AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Sjekket nettopp på altinn, og har fått skattemeldingen 2017. Det står ikke noe særlig der, fordi jeg har et registrert ENK, og det er bare en beskjed om at en egen oppgave må fylles i og leveres elektronisk og skattemelding ikke kommer før til høsten. Mitt ENK ble opprettet i fjor, men hovedsakelig for å reservere navnet jeg ønsker å bruke i fremtiden. Virksomheten vil ikke bli aktiv før tidlig i 2019. Det er derfor ingen tall der verken inn eller ut i 2017. Da må vel skattemeldingen jeg får bli lik den skattemeldingen jeg ville fått om jeg IKKE hadde registrert noen virksomhet? Eneste forskjell at jeg ikke får mine tall nå, men må vente til august? Registrerte som sagt virksomheten for at navnet skal være reservert. Har det andre konsekvenser enn nettopp dette med skattemeldingen? Hører gjerne fra noen med erfaring. Anonymkode: 89dfd...14d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 På 4.4.2018 den 0.02, AnonymBruker skrev: Sjekket nettopp på altinn, og har fått skattemeldingen 2017. Det står ikke noe særlig der, fordi jeg har et registrert ENK, og det er bare en beskjed om at en egen oppgave må fylles i og leveres elektronisk og skattemelding ikke kommer før til høsten. Mitt ENK ble opprettet i fjor, men hovedsakelig for å reservere navnet jeg ønsker å bruke i fremtiden. Virksomheten vil ikke bli aktiv før tidlig i 2019. Det er derfor ingen tall der verken inn eller ut i 2017. Da må vel skattemeldingen jeg får bli lik den skattemeldingen jeg ville fått om jeg IKKE hadde registrert noen virksomhet? Eneste forskjell at jeg ikke får mine tall nå, men må vente til august? Registrerte som sagt virksomheten for at navnet skal være reservert. Har det andre konsekvenser enn nettopp dette med skattemeldingen? Hører gjerne fra noen med erfaring. Anonymkode: 89dfd...14d Har selv inaktivt ENK på 7.året, har aldri hatt noe å si for min del og har aldri levert selv.ang på det foretaket. Det har ikke hatt noen konsekvenser for meg i hvert fall. Jeg har et annet aktivt ENK og får da selvangivelsen for næringsdrivende og fyller ut den. Anonymkode: 57e81...490
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 På 4/14/2018 den 23.12, AnonymBruker skrev: Har selv inaktivt ENK på 7.året, har aldri hatt noe å si for min del og har aldri levert selv.ang på det foretaket. Det har ikke hatt noen konsekvenser for meg i hvert fall. Jeg har et annet aktivt ENK og får da selvangivelsen for næringsdrivende og fyller ut den. Anonymkode: 57e81...490 Nei, man kan vel fint la være å oppgi noe som helst i mange år, helt til noen sjekker, slik sett, men jeg vil bare gjøre det rett. Nå er det ingen inntekter på virksomheten foreløpig, bare vært litt utgifter med å opprette nettsider etc, så det er ingenting å fylle ut, jeg bare stusser på hvor ulikt det skal være å bare fylle ut den vanlige skattemeldingen Kan jeg spare på kvitteringer for alle utgfiter som har oppståått i starten av virksomheten og føre det på noe sted, selv før jeg begynner å få noen inntekter/får noen aktivitet i virksomheten? Eller må man være en fullt fungerende "bedrift" før man kan føre opp noe? Anonymkode: 89dfd...14d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, man kan vel fint la være å oppgi noe som helst i mange år, helt til noen sjekker, slik sett, men jeg vil bare gjøre det rett. Nå er det ingen inntekter på virksomheten foreløpig, bare vært litt utgifter med å opprette nettsider etc, så det er ingenting å fylle ut, jeg bare stusser på hvor ulikt det skal være å bare fylle ut den vanlige skattemeldingen Kan jeg spare på kvitteringer for alle utgfiter som har oppståått i starten av virksomheten og føre det på noe sted, selv før jeg begynner å få noen inntekter/får noen aktivitet i virksomheten? Eller må man være en fullt fungerende "bedrift" før man kan føre opp noe? Anonymkode: 89dfd...14d Du kan og bør spare på alle kvitteringer, utgifter og utlegg du har hatt ifb med oppstarten. Du kan faktisk tilbakeskrive utgifter du har hatt til oppstart og etablering i inntil 5 år. Feks hvis du kjøper en pc som du skal bruke, utgifter til nettsider, domene, logo, kontor rekvisita, abbonement på fagblader relatert til virksomheten/faget. Og feks Kurs/foredrag/reise/hotellovernatting som er nødvendig for å holde seg oppdatert i bransjen. Dette er bare eksempler. Anonymkode: 57e81...490
ekkoet Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 Jeg har et enk som aldri ble tatt i bruk - det var egentlig i tilfelle firmaet jeg jobbet i gikk ad undas og jeg måtte leie meg ut til firmaet hvor jeg var konsulent. Uansett - ingen aktivitet i det hele tatt. De første 2 årene skrev jeg nettopp det - Det har ikke vært noe aktivitet i "navn på firma" i 2014. 3. og senere år mener jeg at jeg ikke skrev noe, for å være ærlig husker jeg ikke hvor jeg ble bedt om å fylle noe ut de første årene, så tanken min er at de sluttet å spørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå