AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Er det noen som er gode på dette med skattemeldingen? De gangene jeg har fått utbetalt restskatt, har jeg alltid fått dette utbetalt i oktober. Fant nylig ut av hvorfor. Det var pga arealet på leiligheten ikke var oppgitt. Tenkte jeg derfor skulle gå inn å endre på dette (trodde seff det var piece of cake), men da måtte jeg også regne ut ny formuesverdi. Dette gjorde kalkulatoren for meg. Opprinnelig verdi var satt til ca -600 000. Litt over. Etter endringen var den satt til -134 000 ca. Har dette noe å si for restskatten? Kan jeg få en skikkelig baksmell pga dette? Det er forresten en andelsleilighet hvis det har noe å si, og hvis jeg selger den i dag, vil jeg aldri få over 400 000 kr som er satt som formuesverdien. Man betaler jo bare inn et innskudd når man kjøper andelsleilighet. Ettersom jeg forsto er formuesverdien ca 25% av markedsverdien? Noen som vet? Anonymkode: 26d96...302
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Du får ikke baksmell av det, når verdien går ned. Anonymkode: a15d8...917
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Men verdien på andelsleilighet er ikke bare innskuddet men også din del av fellesgjelda. Du skal ha fått en årsoppgave fra boretsslaget som viser deg tallene. Anonymkode: a15d8...917
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Hvis du ikke får oppgjøret før oktober betyr det at du liknes som næringsdrivende. Så lenge Så har et foretak registrert på deg skatter du som næringsdrivende. Og da er oppgjøret i perioden august-oktober. Anonymkode: 5c57e...ec4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 Men det sto noe om at formuesverdien ikke skulle utgjøre mer enn 30% av markedsverdien. Gjør den ikke det når formuesverdien er på godt over 400 000 kr, mens jeg kaaaanskje ville fått solgt leiligheten for 250 000 kr hvis jeg prøvde. Er som sagt en andelsleilighet, så betaler bare inn et innskudd, så "overtar" man gjelden på leiligheten, hvis du skjønner Herlighet, beklager om jeg virker stokk dum, men dette med skattemeldingen og tall er dessverre ikke min sterkeste side Anonymkode: 26d96...302
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men verdien på andelsleilighet er ikke bare innskuddet men også din del av fellesgjelda. Du skal ha fått en årsoppgave fra boretsslaget som viser deg tallene. Anonymkode: a15d8...917 Ja, skal se på det skrivet jeg fikk! Fikk bare helt noia over at forskjellen ble så stor, så ble så redd jeg kunne vente meg en skikkelig baksmell i stedet! Anonymkode: 26d96...302
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke får oppgjøret før oktober betyr det at du liknes som næringsdrivende. Så lenge Så har et foretak registrert på deg skatter du som næringsdrivende. Og da er oppgjøret i perioden august-oktober. Anonymkode: 5c57e...ec4 Nei, jeg spurte skatteetaten om dette en gang, og de sa det var pga arealet på leiligheten ikke var oppgitt. Jeg liknes på ingen måte som næringsdrivende:) Akkurat dét vet jeg Anonymkode: 26d96...302
Sirah Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke får oppgjøret før oktober betyr det at du liknes som næringsdrivende. Så lenge Så har et foretak registrert på deg skatter du som næringsdrivende. Og da er oppgjøret i perioden august-oktober. Anonymkode: 5c57e...ec4 Det stemmer ikke. Jeg er ikke næringsdrivende men fikk av en eller annen grunn ikke skatteoppgjøret før i oktober i fjor. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 Restskatt er straff for å ha betalt for lite skatt gjennom året. Rstskatt er følgelig ikke noe du får utbetalt. Å få tilbakebetalt på skatten betyr at du har betalt for mye skatt. Når du har fått skatteoppgjøret, så får du tilgodebeløp utbetalt kort tid etterpå. Nå har du fårr forslag til skattemelding den kan du enten godta eller endre. Lær deg begrepene. Anonymkode: 89542...b03
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, skal se på det skrivet jeg fikk! Fikk bare helt noia over at forskjellen ble så stor, så ble så redd jeg kunne vente meg en skikkelig baksmell i stedet! Anonymkode: 26d96...302 Neida, du satte jo verdien ned men er redd du gjorde feil om du tenkte at det er kun de 400tusene som er verdien, for den reelle verdien er prisen inkludert fellesgjeld. Så skalligningsverdien være omtrent 30% av det. Anonymkode: a15d8...917
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #11 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Restskatt er straff for å ha betalt for lite skatt gjennom året. Rstskatt er følgelig ikke noe du får utbetalt. Å få tilbakebetalt på skatten betyr at du har betalt for mye skatt. Når du har fått skatteoppgjøret, så får du tilgodebeløp utbetalt kort tid etterpå. Nå har du fårr forslag til skattemelding den kan du enten godta eller endre. Lær deg begrepene. Anonymkode: 89542...b03 Beklager så meget! Anonymkode: 26d96...302 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Skrevet 3. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, du satte jo verdien ned men er redd du gjorde feil om du tenkte at det er kun de 400tusene som er verdien, for den reelle verdien er prisen inkludert fellesgjeld. Så skalligningsverdien være omtrent 30% av det. Anonymkode: a15d8...917 Jeg satte bare inn dataen på leiligheten, så regnet kalkulatoren ut resten på skatteetaten. Jeg satte inn antall kvm, byggeår, kommune og adresse. Da kom formuesverdien på ca 480 000 kr. Hvis det er 30% av reell verdi, så stemmer det vel? TS Anonymkode: 26d96...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå