AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Vi er begge akademikere, bor i en større by, har jobber vi trives i, barna er godt etablerte. Så får mannen min den ideen at han ønsker å kjøpe tilbake familiegården, ca 3 timers kjøretur fra byen. Gården ble solgt ut av familien for flere år siden. Han sier han vil drive jorda. Ta tilbake det som har vært i familiens eie i generasjoner. Han sier at barna fort vil finne seg til rette, og jeg kan finne meg en annen jobb. Men den type utdannelse jeg har gir ingen jobber i bygda hvor gården ligger. Jeg har aldri hatt sansen for ting- og stedsromantikk og har ingen forståelse for at han som er vokst opp i byen, plutselig skal tilbake til "røttene" sine. Jeg liker det enkle urbane sosiale livet, hvor en lever her og nå og ikke er så romantisk på det med røtter. Men hos han har dette med gården blitt en altoppslukende tanke. Å kjøpe den tilbake blir fort 10 mill, omtrent samme sum som vi får hvis vi selger hjemmet vårt i byen (hvor jeg har en mindre eierandel enn han). I tillegg kommer kostnaden ved oppussing (hvor han nok forventer 50-50 fordeling), og for min del et stort inntektstap om jeg sier opp den jobben jeg har nå. Mannen min har en helt annen feksibel type jobb i næringslivet og kan ha hjemmekontor. Jeg synes det er uaktuelt å kjøpe denne gården, både fordi jeg trives med livet mitt nå, men også økonomisk er det et tyngre løft for meg enn for han. Hvorfor skulle jeg ønske det ? Jeg merker imidlertid at denne saken betyr så mye for han at han er villig til nærmest å gå over lik / forlate meg, og det kjennes ganske dramatisk akkurat dette. Skriver dette mest for å lufte det. Kjenner ingen med samme problem. Syns det er overraskende midt i livet at mannen min plutselig ut av det blå insisterer på å flytte på bygda og dyrke jorda.... Hadde jeg vunnet et titalls millioner i lotto skulle jeg nok sponsa kjøpet og vi kunne beholdt huset i byen, men slik situasjonen er, dvs jeg er ikke lottomillionær, hvorfor skulle jeg da risikere personlig økonomi og trivsel ved å flytte til et sted som han har en slags sjelelig tilknytning til som jeg ikke fatter bæra av... Anonymkode: d38e2...40e 17
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Har dere snakket ordentlig sammen om det? Kanskje det hadde vært lurt å bestilt timer på familierådgivningskontoret/ familievernkontoret? Anonymkode: 51061...385 15
SunnivaOslo Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Kan ikke du dumpe han og gi meg kontaktinfo. Vi passer godt sammen😍😍😍😍 22
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 51061...385
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Her er det omvendt, jeg vil bo på gård og samboer vil fortsette å bo i byen. Jeg vet at han aldri vil flytte på gård. Nå bygger vi et funkishus i byen.. men hadde han sagt at han ville flytte på gård, så hadde jeg kvittet meg med funkishuset på dagen Jeg har vell funnet meg i at det ikke blir gårdsliv på meg, fordi jeg vil være sammen med han og jeg vet at han (dessverre) har rett. Jeg liker å reise og være spontan, jeg er rastløs og et liv på gård er ikke forenlig med den livsstilen jeg har. Selv om det egentlig er min største drøm 🙈 Anonymkode: 6eea8...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 Stiler meg i kø for å overta mannen din om du dumper han. Anonymkode: 89d36...283 8
Bestevenninna di Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 Jeg veit det virker bakvendt å skulle snakke med mannen din om det jeg nå foreslår. I tilfellet svaret du får gir han blod på tann; Men før han i det hele tatt underholder tanken -Er han sikker på at de som har kjøpt gården ville solgt, og evt hvor mye over verdi måtte dere ha betalt da? For det er faktisk det drømmen egentlig står å går på. Når det er sakt så må du være veldig tydelig på at dette ikke er noe du vil, fordi du vil ha den livstilen du har nå, å mere for for at han skal se hvor lite reelt det er. Ikke at jeg mener du skal knuse drømmene han så hardt at han starter å bære nag til deg. Mere for å gjøre kort prosess av det hele. For jeg ser ikke for meg at ukjente (?) vil selge en gård de har kjøpt 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 Sier som en over her. Gå til en rådgivning. Det virker som dette betyr mer for han enn både din og barna deres sin trivsel. Kanskje dere klarer å inngå en form for kompromiss for slik det er nå virker det jo som han kommer til å gjøre dette med eller uten dere. Anonymkode: 2ea4c...d4f 5
Mippi Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 Han virker å ha en veldig romantisk oppfatning av hvordan det er å drive gård. Skal han gjøre alt arbeidet selv, eller skal han sette bort alle jobbingen til andre? Det blir DYRT! Og barna da? Vennene deres, livet de kjenner til? Det er ikke nødvendigvis kult å vokse opp på gård når man er 13-19 år. 17
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #12 Skrevet 4. april 2018 Er dette noe du overhodet ikke ønsker for alt i verden, så setter du foten ned og nekter. Det er ikke stort annet å gjøre med den saken. Han kan ikke gjennomføre dette uten deg, slik jeg forstår det, og da må han bare skrinlegge planene sine. Ellers kunne det være en ide å rådføre seg med en tredjepart. Menn har jo en tendens til å lytte mer på andre enn kona. Anonymkode: e8b41...98f 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 Er gården til salgs, eller tenker han å bare ringe nåværende eiere og be om å få kjøpe? Er det inder hele tatt reelt at han kan kjøpe gården? Tenker han å drive både gård, med alt av arbeid og vedlikehold det kreves? I tillegg til sin egen nåværende jobb? Og hva er det han tenker med gården? Dyrehold eller skogsdrift? Eller tenker han å bare bo på gården, og selge bort evt. jordlapper/skog? og hva vet han om gårdsdrift fra før? Har han tenkt over disse sakene, eller er det mer et innfall å flytte til gård? Uansett, om du overhodet ikke har lyst til å bo på gård, bør du heller ikke flytte dit. Tviler på at du kommer til å trives. Spesielt om du er bymenneske. Alternativet er da at dere flytter hver for dere. Skjønner at det ikke er ønskelig, så som andre sier så prøv rådgivning først. Anonymkode: 16d46...ab8 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 La han dyrke drømmen sin. Det er nemlig minimale sjanser for at han får konsesjon på den og da er det ikke du som blir den store stygge ulven. Anonymkode: e4b6f...846 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #15 Skrevet 4. april 2018 Be ham komme med et budsjett først. Over inntekter og utgifter knyttet til gården, og estimert årlig arbeidsinnsats. Han vil sannsynligvis være for optimistisk, så gå tallene etter i sømmene. Er det mulig å få et overskudd av gården, eller vil han jobbe 1,5-2 årsverk for å gå i null, slik at dere må leve av din inntekt? Du har sikkert tenkt på dette for lenge siden, men kanskje kan det være greit å få faktiske tall på bordet. Jeg skjønner ham, og jeg skjønner deg. Jeg ville vært skeptisk selv, men jeg skjønner også noe av følelsene som driver mannen din. Men en så stor avgjørelse må dere være enige om, ellers vil fort samlivet ryke. Anonymkode: 48475...895 17
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #16 Skrevet 4. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: La han dyrke drømmen sin. Det er nemlig minimale sjanser for at han får konsesjon på den og da er det ikke du som blir den store stygge ulven. Anonymkode: e4b6f...846 Søke om fritak fra bo og driveplikt. Du får som regel 5 år for å omstille deg. Vet om folk som har hatt fritak i over 30 år. Veldig ulik praksis fra kommune til kommune. Så pakter man vekk jorda til evt. nabobønder. Man kan da beholde bygningsmassen, og har det som et ferie/fritidssted. Samtidig beholder man det i slektas eie. Vanskelig å vite mer, kommer an på om det er et konsesjonspliktig bruk, er det går med dyr, skog, melkekvote etc. Anonymkode: 4e910...e46
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #17 Skrevet 4. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere snakket ordentlig sammen om det? Kanskje det hadde vært lurt å bestilt timer på familierådgivningskontoret/ familievernkontoret? Anonymkode: 51061...385 Har foreslått, han nekter.. TS Anonymkode: d38e2...40e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #18 Skrevet 4. april 2018 12 timer siden, SunnivaOslo skrev: Kan ikke du dumpe han og gi meg kontaktinfo. Vi passer godt sammen😍😍😍😍 He he, blir full pakke i såfall, barn og hund og katt Ps: kan forstå om du "alltid" har drømt om livet på landet, men når man er 40+ og aldri har satt en potet, ikke vet forskjell på ulike kornsorter, ikke vet fram og tilbake på en gris... TS Anonymkode: d38e2...40e 30
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #19 Skrevet 4. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er barna? Anonymkode: 51061...385 11-17 TS Anonymkode: d38e2...40e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #20 Skrevet 4. april 2018 12 timer siden, Ruccula skrev: Midtlivskrise? Får menn det? Hvor lenge sitter det i ? han har noen tegn på en slags krise ja, gjør ikke de samme tingene som før, grubler mer, mindre aktiv, men samtidig snakker han om å begynne å trene , og at han ønsker å reise mer, men det blir ikke noe av - hverken trening eller reising .. TS Anonymkode: d38e2...40e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå