AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #41 Skrevet 5. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er ikke matematikk som er del av videregående pensum, det er fra barneskole og ungdomsskole så ser ikke hvordan det er relevant. Siden lærere må ha matematikk på universitetet, stoler jeg på at de som ikke stryker det emnet fint greier å lære bort språk og samfunnsfag til barn selv om de ikke er gode i matematikk. De fleste lærerne jeg har hatt kan iallefall ingenting om IT, så kanskje alle lærere skal måtte velge IT programfag på videregående for å komme inn også da eller? Det blir for dumt (ikke ment som kommentar til innlegget jeg siterer altså). Det er tomme studieplasser, enten må lærestedene selv få sette krav (slik noen realfagslinjer gjør), eller så må alle som har et vitnemål fra videregående få søke og komme inn om de har gode nok karakterer (som noen steder betyr at alle kommer inn). Dersom de ikke har nok kunnskap i matematikk eller norsk, stryker de på universitetet og blir ikke lærere. Anonymkode: cbf2d...8c4 Det er kun de som tar 1-7 som har obligatorisk matematikk og norsk i utdanningen, 5-10 har ikke. Jeg kunne gått gjennom hele min utdanning uten å møte regning noen gang. Likevel trenger elevene lærere som har en høyere kompetanse i ungdomsskolen. Når det gjelder 1-7 kan det være greit å siles ut allerede i begynnelsen om man ikke har gode nok ferdigheter, framfor å gå i alle fall et år før man stryker. P-matte er i hovedsak repetisjon av ungdomsskolen. Velger du R- eller S-matte, faller karakterkravet bort. Selv om vi har hatt matematikk og norsk i grunnskolen, finnes det ingen krav om en gang å bestå for inntak på videregående skole. Det, i kombinasjon med at det er karakterer fra videregående som avgjør inntak på høyere utdanning, gjør at jeg fortsatt ikke synes kravet er urimelig. Når det gjelder IKT, som strengt tatt er et sidespor, savner jeg større kompetanse på dette. Ved min institusjon møter vi det dessverre også lite i utdanningen, så jeg er i stor grad selvlært. Man er selvsagt avhengig av helt grunnleggende ferdigheter for å komme gjennom utdanningen, men kunnskap om digitale verktøy brukt på en pedagogisk måte er nød jeg virkelig savner. Anonymkode: 60fe4...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå