bare ikke veldig variert ut. Eks; selv om man kan lage etterligninger av rødt, hvitt kjøtt, fisk, egg, ost, smør og andre produkter så er jo mesteparten av dette laget av soya? Det er det jeg mener med lite variasjon. I forhold til vanlig kosthold der man spiser både kjøtt, fisk, nøtter, belgfrukter og grønnsaker. Anonymkode: 5d2d0...2ed 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei tvert imot, jeg spiser mye vegetar mat og er nysjerrig på vegansk kosthold. Liker veldig godt nøtter frukt, bær, grønnsaker. Og jeg vet jo at det er kjempesunt. Men etter å ha lest hundrevis av veganske matblogger så har jeg lagt merke til at vegansk kosthold kanskje ikke er så variert som de påstår? At de spiser mye av det samme? Jeg vet at de for i seg alt av næringstoffer som de trenger. Men det ser bare ikke veldig variert ut. Eks; selv om man kan lage etterligninger av rødt, hvitt kjøtt, fisk, egg, ost, smør og andre produkter så er jo mesteparten av dette laget av soya? Det er det jeg mener med lite variasjon. I forhold til vanlig kosthold der man spiser både kjøtt, fisk, nøtter, belgfrukter og grønnsaker. Anonymkode: 5d2d0...2ed Men hvorfor tenker du at de spiser så mye etterligninger av rødt- og hvitt kjøtt, fisk, egg, melk og smør? Anonymkode: 70745...9d4 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor tenker du at de spiser så mye etterligninger av rødt- og hvitt kjøtt, fisk, egg, melk og smør? Anonymkode: 70745...9d4 Fordi jeg har brukt mange veganske oppskrifter til å lage vegetar mat og det meste av oppskriftene inneholder ertstatniger for kjøtt, egg og meieri. Anonymkode: 5d2d0...2ed 3
Gjest Overrasket Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Nå er ikke jeg veganer, men det er faktisk helt mulig å eksistere meget vel som veganer/vegetarianer uten å konsumere ett eneste soyaprodukt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 Hva veganere spiser er vel like individuelt som hos de som ikke er veganere. Noen har et variert kosthold, andre ikke. Du kan faktisk variere ganske mye med grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, frø, korn o.l. Jeg var tidligere veganer og jeg brukte ikke erstatningsprodukter. Anonymkode: 80a78...070 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har brukt mange veganske oppskrifter til å lage vegetar mat og det meste av oppskriftene inneholder ertstatniger for kjøtt, egg og meieri. Anonymkode: 5d2d0...2ed Jeg kjenner ikke en eneste veganer som bruker noe særlig soya. Jeg bruker også mange veganske oppskrifter og opplever sjeldent at de inneholder erstatninger for noe som helst, og spesielt ikke erstatninger av soya. Anonymkode: 70745...9d4 3
FantasDick Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 Du blir litt vanskelig å diskutere når du allerede har lagt premissene. Jeg bruker sjeldent kjøtterstatningsprodukter, men av og til kjøper jeg burger og biter av soya. Tofu som eggerøre spiser jeg et par ganger i året, ellers lager jeg omelett av kikertmel. Drikker melk av havre/mandel/kokos, men bruker omtrent 1 liter usøtet soya i matlaging i måneden. Bruker rapskokos som smør. Bruker kremost laget av havre. Fløte laget av havre. Spiser sjeldent yoghurt, men den er av soya. Bruker næringsgjær istedet for ost. Jeg lager lite mat med erstatningsprodukter - lager heller mat med grønnsaker, belgfrukter og korn. Finnes sååå mye god mat som ikke trenger erstatninger. Forresten, hva mener du er erstatninger og "uvariert"? En viltgryte med sopp og soyafløte? Lasagne laget med soyamelk, rapskokos og linser? Pizza med alskens grønnsaker og næringsgjær? 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 8 timer siden, Overrasket skrev: Nå er ikke jeg veganer, men det er faktisk helt mulig å eksistere meget vel som veganer/vegetarianer uten å konsumere ett eneste soyaprodukt. Det er stor forskjell på veganer og vegetarianer, da. Så lenge egg og meieriprodukter inngår i kostholdet blir det en helt annen historie. Forklaringen på at bruk av erstatningsprodukter er større hos veganere er selvsagt at det blir for komplisert for de fleste å bygge opp en så ny måte å bygge opp kosthold og retter på som et virkelig variert og kulinarisk spennende. Hele måten å tenke på blir fort "istedet for" eller erstatningspreget. Selv lager jeg veldig råvarebasert mat. Jeg tar utgangspunkt i råvarer jeg til enhver tid har tilgjengelig, ofte i sammenheng med sesong, og så lager jeg noe mest mulig enkelt ut fra det som framhever råvaren. Det slår meg at veganere ser ut til å tenke motsatt, de har en rett fra et opprinnelig mainstream-kosthold med kjøtt, egg og/eller meieriprodukter som de vil gjenskape, og så må de finne industrielt framstilte produkter som kan utgjøre vesentlige bærebjelker i retten for at den skal fungere. Selvsagt kan man lage mange retter som er naturlig veganske. Jeg gjør det selv ganske ofte, feks falafel, dhal, italienske eller sørfranske supper med mye belgfrukter, bladgrønnsaker, hvitløk og olivenolje, eller salater til lunsj med kokte gryn, avokado, nøtter og tahinidressing. Men det passer ikke for alle alltid, og i alle sosiale sammenhenger. Og ikke minst: Jeg får inntrykk av at folk får lyst til å variere med ting de er vant til fra før, enten det er pizza, kjøttkaker, ferske reker eller et speilegg med bacon. Anonymkode: 85da5...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #12 Skrevet 5. april 2018 Nå er ikke jeg veganer. Jeg er vegetarianer, men tåler ikke soya, egg, laktose, nøtter og en god del til. Jeg bruker havre, ris eller kokos melk, kommer helt an på hva jeg spiser, spiser stort sett havregrøt hver dag, gjerne med blåbær til. Så bruker jeg veldig mye grønnsaker og linser, litt bønner. Lager en god del gryter, forskjellige typer supper. Lager forskjellige typer salat, jeg spiser gulost da, lager og gratenger, lasagne osv. Er mye man kan lage, bare man bruker fantasien. Anonymkode: 4333d...689
Fru Uperfekt Skrevet 5. april 2018 #13 Skrevet 5. april 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg veganer. Jeg er vegetarianer, men tåler ikke soya, egg, laktose, nøtter og en god del til. Jeg bruker havre, ris eller kokos melk, kommer helt an på hva jeg spiser, spiser stort sett havregrøt hver dag, gjerne med blåbær til. Så bruker jeg veldig mye grønnsaker og linser, litt bønner. Lager en god del gryter, forskjellige typer supper. Lager forskjellige typer salat, jeg spiser gulost da, lager og gratenger, lasagne osv. Er mye man kan lage, bare man bruker fantasien. Anonymkode: 4333d...689 Jeg er ikke vegetarianer lenger men jeg byttet ut hvitost med saltchips på pizzaen i sin tid (var ikke mange alternativer på 80 og tidelig 90 tall)
Gjest Overrasket Skrevet 5. april 2018 #14 Skrevet 5. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er stor forskjell på veganer og vegetarianer, da. Så lenge egg og meieriprodukter inngår i kostholdet blir det en helt annen historie. Anonymkode: 85da5...4f2 Nja ... det KAN være stor forskjell, men det er egentlig litt på siden av poenget her. TS legger til grunn en antagelse om at alle veganere spiser masse soya-produkter. Poenget mitt er at det er i så fall et personlig valg som hver enkelt tar. Dog er det ikke en nødvendighet å spise alle disse soya-produktene. Det er et mulig alternativ for noen, men ikke et krav for å ha et sunt kosthold. Akkurat som det du hinter til for egg og meieriprodukter. Bare fordi egg og meieri inngår i kostholdet generelt sett betyr ikke det at man spiser masse av det. Så basert på min egen erfaring, med et kosthold som omfatter egg og meieri men i svært liten mengde, vil jeg si at hvem som helst kan klare seg, faktisk trives, uten soya-produkter.
Tvist Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 (endret) Jeg er ikke vegeterianer, men spiser mest plantebasert. Spiser noe kjøtterstatningsprodukt, men ikke ofte. Bruker mye bønner/linser og ellers fungerer sopp utmerket som kjøtterstatning. Bruker havrefløte, soyamelk innimellom. Synes også soyayoghurt smaker bedre enn havreyoghurt. Men spiser ikke soyaprodukter mer enn et par ganger i mnd. Men nå vet jeg ikke hvor variert veganere sier at de spiser. Jeg spiser i alle fall mer variert etter at jeg kuttet i kjøttforbruket. Endret 5. april 2018 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #16 Skrevet 5. april 2018 MItt kosthold har blitt mye mer variert etter at jeg kuttet ut alt av animalier Anonymkode: 85537...134 3
Blod Skrevet 5. april 2018 #17 Skrevet 5. april 2018 Disse etterligningene er ikke et must. Jeg spiser stort sett mat uten soyamelk, havrefløte osv. Og tofu er jo kjempesunt. Et typisk norsk kosthold består av mye kjøtt og meieriprodukter, men et vegansk kosthold gjør jo ikke det. Etterligningene er kjempefine i en overgang til man lærer seg hva man kan lage/spise når man spiser vegansk. Uansett er det opp til hver enkelt hva man ønsker å spise. Man kan fint spise et usunt kosthold selv som veganer, ikke alle spiser supersunt bare fordi de er veganere. 3
madsegen Skrevet 5. april 2018 #18 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, Blod skrev: Disse etterligningene er ikke et must. Jeg spiser stort sett mat uten soyamelk, havrefløte osv. Og tofu er jo kjempesunt. Et typisk norsk kosthold består av mye kjøtt og meieriprodukter, men et vegansk kosthold gjør jo ikke det. Etterligningene er kjempefine i en overgang til man lærer seg hva man kan lage/spise når man spiser vegansk. Uansett er det opp til hver enkelt hva man ønsker å spise. Man kan fint spise et usunt kosthold selv som veganer, ikke alle spiser supersunt bare fordi de er veganere. Signere den 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #19 Skrevet 6. april 2018 Personlig spiser jeg lite og sjelden soya. Hadde nok spist mer om jeg hadde en butikk som solgte rimemlig og bra tofu og tempeh. Enkelt og næringsrikt, kan brukes til mye, Kjøper veldig sjelden ferdigprodukter (altså som type ferdiglaget pålegg, hummus, middager osv). Kjøper det kanskje noen ganger i året, eller om noe er på salg. Ikke at jeg ser på det som problematisk å kjøpe ferdig- eller erstatningsprodukter så lenge maten er næringsrik. Om man spiser bare pomfri blir man slapp og tjukk, veganer eller ei. Man trenger ikke spise kjempevariert for å få i seg alle næringsstoffer man trenger. Hadde det eksistert en matvare som hadde alt et menneske trenger, så kunne man levd på den alene. Myndighetene sier til befolkningen at de skal spise variert, for det er enklere å forstå enn å si at man trenger x mengde protein, fett, karbohydrater, vitamin a,c,d, mineraler osv. De fleste i befolkningen hadde sovnet om man begynte legge ut på den måten. Men at man må spise litt variert og grønnsaker er et enkelt budskap som de fleste forstår. Når det gjelder vegansk mat: Bønner: sorte, hvite, kidney, mung, adzuki, lima, pinto, anasazi. Finnes mange flere typer + at man kan bruke spirer Linser: grønne, gule, brune, beluga Korn og lignende: havre, quinoa, ris, hvete, bygg, durra, hirse, spelt, bulgur, couscous Nøtter: mandler, hassel, jordnøtter, vashew, peanøtt, para, pekan, pistasje, valnøtt, pinjekjerner, macadamia Frukt: banan, dragefrukt, melon, honningmelon, papaya, avokado, nashi, pasjon, epler, pære, kiwi, appelsin, mandarin, blodappelsin, mango, druer, annanas, sharon ++ Bær: jordbær, molte, bringebær, blåbær, rips, bjørnebær, tyttebær, boysenbær, stikkelsbær, solbær. Frø og lignende: gresskarkjerner, solsikkekjerner, chia, sesam, linfrø, hamp Grønnsaker: potet, gulrøtter, erter, brokkoli, blomkål, selleri, røbeter, parisnakk, paprika, agurk, ulike typer salat, grønnkål, mais, tomat, gul løk, hvitløk, augergine, asparges, gresskar, kål, squash +++ Plantemelk: havre, mandel, mandel og havre, soya (usøtet, vanilje, sjokolade), ris (usøtet, vanilje, sjokolade), kokosnøtt Alle typer juice Matvarene kan behandles i ulike former: rå, stekt, kokt, fermentert, lagd til mel, lagd til drikke, lagd til is/ sorbe, smoothie osv. Man kan blande ulike typer frukt, nøtter, grønnsaker, bønenr og linser for å skape at hav av kombinasjoner av mat Så finnes det jo mange prosessert/ ferdiglagde produkter, som for eks pasta av soya, hvete, linser, erter. Yoghurt, sylte, currypaste, godterier, avjar, chillisauser, ketchup og alle mulige produkter til veldig mange ulike formål. Så har man selvsagt type varer som setter smak, 30 ulike krydder + soya, tamari, balsamico, riseddik, eplecidereddikk, hvitvinseddik, kokosfett, sennep, olivenolje, rapsolje, solsikkeolje osv Personlig går jeg og ser hva jeg har i fryser, kjøleskap og i tørrskap, og tar noen matvarer jeg føler for å spise, og forsøker finne en kombinasjon som fungerer. Bruker ikke oppskrifter eller har faste middager. Anonymkode: e1c85...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #20 Skrevet 6. april 2018 Hvor variert veganere spiser, er jo individuelt. Noen er mer utforskende som personer, mens andre er vanedyr. På samme måte som at noen kjøttspisere stort sett lever på kyllingfilet og ris til middag, eller grandis, mens andre disker opp med ulike eksotiske retter. Jeg er nesten 100% veganer, liker å lage mat og føler jeg spiser temmelig variert, uten erstatningsprodukter. Nå i påsken og i uka etterpå har jeg spist blant annet: -Thai curry med kokosmelk og masse forskjellige grønnsaker og ris -Pasta med rødvinskokt tomatsaus og grillet aubergine -Stekte poteter med spicy salsa, grillet squash, kikerter og koriander -Bulgursalat med avokado, olivenolje, pinjekjerner, tomater, diverse grønt -Falafel med hummus -Veggis-sushi med avokado, sukkerterter og agurk inni risrullene i stedet for laks. Soyasaus, ingefær og wasabi som normalt Til frokost og lunsj kan vi jo spise brød og knekkebrød slik de fleste andre. Jeg har som regel hjemmebakte brød i frysen, og lager sandwicher med f.eks. hummus, diverse grønnsakspateer, peanøttsmør, syltetøy, banan.. Drikker vann, juice, kaffe eller te, og innimellom en latte med mandelmelk. Snacker ofte på nøtter for litt ekstra fett i kostholdet. Anonymkode: 1dbbb...c16 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå