Gå til innhold

Kan man som arbeidstaker nekte medarbeidersamtale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har jobbet på samme sted i 12 år, og med samme sjef alle disse årene. Hun er en veldig spesiell dame, noe de fleste som jobber tett på henne merker godt. Vår seksjon har derfor hyppige utskiftninger, og jeg er den eneste som har blitt her så lenge. Toppledelsen, derimot, ELSKER henne, noe som gjør det komplett umulig å komme noen vei med å få fjernet eller endret henne.

Jeg ønsker likevel å bli i jobben, av flere grunner: arbeidsoppgavene er helt supre, og innenfor noe av det jeg brenner aller mest for. Jobben er også svært godt betalt sammenlignet med tilsvarende jobber jeg kan få, og den gir meg mye fleksibilitet og trygghet som jeg trenger nå som jeg har småbarn. Lederen min kommer til å gå av med pensjon i løpet av 3-4 år, og jeg tvinger meg selv til å holde ut til det skjer- da vil ting mest sannsynlig bli VELDIG mye bedre her.

Men nå er det igjen tid for medarbeidersamtaler, og jeg kjenner at jeg bare ikke ORKER å sitte og prate «piss» med lederen min enda en gang... Hun sier så mye tull og meningsløst, og jeg vil egentlig prøve å i størst mulig grad bare «ignorere» henne frem til hun går av med pensjon. Med det mener jeg at jeg selvsagt skal forholde meg til instrukser fra henne osv, men at jeg ikke samtaler med henne noe som helst mer enn det som er høyst nødvendig. Hun irriterer meg (og alle andre som har jobbet med henne) noe grenseløst med omtrent ALT hun sier og gjør, så jeg orker bare ikke en halvtimes medarbeidersamtale med henne... 

Har jeg lov til å nekte??

Anonymkode: be414...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Tvert i mot. Du bør bruke medarbeidersamtalene til å posisjonere deg strategisk. Dersom hun er godt likt av toppledelsen, og jobben hennes blir ledig, er det ikke umulig at hun kan bli spurt om deg dersom du skulle ville ha jobben hennes om noen år. Dessuten er 3-4år  faktisk ganske lenge, så forsøk så godt du kan å ha en velfungerende arbeidsrealsjon til henne. "Velfungerende" innebærer (dessverre?) mer enn bare å utføre instrukser. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ligger under arbeidsgivers styringsrett, så her må du sjekke hva reglene og avtalene for din arbeidsplass sier. Så lenge dette foregår innenfor din arbeidstid og ikke utløser overtid eller betydelig merarbeid så kan arbeidsgiver hevde at du nekter å utføre denne arbeidsoppgaven, noe som igjen kan føre til flere møter. 

Anonymkode: c0a9f...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Tvert i mot. Du bør bruke medarbeidersamtalene til å posisjonere deg strategisk. Dersom hun er godt likt av toppledelsen, og jobben hennes blir ledig, er det ikke umulig at hun kan bli spurt om deg dersom du skulle ville ha jobben hennes om noen år. Dessuten er 3-4 faktisk ganske lenge, så forsøk så godt du kan å ha en velfungerende arbeidsrealsjon til henne. "Velfungerende" innebærer (dessverre?) mer enn bare å utføre instrukser. 

Joda, jeg skjønner hva du mener, og det ligger allerede «i kortene» at jeg skal overta etter henne en dag.. Toppledelsen liker heldigvis meg også veldig godt, og jeg fungerer alltid for henne når hun er fraværende osv.

Men jo, jeg forstår jo at det lureste selvsagt bare er å «suck it in» og fortsette med alt tullpratet på medarbeidersamtalene (og jatte med på alt tullet hun tror og sier- som jeg har gjort i 12 år...) Det føles bare så innmari slitsomt akkurat nå :sukk: Vil aller helst bare slippe å forholde meg til henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg skjønner hva du mener, og det ligger allerede «i kortene» at jeg skal overta etter henne en dag.. Toppledelsen liker heldigvis meg også veldig godt, og jeg fungerer alltid for henne når hun er fraværende osv.

Men jo, jeg forstår jo at det lureste selvsagt bare er å «suck it in» og fortsette med alt tullpratet på medarbeidersamtalene (og jatte med på alt tullet hun tror og sier- som jeg har gjort i 12 år...) Det føles bare så innmari slitsomt akkurat nå :sukk: Vil aller helst bare slippe å forholde meg til henne...

Jeg forstår godt hva du mener også. En elendig sjef er slitsomt. Men en medarbeidersamtale er bare et par timer av livet ditt. Unn deg en øl etterpå og ta en liten pause når den er overstått.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg forstår godt hva du mener også. En elendig sjef er slitsomt. Men en medarbeidersamtale er bare et par timer livet ditt. Unn deg en øl etterpå og ta en liten pause når den er overstått.

Hehe ja, godt poeng- jeg får overtale meg selv ved å fokusere på at jeg kan ta et glass rødvin den kvelden (er mer glad i vin enn øl :ler: ) :vin: 

Takk for svar!

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hehe ja, godt poeng- jeg får overtale meg selv ved å fokusere på at jeg kan ta et glass rødvin den kvelden (er mer glad i vin enn øl :ler: ) :vin: 

Takk for svar!

TS

:kristin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...