AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Jeg har en venn som er i en veldig vanskelig situasjon. Hun har en datter på 4 år og eier egen leilighet. Far til barnet (nå en x), Har tatt opp lån i hennes navn og hun var dum nok til å akseptere det. Beløpet er oppimot en million i kredittgjeld. Nå må hun flytte fra leiligheten sin fordi hun ikke klarer å betjene både huslån og hans lån. Hun må selge og en 4 år gammel jente kommer til å havne på gaten. Jeg har tatt fra henne kredittkort og sørget for at x-en ikke kan låne mer i hennes navn. Jeg har skjelt henne ut for å ha vært så dum som hun har vært, og endelig kastet hun ham ut og prøver hun å få kontroll. (Hun trengte en reality-check) Jeg prøver å hjelpe henne, men trenger all hjelp jeg kan få. Tips? Boligen er allerede 100% belånt, så hun kan ikke ta opp lån i den for å få ned gjelda. Hun har allerede fått tvangstrekk i lønningen sin. Hun har fått ham til å skrive under på at pengene var et lån. Nå prøver jeg å sette meg inn i hvordan en privatperson kan starte en inkassosak. Noen som har erfaring med dette og ikke minst hva det koster? Jeg vil så gjerne hjelpe henne og mammahjertet mitt gråter på vegne av dette barnet som må vokse opp i et gjeldshelvete. Hun er knust og veldig handligslammet, så jeg føler at alt står og faller på meg. Vær så snill kjære KG. Alle råd mottas med takk. Og det haster. Selv har jeg ikke råd til å hjelpe henne økonomisk, men jeg vil gjøre alt jeg kan for at hun fortsatt skal ha et sted å bo. Det hun betaler ned på lånet sitt er mye mindre enn det det koster å leie en leilighet i samme område, så alt blir mye mer komplisert om hun vil selge. Anonymkode: be212...16d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 Hvis eksen har tatt opp lån i hennes navn, så står lånet på henne selv om han brukte pengene, da er det ikke så lett med inkasso. For at inkasso skal ta saken, eller namsmannen, så må det et gjeldsbrev til, gjerne tinglyst og satt opp hos advokat. Hvis din venninne ikke har noe av det, må hun gå helt andre veier for å få bevist at hans gjeld er hans gjeld, hun kvalifiserer kanskje til fri rettshjelp? Det må en advokat inn her litt pronto før hun står på gaten med barnet sitt, en telefon til NAV og gratis hjelp fra navs økonomer kan være noe også. Leit å høre om venninnen din... Anonymkode: 6b39b...903
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Det er ingen inkassoselskaper som tar på seg å innkreve for private og siden han ikke fikk lån i sitt eget navn så er det nok ikke så mye å hente heller. Hun har vært dum og nå må både hun og barnet lide for det. Anonymkode: 26520...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 Jeg ser nå at han har skrevet under på at gjelden er hans, da er det bare å ringe alle inkassoselskapene, og ikke minst namsmannen som kan sette trekk i hans utbetalinger. Anonymkode: 6b39b...903
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ingen inkassoselskaper som tar på seg å innkreve for private og siden han ikke fikk lån i sitt eget navn så er det nok ikke så mye å hente heller. Hun har vært dum og nå må både hun og barnet lide for det. Anonymkode: 26520...fbe Det er ikke sant, når jeg ga bort privatlån sa advokaten vi tinglyste hos at jeg kan sende gjelden til inkasso når som helst om det ikke ble betalt, da enten via inkassoselskap eller namsmannen. Anonymkode: 6b39b...903
Påkrevd Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Det går kanskje an å se på mulighetene til en gjeldssanering? Vet ikke noe om detaljer/krav til skyldner e.l, men får man til noe sånt, kan det jo lette hverdagen betraktelig. https://www.gjeldfinans.no/faq/hva-er-gjeldssanering
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sant, når jeg ga bort privatlån sa advokaten vi tinglyste hos at jeg kan sende gjelden til inkasso når som helst om det ikke ble betalt, da enten via inkassoselskap eller namsmannen. Anonymkode: 6b39b...903 Du hadde en tinglyst, godkjent avtale. Ikke "jeg lånte penger" signer på et papir privat uten at ordentlige regler er fulgt. Ts sin venninne har gjort noe dumt, og nå må hun betale dyrt for det, sånn er det. Hun kunne selvfølgelig nektet å godta lånet som er tatt i hennes navn eller anmeldt han for dokumentforfalskning, men når hun allerede har godtatt å eie lånet så er det for sent. Anonymkode: 27953...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå