Miracl3 Skrevet 19. februar 2005 #1 Skrevet 19. februar 2005 Hei Hvis noen kan hjelpe meg, blir jeg veldig glad. Klem
Arkana Skrevet 19. februar 2005 #2 Skrevet 19. februar 2005 Kylling i mild karri (4-6 pers.) 1,5 kg kylling i stykker 2 løk i skiver 2 stilker selleri i skiver 2 ss karripulver 2 pressede hvitløksfedd 2 ss hvetemel 3 ¾ dl hønsebuljong 2 grønne epler, skrellet, i terninger 1¼ dl rosiner Stek kyllingstykkene brune og ta ut. Fres løk og selleri. Tilsett karri, hvitløk og mel. Ta kjelen av platen og tilsett buljong, litt etter litt. Sett kjelen tilbake på platen og rør til sausen koker og tykner. Tilsett kylling og la surre under lokk i 20 minutter. Ha i eplebiter og rosiner og la surre i 15 minutter til. Karrikylling (2 pers.) 2 ferske kyllingstykker 1 løk 1 ss karri 1 ts salt ½ ts pepper saft av ½ sitron 2 dl hønsebuljong 2 ts hvetemel 1 dl crème fraîche 1 ts sukker Grovhakk løken og fres den i smør sammen med karri. Vend kyllingstykkene i gryten og dryss på salt, pepper og sitronsaft. Hell på buljong og la småputre i ca 30 minutter. Ta opp kyllingstykkene. Rør melet ut i crème fraîche og visp det og sukker i sausen. La den koke 5-6 minutter. Ha i kyllingstykkene. Server med ris. Chicken Curry 600 g kyllingfilet 4 nellikspiker 4 hele kardemommefrø 1 kanelstang 2 laurbærblad 1 ts hakket ingefær 1 ts hakket hvitløk 3 dl vann 1 ts gurkemeie 2 dl finhakkede tomater 2 ss yoghurt naturell 2 ss kremfløte 1 ts sitronsaft salt frisk koriander (1 ss garam masala kan erstatte nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad) Surr finhakket løk, ingefør, hvitløk, nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad.i 2-3 minutter. Tilsett vann, gurkemeie og chili, og stek til oljen "skiller seg". Tilsett kyllingfileten i biter og stek under omrøring i 5 minutter. Ha i finhakkede tomater, yoghurt og fløte og la trekke til sausen tykner. Rør om og smak til med sitronsaft og salt. Dryss over finhakket koriander, og server med ris og naanbrød.
summer25 Skrevet 21. februar 2005 #3 Skrevet 21. februar 2005 Kjøp curry-paste (grønn, gul eller rød) på en innvandrerbutikk. Ha ca en ss i stekepanna, bland i en boks kokos-melk. Da ha du en base... så kan du ha i hva du ønsker av kjøtt og grønnsaker. Bare pass litt på... pastaen kan være veldig sterk, så du må muligens ha en boks til med kokos. Lykke til!
Gjest pulverheksa i.i. Skrevet 21. februar 2005 #4 Skrevet 21. februar 2005 Jamies curry saus. 4 ss olje 4 ss malt koriander 4 ss malt paprika 1 ss malt gurkemeie 2 ss sennepsfrø karriblader ca to never Svisjes litt først for å få frem kryddersmaken. 2 finhakket løk 1 finhakket hvitløk 3 ”tomler” revet ingefær 2 chili hakket 6 tomater hakket koriander stilker ½ vann la surre i ca 20 min tilsett 1 boks kokosmelk Kan serveres til både veggis og kjøtt. Eks. kylling eller squash. Jeg bruker å brune kylling i store biter, f.eks en hel kylling delt i seks, og la den koke med.
Gjest piaf Skrevet 21. februar 2005 #5 Skrevet 21. februar 2005 Jeg bruker Jamies curry-basis til hvit fisk, lar den trekke noen minutter i den ferdig sausen - veldig godt det også!
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2005 #6 Skrevet 21. februar 2005 Jeg bruker Jamies curry-basis til hvit fisk, lar den trekke noen minutter i den ferdig sausen - veldig godt det også! Hørtes godt ut. Den sausen er bare supergod.
Miracl3 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2005 Tusen takk alle sammen. Nå gleder jeg meg til å prøve .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå