Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en familie som i flere år har drevet psykisk mishandling og jeg har endelig fridd meg fra hele greia.

Jeg har blokkert min mor på telefon (hun er ikke på sosiale medier), og sist gang jeg gjorde dette kontaktet hun meg på mail. Det var kun «koselige» meldinger - gratulerer med dagen osv. Men jeg blir ekstremt trigget og fryktelig dårlig av all type kontakt med disse folka og merker jeg blir dårlig fungerende av å være engstelig for å høre fra de... min livskvaliteten forringes betydelig.

Kan man kreve kontaktforbud fra egne foreldre på et slikt grunnlag? Jeg har hørt man kan snakke med sitt lokale politikontor, men viser de skjønn på slike saker?

Veldig takknemlig for evnt svar 🌸

Anonymkode: efb16...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Besøksforbud får man bare når det er fare for liv, ved grov trakassering, vold, stalking osv. Ikke dårlige familierelasjoner. Blokker hun fra mailen din eller opprett en ny mail.

Anonymkode: 4780a...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det tror jeg ikke. Besøksforbud får man bare når det er fare for liv, ved grov trakassering, vold, stalking osv. Ikke dårlige familierelasjoner. Blokker hun fra mailen din eller opprett en ny mail.

Anonymkode: 4780a...e14

Åhhh var redd for det.

Forbanna surt å måtte bytte mail fordi HUN er sprø, men altså. Whatever it takes. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en familie som i flere år har drevet psykisk mishandling og jeg har endelig fridd meg fra hele greia.

Jeg har blokkert min mor på telefon (hun er ikke på sosiale medier), og sist gang jeg gjorde dette kontaktet hun meg på mail. Det var kun «koselige» meldinger - gratulerer med dagen osv. Men jeg blir ekstremt trigget og fryktelig dårlig av all type kontakt med disse folka og merker jeg blir dårlig fungerende av å være engstelig for å høre fra de... min livskvaliteten forringes betydelig.

Kan man kreve kontaktforbud fra egne foreldre på et slikt grunnlag? Jeg har hørt man kan snakke med sitt lokale politikontor, men viser de skjønn på slike saker?

Veldig takknemlig for evnt svar 🌸

I praksis er besøksforbud/kontaktforbud veldig vanskelig å få til, særlig når det ikke ligger en anmeldelse i bunnen for vold av nyere dato, og eller det er barn inne i bildet der foreldrene og eller barna trues på livet. 

Fordi det skal være fare for liv og helse for å få besøks og kontaktforbud. I tillegg så varer bare disse kontrollvedtakene i få måneder om gangen. Hele tiden når vedtakene fornyes av Tingretten der du bor, så vurderes det om det er fare for liv og helse. Er det ikke det, så får du ikke innvilget noe besøksforbud. Eller rettere politiet får ikke medhold fordi det er politiet som avgjør, først på kontoret, og så må de gå til domstolen dersom det ikke er en opplagt sak der du nesten er drept alt av den som du ønsker skal få besøksforbud. 

På mail kan du blokkere din mor og andre, det er så pass enkelt at selv jeg fant lett ut av å blokkere personer. 

Anonymkode: 98408...fc2

• Liker 2
Gjest NuttinSpecial
Skrevet

Tror ikke at det er meldingene som plager deg mest, men at har ikke bearbeidet traumene familien har forårsaket.. Har du noen du kan prate med om slikt? En psykolog eller noe? Hadde det ikke vært befriende å få opparbeidet seg en sterk nok psyke til at du bare kunne ignorere de "koselige" meldingene, samt deres eksistens for øvrig? Føler med deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...