Gå til innhold

Rotte - noen som bare har en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest alt om rotter og hvordan man i dag anser de som flokkdyr som ikke kan være alene. Det virker som at de som ønsker å ha rotte alene i dag blir sett på som dyremishandlere. Jeg har hatt både alenerotter og to/flere sammen, men denne gangen ønsker jeg meg en hannrotte alene. Jeg er klar over at hvis den skal være alene så er det viktig at den får være mye sammen meg/oss, og det er tanken. Men er det virkelig umulig å få tak på en enslig rottebaby i disse dager? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et menneske kan ikke erstatte en rottevenn. Vi har totalt forskjellige måter å kommunisere på. 

Anonymkode: 8a0ab...d7e

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor vil dere ha den alene? 

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Hvorfor vil dere ha den alene? 

Fordi den skal være med overalt. Det er enklere med én. I bobil, hos venner, være i skjerfet/genseren, og dette opplevde jeg som mye større utfordring å få til den gangen vi hadde to. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hovfrue skrev:

Fordi den skal være med overalt. Det er enklere med én. I bobil, hos venner, være i skjerfet/genseren, og dette opplevde jeg som mye større utfordring å få til den gangen vi hadde to. 

Men alt dette er jo for din egen del. Hva med trivselen til dyret? 

• Liker 8
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alt dette er jo for din egen del. Hva med trivselen til dyret? 

Jeg vil påstå at rotta jeg hadde som ung overhodet ikke hadde noe dårlig liv eller mistrivdes fordi om han var alenerotte :)
Slikt kan man gjerne se på adferden til et dyr. 
Jeg observerer forøvrig at du på ingen måter svarer på det jeg spør om i innlegget mitt. Jeg setter pris på at du bekymrer deg for rottas ve og vel og trivsel, men jeg ønsker svar fra noen som har erfaringer på det området jeg spør om. 

Endret av Hovfrue
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke bra for rotter å være alene. Én rotte fra eller til gjør ikke en dritt, å ha med et lite dyr på noen hundre gram ekstra klarer dere fint - eller så kan dere jo bare droppe det.

Anonymkode: e9f8c...7e0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Hovfrue skrev:

Jeg vil påstå at rotta jeg hadde som ung overhodet ikke hadde noe dårlig liv eller mistrivdes fordi om han var alenerotte :)
Slikt kan man gjerne se på adferden til et dyr. 
Jeg observerer forøvrig at du på ingen måter svarer på det jeg spør om i innlegget mitt. Jeg setter pris på at du bekymrer deg for rottas ve og vel og trivsel, men jeg ønsker svar fra noen som har erfaringer på det området jeg spør om. 

Hvordan har jeg ikke svart på innlegget ditt? Jeg har skrivd at et menneske aldri kan erstatte en rottevenn, hva mer trenger du egentlig? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 5.4.2018 den 7.32, AnonymBruker skrev:

Hvordan har jeg ikke svart på innlegget ditt? Jeg har skrivd at et menneske aldri kan erstatte en rottevenn, hva mer trenger du egentlig? 

Jeg ba om at noen som har erfaring med en rotte skulle svare. Ikke at noen gjemmer seg bak anonymitet og svarer med den tonen du gjør. 

Og alle innlegg jeg finner på nettet der folk påtvinger rotter til å leve i en flokk de ikke trives i, og kastrerer for å få hanner som ryker sammen til å kunne leve sammen. Vi påtvinger de et liv i sammen oss, med bur, og et liv vi velger for de, med de rottekompisene vi velger for de (og som de ikke alltid går så godt sammen). Ingenting ved dette er såkalt naturlig, og det at en dominant hann som bare slåss kan fint leve alene med 'menneskevenner'. Er nå min mening. Og inntil du slutter å gjemme deg bak anonymitet, så kommer jeg ikke til å svare på flere av dine kommentarer. Jeg regner med du har profil her inne som du ikke vil vedkjenne. 

Endret av Hovfrue
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Hovfrue skrev:

Jeg ba om at noen som har erfaring med en rotte skulle svare. Ikke at noen gjemmer seg bak anonymitet og svarer med den tonen du gjør. 

Og alle innlegg jeg finner på nettet der folk påtvinger rotter til å leve i en flokk de ikke trives i, og kastrerer for å få hanner som ryker sammen til å kunne leve sammen. Vi påtvinger de et liv i sammen oss, med bur, og et liv vi velger for de, med de rottekompisene vi velger for de (og som de ikke alltid går så godt sammen). Ingenting ved dette er såkalt naturlig, og det at en dominant hann som bare slåss kan fint leve alene med 'menneskevenner'. Er nå min mening. Og inntil du slutter å gjemme deg bak anonymitet, så kommer jeg ikke til å svare på flere av dine kommentarer. Jeg regner med du har profil her inne som du ikke vil vedkjenne. 

Så at jeg svarer som ab er krise? Ja da får du bare kose deg med rotta di. Jeg veit faktisk litt mer enn du tydeligvis tror, men med tanke på hvordan folk er er inne gidder jeg ikke annet en ab. Å det er på grunn av folk som deg. Fordi det er flust av tråder her hvor en bruker blir angrepet «fordi man har jo tross alt sagt noe i en annen tråd». Latterlig å prøve å kjefte for å få folk til å slutte å bruke ab, da får du finne deg et forum hvor den muligheten ikke er tilstede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne gi deg et saklig svar: 

kjøpte for flere år tilbake 3 ørkenrotter (søsken). Ønsket bare en, men fikk beskjed om at de bare ble solgt samlet ettersom rotter ikke trives alene. Alle tre hadde det  fint frem til 5'året, da 1 og 2 døde med kort tids mellomrom.  Jeg merket fort en atferdsendring hos nr.3. Spiste mindre, var mindre aktiv og pelspleien ble dårligere. 

Jeg vet ikke hvorfor rotter er type flokkdyr, men jeg så dette tydelig  på atferden. Ørkenrotte nr.3 døde etter ca. 2mnd, 

Anonymkode: ab33d...68a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det skal gå fint om du/dere bruker så mye tid på den som du skal ha det til. Rotter kan være lykkelig alene og. Vet en menneske venn ikke kan erstatte en rotte venn men har hørt om mange som har hatt en lykkelig rotte.

Anonymkode: 84245...cc1

AnonymBruker
Skrevet
På 11.4.2018 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Så at jeg svarer som ab er krise? Ja da får du bare kose deg med rotta di. Jeg veit faktisk litt mer enn du tydeligvis tror, men med tanke på hvordan folk er er inne gidder jeg ikke annet en ab. Å det er på grunn av folk som deg. Fordi det er flust av tråder her hvor en bruker blir angrepet «fordi man har jo tross alt sagt noe i en annen tråd». Latterlig å prøve å kjefte for å få folk til å slutte å bruke ab, da får du finne deg et forum hvor den muligheten ikke er tilstede.

Skjønner godt at TS reagerer med den måten du skriver på. 

Anonymkode: 6116d...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du blir angrepet her, og selv om jeg er enig i hva de prøver å si, så er jeg ikke enig i måten de sier det på.
Rotter overlever alene, men som oss mennesker så higer de etter kontakt med sine egne, med noen få unntak. Butikken jeg jobber i har nå en rotte som overhodet ikke går med andre rotter, den blir spinnvill og skal ta livet av alt, men hun trives godt med andre mennesker. Så akkurat den rotta vil jeg tro vil ha ett bedre liv alene enn påtvunget andre rotter...men hun anser jeg som unntaket som bekrefter regelen som man sier.

Kommer du over en slik rotte, for all del, vinn vinn for dere begge, men å ta en ellers sosial rotte og pålegge den ett liv hvor den ikke kan være med sine egne overhodet syns jeg blir litt egoistisk.

Anonymkode: 46515...1e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ser du blir angrepet her, og selv om jeg er enig i hva de prøver å si, så er jeg ikke enig i måten de sier det på.
Rotter overlever alene, men som oss mennesker så higer de etter kontakt med sine egne, med noen få unntak. Butikken jeg jobber i har nå en rotte som overhodet ikke går med andre rotter, den blir spinnvill og skal ta livet av alt, men hun trives godt med andre mennesker. Så akkurat den rotta vil jeg tro vil ha ett bedre liv alene enn påtvunget andre rotter...men hun anser jeg som unntaket som bekrefter regelen som man sier.

Kommer du over en slik rotte, for all del, vinn vinn for dere begge, men å ta en ellers sosial rotte og pålegge den ett liv hvor den ikke kan være med sine egne overhodet syns jeg blir litt egoistisk.

Fint med litt fakta. Og om TS tenker å ta med rotta over alt så er det jaggu ikke stor forskjell fra en til to!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fint med litt fakta. Og om TS tenker å ta med rotta over alt så er det jaggu ikke stor forskjell fra en til to!

Nettopp, tar like lang tid å trene en til å holde seg i ro i hetta som to. Pluss man slipper å bekymre seg for at de kan få stressrelaterte sykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...