AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Jeg har en nydelig hannkatt, som nå nærmer seg tid for sterilisering. Men saken er at jeg har ikke lyst til å kastrere han.. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg kattunger etter han i framtiden, for han er så utrolig god, kosete, og tillitsfull. Mye av grunnen til at jeg ikke vil, er også det at jeg har lest om katter som endrer seg totalt etter kastering. Da snakker jeg ikke om at de lett legger på seg, men rett og slett at de endrer personlighet. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med at han skal markere seg overalt. Han har vært renslig og ukomplisert - på alle måter - fra dag 1. En ordentlig harmonisk pus. Hvorfor risikere å ødelegge dette? Er jeg en dyreplager om jeg ikke kastrerer ham? Anonymkode: c4877...b53
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Både ja og nei. Fordelene ved å kastrere er høyere enn å ikke gjøre det. Største fordelen er at da slipper det å fødes enda flere kattunger som kanskje må lide fryktelig triste sjebner enten ved å bli født som villkatter eller senere bli dumpet av hensynsløse mennesker. Om han skal være innekatt så er saken litt annen, men om du skal la ham være utekatt så for all del kastrer! Og de forandrer seg sjelden til det verre etter kasterering. En annen fordel med å kastrere en utekatt er at den holder seg nærmere hjemme, ikke streifer så mye. Mange ukastrerte katter streifer og kan på den måten kanskje komme bort fra og ikke finne hjem igjen. Jeg syns ikke du har gode grunner nok til å ikke kastrere. Anonymkode: e9c80...9f0 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 JA du må kastrere. Det er så forbanna mange som «har så lyst på kattunger etter den fine snille pusen». Man kan ikke avle på huskatter «bare fordi den er fin»! Kastrerer du vil du også være med på å holde han frisk. Kastrerte katter er generelt sunnere fordi de ikke er i line mange slåsskamper eller er utsatt for smitte via parring. Anonymkode: f5399...62f 12
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Skal han være utekatt? - Ja, kastrering burde bli påbudt. Skal han være innekatt? - Ditt valg. Bare sånn at du vet det. Din katts personlighet og egenskaper trenger ikke å føres over til avkom. Med andre ord; ingen kan erstatte katten din. Min erfaring er at du kan nesten form en katt slik du selv vil. Så lenge du får dem som kattunger. Har hatt 4 katter og samtlige fyller dine kriterier. Anonymkode: aa59b...0fd 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 Kastrer ham. Det finnes ingen gode grunner til ikke å gjøre det. Verden er full av kattunger som trenger er hjem - ikke bidra til å lage enda flere! Dette er du med på HVER GANG du lar en ukastrert hannkatt gå ut av døra di. Kattunger blir drept, druknet, mishandlet, forlatt. Hvis du ikke kastrerer, er du med på å sørge for at dette skjer. I tillegg er det en helsefordel for din egen katt, kastrerte katter lever lenger enn ukastrete. Katten din er ikke spesiell for noen andre enn deg selv. (Beklager, men det er sant.) Det er bare tull å få unger etter ham. Kaster ham! Du får beholde ham lengre, og han lever et friskere og bedre liv. Kastrerte katter skifter ikke personlighet. mvh dyrlege Anonymkode: d4ee5...d8c 9
Ild Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Gå for kastrering! Har du erfaring med ukastrert kjønnsmoden hannkatt? I så fall vet du at det er store muligheter for endring i personlighet (negativt) ved å ikke kastrere. 5
Sirah Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kastrer ham. Det finnes ingen gode grunner til ikke å gjøre det. Verden er full av kattunger som trenger er hjem - ikke bidra til å lage enda flere! Dette er du med på HVER GANG du lar en ukastrert hannkatt gå ut av døra di. Kattunger blir drept, druknet, mishandlet, forlatt. Hvis du ikke kastrerer, er du med på å sørge for at dette skjer. I tillegg er det en helsefordel for din egen katt, kastrerte katter lever lenger enn ukastrete. Katten din er ikke spesiell for noen andre enn deg selv. (Beklager, men det er sant.) Det er bare tull å få unger etter ham. Kaster ham! Du får beholde ham lengre, og han lever et friskere og bedre liv. Kastrerte katter skifter ikke personlighet. mvh dyrlege Anonymkode: d4ee5...d8c 👏👏👏 Det er sånn tankegang som du har som er årsaken til at markedet oversvømmes av kattunger som ingen vil ha og som ender opp med å druknes, settes på gata eller det som værre er. Så klart skal du kastrere! 4
Haugenjenta Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både ja og nei. *snipp* Anonymkode: e9c80...9f0 Dette var til spørsmålet om du er dyreplager. Til spørsmålet om du må kastrere så er svaret deffinitivt JA. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 Jeg har aldri opplevd at katter endrer personlighet av å kastreres. De blir litt mer sedate, og det er det. Du har heller ikke noen garanti for at personligheten hans nedarves. De fleste hannkatter er også som du beskriver, laidback og kosete, mens hunnkatter gjerne er litt mer krevende primadonnaer. Og ja, du bør kastrere. Skal han være utekatt risikerer du at han havner i slåsskamper hele tida, og du risikerer også at han forsvinner. Jeg tabbet meg ut med min første hannkatt, "for det gikk jo så fint" og det gjorde det jo, helt til han var mellom 2 og 3 år og fullvoksen, og dro på streif. Og han var borte i flere år, før jeg tilfeldigvis fant han igjen, møkkete, sky og underernært, han var en skygge av seg selv, og jeg følte meg som verdens største dust. Og dro rett til dyrlegen og fikk han kastrert. Skal han være innekatt bør du også kastrere, både for hans del, fordi det er dyreplageri å la en fertil hannkatt gå inne i en trang leilighet, uten å få utløp for driftene sine, og for din egen del, fordi voksne hannkatter stinker. Selv om de ikke markerer har de en så sterk kjønnslukt når de har nådd fullvoksen alder at du ikke har lyst til å leve i det. Anonymkode: 6fee4...037 7
Tvist Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 Det er lurt å kastrere katten mens han er ung. Mange hannkatter markerer, både innendørs og utendørs. Det er mye enklere å kastrere katten før han starter å markere, enn å kastrere ham når han har fått en uvane med markeringen som man må venne ham av med. I tillegg er det stor sannsynlighet for at pus vil sloss og vandre. Om du vil beholde katten din til han blir gammel, kastrerer og ID merker du ham. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #11 Skrevet 4. april 2018 Enig med alle sammen. Om du har en utekatt så skal han kastreres. Både for hans del og for kommende kattungers del. Du har jo ikke kattemoren så du får ikke glede av kattungene. De ender mest sannsynlig opp som villkatter. Jeg har hatt tre hannkatter som alle har vært kastrerte og de endret ikke personlighet. Ikke sloss de og ikke var de borte lenge av gangen, de kom inn hver eneste ettermiddag. En hannkatt som først har begynt å markere vil mest sannsynlig fortsette med det også etter kastreringen. Og det er ikke morsomt når det skjer inne. Om man kastrerer før de starter med markeringen er sjansene mye mindre at de skal markere og da skjer det mest ute. Anonymkode: 9ba4c...a69
Zinatara Skrevet 4. april 2018 #12 Skrevet 4. april 2018 Jeg må si meg enig i røkla om at man bør kastrere. Det er så utrolig mange uønskede katter, så trenger ikke flere kattunger. Ukastrerte hannkatter har et ganske tøft liv og i tillegg er det utrolig irriterende å få besøk av andres hannkatter som markerer og synger. Vi har tre kastrerte huskatter og kommer aldri til å avle huskatter. Det er mange som sliter med å bli kvitt kattungene og for hokattene sin del er kastrering mye bedre enn p-piller i forhold til helse. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 Ja du må kastrere katten din. Det må alle andre også. Med mindre det er en reinrasa avlskatt med stamtavle som du skal gå på utstilling med og avle på. Anonymkode: 40126...675
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 Kastrer den. Vi andre som kasterer orker ikke bråkmakere. Jeg har også verdens fineste katt, naboen også sikkert. Enhver synes best om sine "barn", og katten din kvalifiserer nok godt FOR kastering. Anonymkode: 7d4b4...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #15 Skrevet 4. april 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en nydelig hannkatt, som nå nærmer seg tid for sterilisering. Men saken er at jeg har ikke lyst til å kastrere han.. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg kattunger etter han i framtiden, for han er så utrolig god, kosete, og tillitsfull. Mye av grunnen til at jeg ikke vil, er også det at jeg har lest om katter som endrer seg totalt etter kastering. Da snakker jeg ikke om at de lett legger på seg, men rett og slett at de endrer personlighet. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med at han skal markere seg overalt. Han har vært renslig og ukomplisert - på alle måter - fra dag 1. En ordentlig harmonisk pus. Hvorfor risikere å ødelegge dette? Er jeg en dyreplager om jeg ikke kastrerer ham? Anonymkode: c4877...b53 Som erfaren katteeier med gode, kosete og tillitsfulle katter, så kan jeg bare si; ja, katten bør kastreres. Den gjennomgår ingen personlighetsendringer. Det er steinene i ballene som fjernes, ikke hjernecellene i hodet! Så bare snipp-snipp.... Anonymkode: badad...958 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #16 Skrevet 4. april 2018 Hatt en hannkatt som prøvde å parre seg med reven. Så ja, man kastrerer alltid. Anonymkode: 3b846...81a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #17 Skrevet 4. april 2018 Det eneste jeg har opplevd er at kattene kan bli enda mer kosete og hjemmekjær etter kastrering - fordi de ikke gidder å gå ut å lete etter damepuser, og vil heller være hjemme og få mat, lek og kos. (Noe som minsker risikoen for at de blir påkjørt, forsvinner eller skader seg/dør.) Og ja, siden de er mye hjemme kan de fort legge på seg, men det er bare å justere fôret deretter. Gi mindre mat, eventuelt kjøp mat med mindre kalorier. Har du en innekatt som ikke er kastrert, kan du i verste fall risikere at katten begynner å markere inne. Så det er heller ikke å anbefale. Og NEI, du bør ikke få kattunger bare fordi katten din er så søt og snill og kosete og fin og perfekt og pen. Så og si hver eneste katteeier i verden synes dette om katten sin. Hver eneste katt jeg noen gang har hatt har jeg tenkt dette om; jeg synes de er de fineste, snilleste, beste, peneste pusene som finnes. "Min katt er hakket finere en din katt", tror jeg mange katteeiere tenker i hemmelighet... Jeg har vokst opp på landet med masse plass, og vi har hatt mange katter til en hver tid. Kanskje til sammen 15-18 katter opp gjennom livet mitt. Hver eneste har jeg elsket av hele mitt hjerte. Tenk deg hvis hver katt skulle ha hatt minst ett kull hver (ca. 5 kattunger). 5 x 20 = 100. ... Da hadde jeg personlig stått for at 100 ekstra katteliv i verden hadde kommet til. Det betyr at 100 andre kattepuser som allerede er født ved uhell, sitter alene hos Dyrebeskyttelsen, blir kastet i elva av mennesker som selv skulle ha blitt kastet i elva eller gjemmer seg under et skur på kaldeste vinteren IKKE blir adoptert, siden de 100 jeg insisterte på at skulle komme til verden ble adoptert istedet. Hvis du ønsker deg en kattepus eller to senere, vær så snill å adopter en som allerede har blitt skapt og født og sitter ensom alene istedet. Noen som aldri har blitt skapt til å begynne med føler ingen nød, smerte eller ensomhet. De eksisterer bare ikke. Men den lille pusen som gjemmer seg i et hjørne fordi den tror ingen vil ha ham kjenner stor nød, smerte og ensomhet. Anonymkode: 45313...9d5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #18 Skrevet 4. april 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en nydelig hannkatt, som nå nærmer seg tid for sterilisering. Men saken er at jeg har ikke lyst til å kastrere han.. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg kattunger etter han i framtiden, for han er så utrolig god, kosete, og tillitsfull. Mye av grunnen til at jeg ikke vil, er også det at jeg har lest om katter som endrer seg totalt etter kastering. Da snakker jeg ikke om at de lett legger på seg, men rett og slett at de endrer personlighet. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med at han skal markere seg overalt. Han har vært renslig og ukomplisert - på alle måter - fra dag 1. En ordentlig harmonisk pus. Hvorfor risikere å ødelegge dette? Er jeg en dyreplager om jeg ikke kastrerer ham? Anonymkode: c4877...b53 Du risikerer ikke å ødelegge noe som helst ved å kastrere, annet enn dine egne romantiske drømmer om å avle frem kattunger. Om man ser bort i fra det aller beste argumentet, at det er uforsvarlig å sette nye kattunger til verden sånn som situasjonen er i Norge nå, så er det også verdt å tenke på at: - Uansett hvor "perfekt" han er i utseende og gemytt, er det overhodet ingen garanti at ungene etter ham arver et eneste fnugg av personligheten hans. Katte-genetikk og avl er ikke så enkelt at det bare er å parre fine og snille katter og så blir ungene akkurat likedan som foreldrene. Det er heller ingen garanti for at katten din beholder det harmoniske gemyttet når den blir kjønnsmoden, sjansen er større for at den blir mye mer rastløs av seg. - Svært få katter endrer seg etter kastrering, dette er en myte som ofte blir brukt for det den er verdt. Katter pleier ikke endre personlighet etter kastrering, annet enn at den blir roligere og mindre stresset. Det er ikke en gang gitt at katten blir tykk, da det er matinntaket som styrer vekta på katta og det kan du som eier fint regulere selv ved å fore den riktig. - Hannkatter blir ganske sent kjønnsmodne og vil ikke begynne å urinmarkere før de blir kjønnsmodne, så at katten din ikke tisser inne nå er overhodet ikke en garanti for at den aldri kommer til å gjøre det. Sjansen for at den begynner å urinmarkere er veldig stor. - Ukastrerte hannkatter streifer mer så du kan risikere å se lite til katta di i store perioder. De kattene som lettest roter seg bort og blir hjemløse er unge, ukastrerte hannkatter siden de streifer langt for å finne fertile hunnkatter. - Ukastrerte hannkatter har større revir og slåss mer for å beskytte dette store reviret, noe som utsetter dem for både smitte og skader. I tillegg er det stressende for katten å skulle forsvare et stort revir og det tar opp mye av kattens tid. Noe som gir mye mindre tid til å være familiens kosekatt. - Ukastrerte hannkatter som går løs ute kan være til plage for både naboer og andres (kastrerte) katter da de slåss, gauler og urinmarkerer. Denne adferden dempes kraftig og i de fleste tilfeller forsvinner hos kastrerte katter. I tillegg vil en ukastrert hannkatt pare seg med hvilken som helst fertil hunnkatt og dermed være opphav til enorme mengder kattunger i løpet av et langt liv - En ukastrert katt er generelt mer stresset da det er mye styr med å holde orden på reviret sitt, holde andre rivaler unna og få paret seg med flest mulig hunnkatter. En kastrert hannkatt er en roligere og mer harmonisk katt. - Ukastrerte hannkatter er faktisk ofte mindre opptatt av å stelle pelsen sin enn kastrerte, så en ukastrert hannkatt vil lettere få klumpete og skitten pels. Dette vil kreve mer av deg som katteeier i forhold til pelsstell. - Det er også helsefordeler ved å kastrere. Det kan ikke bli kreft i et organ som ikke lenger er der, så en kastrert hannkatt vil aldri utvikle testikkelkreft. En kastrert katt slåss mindre og vil dermed få færre skader og smittsomme sykdommer i løpet av livet. Jeg lurer veldig på hvordan du har tenkt å gjennomføre dette med avl på hannkatten din. Hvordan skal du velge ut passende hunnkatter? Hvordan skal du ordne sånn at du får kattungene når det ikke er din katt som føder dem? Selv om du synes katten din er helt spesiell er sjansen liten for at hunnkatteiere vil låne din hannkatt og bare gi deg en eller flere kattunger etterpå. da kan de jo heller slippe hunnkatten sin ut og få kattunger med en tilfeldig streifkatt og dermed beholde alle selv. Har du tenkt gjennom dette avlsopplegget i det hele tatt? Anonymkode: e8a82...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #19 Skrevet 4. april 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal han være innekatt bør du også kastrere, både for hans del, fordi det er dyreplageri å la en fertil hannkatt gå inne i en trang leilighet, uten å få utløp for driftene sine, og for din egen del, fordi voksne hannkatter stinker. Selv om de ikke markerer har de en så sterk kjønnslukt når de har nådd fullvoksen alder at du ikke har lyst til å leve i det. Anonymkode: 6fee4...037 Dette! Ts: Selv om å ha en innekatt ukastrert ikke går ut over andre folk og ikke bidrar til problemet med for mange løskatter (med mindre du velger å gjøre det), er det likevel ikke gunstig for en ukastrert hannkatt å bli holdt inne. Det blir fort en veldig stresset og i verste fall aggressiv katt som urinmarkerer, gauler og lukter stygt. Det blir mest sannsynlig langt i fra noen harmonisk kosepus. Så om du var i tvil: kastrer katten din. Det finnes nok av nydelige puser med kjempefint gemytt der ute, så ingen grunn til å avle på akkurat din katt. Den er nok sikkert kjempefin, men så unik er den ikke at du trenger å trosse alle råd for å avle på den. Vis ansvar, kastrer! Anonymkode: e8a82...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå