AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #21 Del Skrevet 7. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke lov å øvelseskjøre på kjøpesentrenes parkeringsplass. Formelt er det det, men i praksis er bilen overlatt til en annen person. Derfor spør jegmoppe i tråden om ts har forsikringen i orden, noe han arrogant skriver at han selvfølgelig har, men vet han hva han egentlig har for klausuler i bilforsikringen sin? Nei, det tror jeg ikke han vet. Han synes helle rikke å vite, eller ville ta inn over seg hvilket ansvar og hvilken risiko han påtar seg. Når foreldre øvelseskjører med barn, så er det ofte i samarbeid med kjøreskolelærer. Foreldrene får da instruks av kjørelærer om hva det skal øves på, hvordan opplæringen skal foregå og hvor de bør kjøre. For ts sin del vireker det som om alt skal skje på lykke og fromme. Så allerhelst burde ts legge inn varsel om hvor hen er og når, så vi andre får holdt oss innendørs. Anonymkode: fc090...fcd Så muggen ... Stått opp på feil side av sengen i dag? Jeg har aldri hørt at det er vanlig at øvelseskjøring foregår i samarbeid med kjøreskolen, og at foreldrene får instrukser fra dem. Det er helt vanlig at man kjører med foreldre eller annen familie/venner, slik ts gjør, men selvsagt kan kjørelærer si ifra hvis han/hun mener at eleven har lært noe som er direkte feil. Du sparer veldig mye penger på å kjøre en del både før og under perioden en tar kjøretimer, det er bare å starte på enkle, oversiktlige steder, og kjøre der til eleven er trygg, og så avansere når ferdighetene tilsier det. Når jeg tok førerkortet trengte jeg bare noen få kjøretimer utenom det obligatoriske, og sparte tusenvis av kroner. Anonymkode: d5e52...3ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 8. april 2018 #22 Del Skrevet 8. april 2018 Ca 3-5 år siden jeg var sjåfør med ungdom som skulle ta lappen. Vi startet med basis ferdigheter på egnet sted (parkeringsplass), slik at ungdommen slapp å bruke kjøretimer på den slags. Når ferdighetene var tilstrekkelige ble det rolig kjøring i lite trafikkerte veier/gater med lav fart. Slik bygget man ferdigheter og fortrolighet begge veier (ungdom fortrolig med nivå, jeg fortrolig med at ungdommen mestret nivået. Etterhvert var det greit med en kjøretime og to, slik at man får en trafikkerer sin vurdering av hva elev trenger trening på. Da får man også tilbakemelding på eventuell feillæring hjemmefra. Ved kjøreopplæring er det sjåføren som har sertifikat som regnes som fører og man kan drive opplæring selv om forsikringen ikke omfatter den som opplært og sitter bak rattet. Det man derimot skal være obs på er at om man har billån på bilen, eller har leasingbil, kan det være spesifisert i vilkårene at kjøretøyet ikke kan nyttes til øvelseskjøring. Dette er nok et punkt mange ikke kjenner til, da denslags papirer gjerne ikke leses så nøye av alle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå