Gå til innhold

Øvelseskjøre med helt fersk sjåfør.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har sagt ja til at en venn kan låne min bil, og at jeg skal øvelseskjøre med han. Jeg har aldri øvelseskjørt (altså vært den som lærer bort) med noen før, og vil gjerne hjelpe han så godt jeg kan, så alt blir riktig. :) den gangen jeg tok lappen, var øvelseskjøring i grunn bare å sette seg bak rattet, å prøve selv :ler:

Er det noe spesielt jeg bør tenke på, og noen ting man bør øve spesielt på, før kjøreskole? :) jeg har selvfølgelig hatt lappen i mange år, er godt over 25, og eleven er også over 25, og har papirene i orden :)

Anonymkode: 76466...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har personen kjørt bil i det hele tatt? 

Hvis ikke så for Guds skyld begyn på et åpent sted hvor han kan øve på brems, gir og start. 

Jeg ble kastet rett ut på veien å det var IKKE gøy. 

Pass på dine egne uvaner. Ikke lær bort ting som ikke er helt etter regelboka bare fordi du har kommet unna med det, han skal tross alt gjennom en oppkjøring :P 

holdt alltid øyne og ører oppe. En person som øvelseskjører er ikke like vandt med å se omgivelsene som en erfaren sjåfør, du må hjelpe. 

Ellers husk L og ekstra speil til deg. 

Anonymkode: 47092...3d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Finn en stor parkeringsplass og la han ratte rundt og bli kjent med bilen før dere prøver dere langs veien. Etter dette finner dere en plass med lite trafikk og lar han få prøve seg der før dere avanserer. 

Dette går fint! Snill er du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt at han tar et par timer hos kjøreskole først. Når du har hatt lappen i en del år så får du dine egne vaner og kjørestil, selv om du selv gjerne ikke legger merke til det. Så la en kjøreskole stå for de første timene slik at han lærer det grunnleggende riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Lollipop1 skrev:

Ville anbefalt at han tar et par timer hos kjøreskole først. Når du har hatt lappen i en del år så får du dine egne vaner og kjørestil, selv om du selv gjerne ikke legger merke til det. Så la en kjøreskole stå for de første timene slik at han lærer det grunnleggende riktig. 

30 minutter siden, Sirah skrev:

Enig med AB over. Finn en stor parkeringsplass og la han ratte rundt og bli kjent med bilen før dere prøver dere langs veien. Etter dette finner dere en plass med lite trafikk og lar han få prøve seg der før dere avanserer. 

Dette går fint! Snill er du :)

Takker for svar alle sammen! :) vi har allerede vært på en stor parkeringsplass et par ganger, bare for at han skal få kjenne på det å sitte bak rattet. :)

Lollipop1: her tenkte vi egentlig litt omvendt, han vil gjerne lære seg å gire/bakkestart, samt clutch og sønn før han begynner på kjøreskole, sånn at han forhåpentligvis sparer litt penger. Men det var dette jeg var litt nysgjerrig på, i min tid, var man utrolig dum om man ikke øvelseskjørte før man begynte på kjøreskole, og alle jeg kjenner, øvelseskjørte på forhånd. Nå leser EKG flere plasser at det er dumt å begynne med øving først, men heller begynne rett på, aå eleven lærer rett med en gang. Men hvordan skal dette foregå da, skal eleven gå på skole, lære det riktig, for å så forklare til den man skal øve med, at man skal gjøre det "sånn og sånn, og at det er feil"? I så fall ser jeg ikke helt poenget med øvelseskjøring lengre, annet enn mengdetrening. :P men mulig jeg tenker helt feil her altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell mengdetrening og en fin flyt i kjørestilen som er best og øve på hjemme. 

Eg  personlig tok et par kjøretimer før eg begynte og øve med andre. Skal gjerne ikke mer enn 1 eller 2 timer for og lære det mest grunnleggende litt som hvordan starte rolig og kjøre og ikke gi full gass eller og kubbe bilen.  

Eg tror også de fleste kjørelærere kommer til og gå igjennom alt uansett for og se hva eleven faktisk kan. 

Også er jo spørsmålet om han har kjørt bil før eller ikke. Der er det positive at kjøreskolen har pedaler som de kan steppe inn med i verste tilfelle. La oss si at han skal lære bakkestart, greier det gjerne ikke de første gangene, blir blir mer og mer stresset. Plutselig har han glemt hva som er brems og hva som er clutch. 

Også er det jo det viktigste. Han må være 100% trygg på seg selv. Og du på han. Blir du stresset så kan han fort bli det også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man rekker ikke å legge seg til uvaner som ikke kan korrigeres fort fra noe få timer med privat øving. Det er i trafikken folk flest har uvaner, ikke i den mekaniske delen av kjøringen. Bare pass på at personen holder rattet riktig. Noen holder på toppen, men det riktige er nedre del med begge hendene. Det er hovedsaklig for at ikke de skal være i veien for kollisjonsputa.

Anonymkode: 66b6b...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg øvelseskjørte med en kamerat en gang, da fikk han låne en eldre Volvo 240 av meg. Han ble veldig takknemlig for at det var en gammel bil, spesielt når jeg skulle forklare hvordan svingradiusen fungerer og hvor tett man kan kjøre på ting. Gummistøtfangere! ❤

Anonymkode: dcd98...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2018 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har sagt ja til at en venn kan låne min bil, og at jeg skal øvelseskjøre med han. Jeg har aldri øvelseskjørt (altså vært den som lærer bort) med noen før, og vil gjerne hjelpe han så godt jeg kan, så alt blir riktig. :) den gangen jeg tok lappen, var øvelseskjøring i grunn bare å sette seg bak rattet, å prøve selv :ler:

Er det noe spesielt jeg bør tenke på, og noen ting man bør øve spesielt på, før kjøreskole? :) jeg har selvfølgelig hatt lappen i mange år, er godt over 25, og eleven er også over 25, og har papirene i orden :)

Har papirene i orden? Hva betyr det? 

Har du forsikringen i orden, slik at bilen kan brukes til øvelseskjøring? 

De fleste som øvelseskjører privat bruker timer på trafikkskolene på å avlære seg feil de har lært ved privatkjøring. Når du ikke har mer og klarere oppfattelse av hva og hvordan du lærer bort, så la bilen din stå. Vi trenger ikke flere sjåfører av denne typen i trafikken. 

Anonymkode: fc090...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk L på bilen og ekstra speil til deg for å følge med bak (sån sugekopp ting du fester i frontruten).

Jeg kan anbefale å starte som meg: på en stor åpen parkeringplass til et kjøpesenter på en søndag. Kunne da fritt øve på start og stopp. Og bevege seg videre til kjøring på vei derifra :) 

Anonymkode: 79491...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som øvelseskjører privat bruker timer på trafikkskolene på å avlære seg feil de har lært ved privatkjøring. Når du ikke har mer og klarere oppfattelse av hva og hvordan du lærer bort, så la bilen din stå. Vi trenger ikke flere sjåfører av denne typen i trafikken. 

Alle biler som har vanlig forsikring slik at de er lovlige til å kjøre på offentlig vei kan brukes til øvelseskjøring.

Anonymkode: 290c1...2ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle biler som har vanlig forsikring slik at de er lovlige til å kjøre på offentlig vei kan brukes til øvelseskjøring.

Anonymkode: 290c1...2ea

Det har jeg lurt litt på, min forsikring dekker ikke sjåfør under 25 år, men under øvelseskjøring er det vel uansett den som lærer bort som er ansvarlig sjåfør? Eller går ikke det, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg hadde aldri øvelseskjørt med en fersk sjåfør som ikke var i familie.

Husk at det er DU som blir regnet som fører av bilen, og dersom han gjør en feil og skader oppstår er det DU som er ansvarlig for ALT og erstatningspliktig. Han kan bare gå vekk fra hele greia.

Min mor var for snill og sa ja til å øvelseskjøre med en kollega. Hun tok feil av brems og gasspedal og måkte bilen rett inn i en husvegg. Min mor sto igjen med alle regningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr trafikalt grunnkurs. 

Selvfølgelig har jeg forsikring på bilen.. 

Jeg spurte bare om det er noe spesielt jeg bør tenke på, jeg tror ikke jeg ødelegger en persons evne til å bli en god sjåfør, fordi jeg ikke nødvendigvis har så mye erfaring med å lære bort, eller husker om det er noe spesielt jeg bør huske på ift det å begynne på kjøreskole, det er tross alt 15 år siden jeg selv tok førerkort kl B. Jeg har selv lappen på bil, moped, henger, motorsykkel og traktor, så en elendig sjåfør med en haug av feil er jeg langt i fra. Men selvfølgelig har jeg, som alle andre, sikkert lagt til meg en del uvaner. Men da bør i så fall ingen øvelseskjøre da, om det kun er trafikklærere som er gode nok til å lære bort. 

Ellers takk for alle tips :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg hadde aldri øvelseskjørt med en fersk sjåfør som ikke var i familie.

Husk at det er DU som blir regnet som fører av bilen, og dersom han gjør en feil og skader oppstår er det DU som er ansvarlig for ALT og erstatningspliktig. Han kan bare gå vekk fra hele greia.

Min mor var for snill og sa ja til å øvelseskjøre med en kollega. Hun tok feil av brems og gasspedal og måkte bilen rett inn i en husvegg. Min mor sto igjen med alle regningene.

Jeg er klar over det, og det er selfølgelig en risiko, men dette er da en som står meg veldig nær, og jeg syns det er veldig trist å ikke skulle få sjansen til å øve litt, fordi ingen vil hjelpe 😕 kanskje dumt av meg å ta den risken, men jeg har jo veldig lyst til å hjelpe, da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk L på bilen og ekstra speil til deg for å følge med bak (sån sugekopp ting du fester i frontruten).

Jeg kan anbefale å starte som meg: på en stor åpen parkeringplass til et kjøpesenter på en søndag. Kunne da fritt øve på start og stopp. Og bevege seg videre til kjøring på vei derifra :) 

Takker for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 4.4.2018 den 10.57, Lollipop1 skrev:

Jeg gjorde ikke dette da jeg tok lappen. Kjørte en hel masse hjemme før jeg tok første kjøretime, og kjørelærer var så fornøyd at han snakket om tid for oppkjøring allerede første kjøretime. Jeg tok derfor kun obligatoriske kjøretimer på under 1 måned og besto oppkjøring på første forsøk. 

De fleste som har kjørt mye bil (og da mener jeg ikke til og fra jobb eller innom butikken og at man har hatt lappen i under 10 år) har ikke særlig med uvaner. Jeg kan dog tenke meg at TS ikke akkurat har vært yrkessjåfør i 20 år, og da kan det selvsagt være en del ting TS også gjør feil. Jeg ser for eksempel at de aller fleste ikke kan kjøre riktig i rundkjøring, og det er litt dumt å lære folk å kjøre feil der. 

Anonymkode: ecff9...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cezanne skrev:

Det har jeg lurt litt på, min forsikring dekker ikke sjåfør under 25 år, men under øvelseskjøring er det vel uansett den som lærer bort som er ansvarlig sjåfør? Eller går ikke det, hehe. 

Formelt så er det den som lærer bort som er sjåfør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Takker for svar alle sammen! :) vi har allerede vært på en stor parkeringsplass et par ganger, bare for at han skal få kjenne på det å sitte bak rattet. :)

Lollipop1: her tenkte vi egentlig litt omvendt, han vil gjerne lære seg å gire/bakkestart, samt clutch og sønn før han begynner på kjøreskole, sånn at han forhåpentligvis sparer litt penger. Men det var dette jeg var litt nysgjerrig på, i min tid, var man utrolig dum om man ikke øvelseskjørte før man begynte på kjøreskole, og alle jeg kjenner, øvelseskjørte på forhånd. Nå leser EKG flere plasser at det er dumt å begynne med øving først, men heller begynne rett på, aå eleven lærer rett med en gang. Men hvordan skal dette foregå da, skal eleven gå på skole, lære det riktig, for å så forklare til den man skal øve med, at man skal gjøre det "sånn og sånn, og at det er feil"? I så fall ser jeg ikke helt poenget med øvelseskjøring lengre, annet enn mengdetrening. :P men mulig jeg tenker helt feil her altså :)

Du kan godt spørre om å få sitte på den første timen, så ser og lærer du hva dere må jobbe med videre. 

Jeg ble anbefalt å ha 2 ekstra speil. Da kan jeg stille inn ett speil så jeg ser sjåførens øyne. Da er det lettere å se om han bruker speil, ser i dødvinkel osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke lov å øvelseskjøre på kjøpesentrenes parkeringsplass. 

20 minutter siden, petterm skrev:

Formelt så er det den som lærer bort som er sjåfør. 

Formelt er det det, men i praksis er bilen overlatt til en annen person. Derfor spør jegmoppe i tråden om ts har forsikringen i orden, noe han arrogant skriver at han selvfølgelig har, men vet han hva han egentlig har for klausuler i bilforsikringen sin? Nei, det tror jeg ikke han vet. Han synes helle rikke å vite, eller ville ta inn over seg hvilket ansvar og hvilken risiko han påtar seg. 

Når foreldre øvelseskjører med barn, så er det ofte i samarbeid med kjøreskolelærer. Foreldrene får da instruks av kjørelærer om hva det skal øves på, hvordan opplæringen skal foregå og hvor de bør kjøre. For ts sin del vireker det som om alt skal skje på lykke og fromme. Så allerhelst burde ts legge inn varsel om hvor hen er og når, så vi andre får holdt oss innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...