AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Denne måneden har jeg jobbet 54 timer. Lønnsslippen sier 47 timer (der jeg jobber må man jobbe over 52 timer for å få UB-tillegg). Jeg byttet en helg med en kollega slik at jeg kunne dra på påskeferie og sjefen godkjente dette byttet. Jeg ringte og sa at lønnsslippen var feil og fikk da til svar at den ene vakta er flyttet over til neste måneds lønning fordi vi hadde byttet helg i ulike lønnsperioder (?). Sjefen mente at vi måtte holde oss til kontrakten og den er på annenhver helg, men likevel er kun den ene vakta flyttet og ikke hele helga (jeg mistenker at det er slik at jeg ikke skal få tillegg neste måned heller). Er dette i det hele tatt lov?? Jeg hørte ikke noe om dette før jeg ringte og forklarte at noe ikke stemte, noe som vil si at jeg heller ikke hadde fått vite det dersom jeg ikke hadde spurt. Fikk som begrunnelse at slik måtte det være sånn at ikke de ansatte begynte å spekulere i å bytte helger med hverandre for å få tillegg... Hjelp? Anonymkode: a9abe...ef6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 På papiret er det vel i utgangspunktet slik at alle timer over grensa vil medføre et UB tillegg, slik at hvis man får vakter over grensa så skal man ha UB tillegg. Samtidig er det jo slik at det som på papiret utløste UB i dette tilfellet var et vaktbytte mellom dere kollegaer, ikke at du ble satt opp på vakta i sjefen. Hadde det vært sjefen som hadde satt deg opp på vakt denne måneden i tillegg til, eller i stedet for en annen vakt, så hadde jeg stått på at jeg skulle ha hatt utbetalt UB tillegg, men jeg ville virkelig ikke giddet hvis det var meg selv som hadde byttet med en annen. Grunnen til det er at det etterhvert kan gjøre det vanskelig å få godkjent vaktbytte; dersom dere begynner å legge inn krav om UB-tillegg for vaktbytter dere selv ordner dere imellom, så kan dere regne med at sjefen etterhvert vil bli motvillig til å godkjenne vaktbyttene. Og det vil jo kun slå tilbake på dere selv ved at dere får en mindre fleksibel arbeidsplass. Anonymkode: 192d5...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 2 minutter siden, Klink skrev: Hva er UB tillegg? Tillegg for ubekvem arbeidstid, som kveld, helligdager og helg. Anonymkode: 180ee...430
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Om du byttet jobbhelg med noen andre, som gjorde at du kom over, så har jo arbeidsgiver helt rett. At du frivillig byttet vakter med en anne kollega gjør ikke at dere får UB eller overtidstillegg av den grunn. Da kunne jo kollegaer seg i mellom misbrukt denne muligheten og byttet seg i mellom for å få mer lønn. Og som den over her sier, dere ville nok over tid fått en mye mindre fleksibel arbeidsplass. Anonymkode: ebff4...418 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Du har jo byttet internt med en kollega og fikk fri da du trengte det. Så da skjønner jeg ikke hvorfor du skal ha tillegg, det er jo ikke sjefen din som har pålagt deg de ekstra timene? Lønnslistene kjøres vel en gang i måneden. Hvis det klaffet slik at datoen for lønnskjøring havnet mellom helgedagene stemmer det vel at ene vakten flyttes til neste lønnskjøring. Anonymkode: 66aa5...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 Jeg synes det er dårlig gjort sjefen.. Husker også at de trikset sånn der jeg jobbet før så folk ikke skulle komme over grensa for UB, men det er jo sånn at du har jobbet de timene innenfor den arbeidsperioden uavhengig av hvorfor du byttet vakt osv. Har du kontrakt? Står det spesifisert at UB gjelder timer faktisk jobbet eller timer satt opp på vakt? Til syvende og sist spiller det vel ingen rolle hva folk her mener og føler da, det må jo kanskje finnes en lov eller liknende? Antar du jobber i butikk, kan det være noe tariff der det står noe om dette? Vet ikke helt hvem man skal spørre, vil tro du ikke er i noen fagforening siden du er deltidsansatt (det var iallfall ikke jeg)? Jeg synes jo det høres rart ut at sjefen kan "flytte" timer man har jobbet så det på lønnsslipp ser ut som man har jobbet en annen tid enn det man faktisk gjorde - det blir jo på en måte å manipulere fakta. Anonymkode: e792c...fd0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dårlig gjort sjefen.. Husker også at de trikset sånn der jeg jobbet før så folk ikke skulle komme over grensa for UB, men det er jo sånn at du har jobbet de timene innenfor den arbeidsperioden uavhengig av hvorfor du byttet vakt osv. Har du kontrakt? Står det spesifisert at UB gjelder timer faktisk jobbet eller timer satt opp på vakt? Til syvende og sist spiller det vel ingen rolle hva folk her mener og føler da, det må jo kanskje finnes en lov eller liknende? Antar du jobber i butikk, kan det være noe tariff der det står noe om dette? Vet ikke helt hvem man skal spørre, vil tro du ikke er i noen fagforening siden du er deltidsansatt (det var iallfall ikke jeg)? Jeg synes jo det høres rart ut at sjefen kan "flytte" timer man har jobbet så det på lønnsslipp ser ut som man har jobbet en annen tid enn det man faktisk gjorde - det blir jo på en måte å manipulere fakta. Anonymkode: e792c...fd0 Mulig sjefen til ts gjør noe som han egentlig ikke kan gjøre. Men dersom ts trumfer igjennom at hun skal ha tillegget vil jeg tro det til syvende og sist er de ansatte inkludert henne det går ut over da sjefen kan kreve at de jobber i hht vaktliste, og mulighet for å bytte vakter da blir borte. Anonymkode: 80a73...c54
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 Bytting av helgevakter hos min bedrift må skje innenfor samme lønnsperiod. Ev må det absolutt byttes over periodene gies lønnen for opprinnelige arbeidstidsberegning. Hadde ikke vært aktuelt at det koster bedriften ekstra fordi en arbeidstaker ikke klarer å forholde seg til sin turnus. Anonymkode: d4a51...e43
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #11 Skrevet 5. april 2018 Takk for svar! Mulig jeg ble ekstra irritert fordi det til stadighet endres i vakter og ansettes flere folk for å ha flere å veksle på så ingen kommer over kravet på antall timer (har i tillegg øverste ansvar for butikken de gangene jeg jobber, og har 158 kr i timen selv om jeg jobber til 23.30 på kvelden). Det jeg også reagerer på er at jeg ikke fikk noe beskjed om dette her da byttet ble gjennomført, og da jeg tok det opp ble jeg oversnakket av sjefen som mente jeg burde være fornøyd siden jeg tross alt fikk påskeferie. Jeg syns også det er rart at sjefen kun flyttet den ene vakta, når vi byttet en hel helg. Men den hendelsen der fikk begeret til å renne over, og jeg sa opp to dager senere. Anonymkode: a9abe...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå