Gå til innhold

Hvor mye bidrar deres tenåringer med hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 17-åring hjemme, som bidrar heller lite.

Det eneste er å rydde rommet sitt hvis det ventes besøk, eller det er så stor haug med klær og annet rote at det er umulig å komme frem til sengen.

Det hender at h*n tar ut av oppvaskmaskinen og setter inn oppvasken på kjøkkenbenken, men det er fordi jeg har sagt at jeg nekter å lage mat på rotete kjøkkenbenk.

H*n roter noe helt forferdelig, og jeg er dritt lei av å være hushjelp i eget hus.

H*n har ingen forståelse for at husarbeid må gjøres annet enn for egen vinnings skyld.

Har prøvd å oppmuntre til husarbeid på en positiv måte, har prøvd å dra inn goder hvis ting ikke blir gjort, har prøvd ros hvis ting blir gjort, har prøvd å ikke mase, har prøvd å mase, har prøvd å lage fordelingslister...men alt blir feil og ikke overholdt.

Vi har totalt ulikt syn på hva rot og skittent er, og presser jeg, så unngår h*n bare problemet ved å bo hos far en uke eller 2, for der slipper h*n å gjøre noe, og satser på at jeg har gjort det innen h*n kommer hjem igjen.

Jeg har ikke støv på hjernen, og tåler å se en hybelkanin eller fem, men tenker at det skal se greit ut i stua og på badet for egen trivsels skyld og hvis det skulle komme noen på besøk så slipper de å rygge ut døra igjen.

Arrrrgh....What to do? 

Hvor mye bidrar andre tenåringer hjemme?

Anonymkode: 15c5b...409

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vasker klærne sine, tar inn og ut av oppvaskmaskinen, vasker rommet sitt, støvsuger/vaskerbad ol innimellom, rydder opp etter seg selv. Lager middag innimellom, rett og slett deltar i husholdningen. Jeg hadde gått i streik om en av mine nesten voksne barn hadde gjort som din. Hadde ikke vasket en sokk og hadde passet på å dytte rotet deres på bad og stue i esker som jeg hadde dyttet inn på rommet deres. Jeg er en mor, ikke en hushjelp.

Anonymkode: e8293...bbe

• Liker 6
Skrevet

Min tenåring på omtrent samme alder gjør fint lite. Kan takke meg sjøl og faren hans (fraskilt) for oppdragelsen vi ga han, uten å kreve noe av han under oppveksten.

Det eneste han gjør er å lufte hunden en kjapp tissetur i ny og ne hvis jeg ber om det, og så skyller han sin egen tallerken og setter den i oppvaskkummen etter middag/mat. En sjelden gang når jeg har glemt noe på butikken og ber han om å gå og kjøpe det, så kan han finne på å si regelrett nei, det utakknemlige beistet.

Han nekter også å bli med under matlaging. Jeg prøver å fortelle han at det er i hans egen interesse å lære det mest grunnleggende om matlaging nå, sånn at han vet det den dagen han flytter hjemmefra. Men nei, han vil ikke det heller. Stakkars den personen som skal bo med han en vakker dag.... det kommer til å bli krangler om alt fra matlaging til andre huslige gjøremål, for han kan ingenting.

Skal sies at han kom og hjalp meg med diverse ting da jeg var nyoperert for noen uker siden. Løfte ned tallerkener fra en hylle høyt oppe, bære baljen med skittentøy ned og opp fra vaskekjelleren for meg, pluss diverse annet småplukk jeg ikke fikk til pga smerter den første uka. Men så fort han så jeg var bedre og greide ting, var det slutt på alle tjenestene....

*sukk* Min egen feil som har skjemt han bort under oppdragelsen. Som man reder, ligger man.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De gjør mye. Vasker klærne sine, skifter på senga, holder eget rom og bad rent og ryddig og hjelper til med husarbeid ellers. De har hatt plikter siden de var små og det har aldri vært noen spørsmål rundt det.

Anonymkode: 0d7ff...1c2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Min tenåring på omtrent samme alder gjør fint lite. Kan takke meg sjøl og faren hans (fraskilt) for oppdragelsen vi ga han, uten å kreve noe av han under oppveksten.

Det eneste han gjør er å lufte hunden en kjapp tissetur i ny og ne hvis jeg ber om det, og så skyller han sin egen tallerken og setter den i oppvaskkummen etter middag/mat. En sjelden gang når jeg har glemt noe på butikken og ber han om å gå og kjøpe det, så kan han finne på å si regelrett nei, det utakknemlige beistet.

Han nekter også å bli med under matlaging. Jeg prøver å fortelle han at det er i hans egen interesse å lære det mest grunnleggende om matlaging nå, sånn at han vet det den dagen han flytter hjemmefra. Men nei, han vil ikke det heller. Stakkars den personen som skal bo med han en vakker dag.... det kommer til å bli krangler om alt fra matlaging til andre huslige gjøremål, for han kan ingenting.

Skal sies at han kom og hjalp meg med diverse ting da jeg var nyoperert for noen uker siden. Løfte ned tallerkener fra en hylle høyt oppe, bære baljen med skittentøy ned og opp fra vaskekjelleren for meg, pluss diverse annet småplukk jeg ikke fikk til pga smerter den første uka. Men så fort han så jeg var bedre og greide ting, var det slutt på alle tjenestene....

*sukk* Min egen feil som har skjemt han bort under oppdragelsen. Som man reder, ligger man.

Akkurat sånn er det...sukk.

Jeg har, fra ungene var små, latt dem delta i huslige gjøremål, og de var gladelig med og brettet klær og tørka støv, de deltok i matlaging og rydding, men etter at storesøster flyttet ut og jeg ble alene, så ser h*n dessverre ikke nødvendigheten av dette lengre.

Er så fortvilet og oppgitt at jeg vurderer å la h*n ta med seg rotet sitt og flytte til far en periode.

Jeg sier også stakkars person(er) som evt skal bo med h*n i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er det...sukk.

Jeg har, fra ungene var små, latt dem delta i huslige gjøremål, og de var gladelig med og brettet klær og tørka støv, de deltok i matlaging og rydding, men etter at storesøster flyttet ut og jeg ble alene, så ser h*n dessverre ikke nødvendigheten av dette lengre.

Er så fortvilet og oppgitt at jeg vurderer å la h*n ta med seg rotet sitt og flytte til far en periode.

Jeg sier også stakkars person(er) som evt skal bo med h*n i fremtiden.

Ikke bekymre deg over fremtiden iallefall. Mang en kone har oppdratt mannen sin innen huslige greier. Min mann var så rotete at det omtrent lå en søppelsti etter han når jeg møtte han. Han hadde den ekleste leiligheten jeg noen sinne har vært i å den luktet død og fordervelse. Jeg besøkte den en gang på to år pga det. Vel, han er ikke sånn lenger. Nå bidrar han akkurat som meg og vi har ett helt normalt rent og ryddig hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har egen "ungdomsfløy" i huset. Ungdommene har eget bad (med vaskemaskin og tørketrommel) og stue.

De vasker egne rom, skifter på sengene, vasker egne klær, og rydder og vasker "ungdomsfløyen" Både egne rom og fellesrom skal være ryddige og rene😀

Ellers hjelper de meg med det jeg ber om, for eksempel dersom jeg spør om hjelp til å tømme oppvaskaskinen får jeg alltid ja (og jeg forventer et ja)😉

Jeg synes det er viktig at ungene lærer husarbeid og matlaging😀 Og ser på det som en del av oppdragelsen👍

Anonymkode: 3c540...394

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bekymre deg over fremtiden iallefall. Mang en kone har oppdratt mannen sin innen huslige greier. Min mann var så rotete at det omtrent lå en søppelsti etter han når jeg møtte han. Han hadde den ekleste leiligheten jeg noen sinne har vært i å den luktet død og fordervelse. Jeg besøkte den en gang på to år pga det. Vel, han er ikke sånn lenger. Nå bidrar han akkurat som meg og vi har ett helt normalt rent og ryddig hjem.

Godt å høre at det finnes håp...

Men om noen har gode råd på hvordan jeg kan få h*n til å delta med husarbeid, tar jeg gledelig imot.

Har gitt opplæring i hvordan både vaskemaskin og oppvaskmaskin virker, hvor man finner søppelspannet, hvordan man vasker et toalett og badekar, og hvordan det er ønskelig at kjøkkenbenken ser ut, men ingenting hjelper. H*n er rett og slett utrolig lat og ufordragelig når det kommer til husarbeid og andre gjøremål.

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det ingen lommepenger å få dersom ikke " kravene" for husarbeid er innfridd.

Husk hvem som er den voksne i huset!

😉👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg er det ingen lommepenger å få dersom ikke " kravene" for husarbeid er innfridd.

Husk hvem som er den voksne i huset!

😉👍

Jeg har dessverre ganske snever økonomi for tiden, så jeg har ikke særlig mye lommepenger å gi.

Det h*n har av lommepenger har h*n tjent selv, men det er middag på bordet hver dag, brød i brødskuffa og litt ekstra godt i helgene. 

Skal h*n ut på noe, så får h*n litt lommepenger, det er godt at h*n kommer seg ut med venner, så det er vel unt. Det er ikke så mye, så jeg føler ikke jeg kan la være å gi...

Det lille h*n får i bidrag fra far går med til klær og andre nødvendige ting, så føler også det blir feil å holde igjen dette.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste er å rydde rommet sitt hvis det ventes besøk, eller det er så stor haug med klær og annet rote at det er umulig å komme frem til sengen.

Det hender at h*n tar ut av oppvaskmaskinen og setter inn oppvasken på kjøkkenbenken, men det er fordi jeg har sagt at jeg nekter å lage mat på rotete kjøkkenbenk.

H*n roter noe helt forferdelig, og jeg er dritt lei av å være hushjelp i eget hus.

H*n har ingen forståelse for at husarbeid må gjøres annet enn for egen vinnings skyld.

Har prøvd å oppmuntre til husarbeid på en positiv måte, har prøvd å dra inn goder hvis ting ikke blir gjort, har prøvd ros hvis ting blir gjort, har prøvd å ikke mase, har prøvd å mase, har prøvd å lage fordelingslister...men alt blir feil og ikke overholdt.

Vi har totalt ulikt syn på hva rot og skittent er, og presser jeg, så unngår h*n bare problemet ved å bo hos far en uke eller 2, for der slipper h*n å gjøre noe, og satser på at jeg har gjort det innen h*n kommer hjem igjen.

Jeg har ikke støv på hjernen, og tåler å se en hybelkanin eller fem, men tenker at det skal se greit ut i stua og på badet for egen trivsels skyld og hvis det skulle komme noen på besøk så slipper de å rygge ut døra igjen.

Arrrrgh....What to do? 

Dette må jo ha startet da han var liten? 

Her har vi regelen: Klarer en å rote, klarer en å rydde. En 17 åring som ikke gidder å rydde hadde jeg aldri akseptert. Jeg hadde slengt alt av tøy i et hjørne av rommet hans. Enten kan det ligge der eller så får han gjøre noe med det selv. Hadde sluttet å vaske tøyet hans. Det klarer han fint selv. Så får han enten gå i skitne klær eller plutselig oppdage at han ikke har noe rent tøy. 

Han kan lage middager sammen med deg. Hjelpe med å dekke på, rydde av og vaske opp. Gjør han ikke det å lager du ikke middag. Enkelt og greit. Roter han på morgen/kveld så slutter du å kjøpe inn pålegg og drikke han liker etc. La han få konsekvenser av at han ikke får noen goder så lenge han ikke bidrar. 

Han skal også hjelpe til ellers i huset. Støvsuge en gang i uka, vaske eget treningstøy og ellers bidra med enkle oppgaver i huset.

Om han ikke skjerper seg når det blir matmangel i huset(brød, smør og vann) så drar du også inn på lommepenger, spillkonsoller, Internett, mobiltelefon etc. Selv om han blir myndig så er det ditt hjem og dine regler. Så lenge han bor under ditt tak så spiller det ingen rolle om han er myndig når han oppfører seg som en bortskjemt liten unge. 

Hardt mot hardt.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arrrrgh....What to do? 

Her har vi også oss selv å takke, men mine er litt yngre (15 og 14) og jeg har begynt å stille mer og mer krav, jo mer «de» krever i form av ukepenger, div turer i fritidsaktiviter etc.

Det går nå i: putte klær i skittentøysdunken (rart hvor mye man har når det ikke ligger under senga eller på gulvet), ta ut av oppvaskmaskin, rydde/støvsuge eget rom + spillerom på loftet, gå ut med søpla og rydde av bordet etter middag.

Egentlig er de opptatte på ettermiddag/kveld med sportslige aktiviteter etc og sånn som samfunnet er i dag med unger/teens som henger på BK, senter, røker hasj, fester osv er jeg veldig fornøyd med at de har hobbyer og følger opp disse i tillegg til skole.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det finnes håp...

Men om noen har gode råd på hvordan jeg kan få h*n til å delta med husarbeid, tar jeg gledelig imot.

Har gitt opplæring i hvordan både vaskemaskin og oppvaskmaskin virker, hvor man finner søppelspannet, hvordan man vasker et toalett og badekar, og hvordan det er ønskelig at kjøkkenbenken ser ut, men ingenting hjelper. H*n er rett og slett utrolig lat og ufordragelig når det kommer til husarbeid og andre gjøremål.

Jeg tok ett problem av gangen å nimasa på det. Eks så la han fra seg tomme poser over alt. Da ropte jeg på han til han kom hver gang, pekte på posen og sa den ikke bor der så han måtte flytte den. Etter femti ganger eller noe sånn så var han lei av å reise seg og maset å startet å legge den på plass hver gang. Og slik tok jeg for meg hver minste lille ting....ropte til han kom, pekte og forklarte hvor det skulle. Hver gang. Han var mildt sagt dritt lei, men det funket. Eneste måten å få meg til å holde kjeft på var å legge ting der de skulle være, så da startet han med det. Tok tid da...men var effektivt.

• Liker 4
Skrevet

13-åringen tar iblant inn og ut av oppvaskmaskin, holder vasken på badet ren, passer småsøsken, lager iblant enkel middag, triller søppelkassene ned til veien. Han gjør andre ting også. 

Hanhar ingen fastlønn, men får betalt etter innsats og gjerne litt ekstrabonus om han har trådd til og vært ekstra hjelpsom og gjort ting, uten å bli bedt/ uten at vi må si fra først.

• Liker 1
Skrevet

Din 17-åring gjør mindre enn mine på seks og tre 😳😳😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, duplexx skrev:

Din 17-åring gjør mindre enn mine på seks og tre 😳😳😳

Samme her! Nå har jeg ett barn på 6 år. Men hun slipper da ikke unna pliktene sine altså. Jeg er streng der. Av og til må jeg jo mase og gjenta en trillion ganger, de gangene hun nekter. Men det blir gjort, tar bare litt ekstra lang tid :fnise: Men for det meste av tiden, så gjør hun det hun skal. Vi tar en "high five" når hun er ferdig, etterfulgt av "bra jobba"/"kjempefint, takk for den gode hjelpen" Hun blir sååå stolt :fnise:

Anonymkode: f157c...f8e

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Nå har jeg ett barn på 6 år. Men hun slipper da ikke unna pliktene sine altså. Jeg er streng der. Av og til må jeg jo mase og gjenta en trillion ganger, de gangene hun nekter. Men det blir gjort, tar bare litt ekstra lang tid :fnise: Men for det meste av tiden, så gjør hun det hun skal. Vi tar en "high five" når hun er ferdig, etterfulgt av "bra jobba"/"kjempefint, takk for den gode hjelpen" Hun blir sååå stolt :fnise:

Anonymkode: f157c...f8e

Utifra denne tråden skjønner jeg at vi gjør noe rett :P og starter tidlig!!

Tenker det er noe med å skape forståelse og forventninger tidlig. Vi snakker om hvorfor - vi skal alle bidra til at det er fint. Og hyggelig å være sammen. Og konsekvensen går faktisk utover barna om de gir faan. Simple ting som å legge klær i skittentøyet - blir ikke vasket. Favorittbestikk som ikke settes inn - vaskes ikke. Ikke lekser - ikke Barne-TV. Ikke rydde - ikke nye leker. Osv.

Tror barna har veldig godt av å oppleve konsekvenser, forstå viktigheten av fellesskapet og oppleve mestringen! Å vite og kjenne at de KAN og får til.

De skal ta ansvar for seg selv, sine ting og sin plass i verden i den grad de kan tilpasset sin alder.

Og de skal bli likanes unger. Ikke uspiselige... livet er ekstra hardt for de som ikke er lette å like 😝 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

skulle ønske foreldrene til stebarna mine gjorde det - startet tidlig... For seint når de er 10 og 13 år gamle.. Nå er de 13 g 16.. Gjør ikke en dritt!

Anonymkode: a7b31...d3a

Skrevet

13-åringen min bidrar en god del. Det er en grunn til at vi kaller ham for "Le Chef". ;)

AnonymBruker
Skrevet
På 5.4.2018 den 8.28, AnonymBruker skrev:

skulle ønske foreldrene til stebarna mine gjorde det - startet tidlig... For seint når de er 10 og 13 år gamle.. Nå er de 13 g 16.. Gjør ikke en dritt!

Anonymkode: a7b31...d3a

Samme her.  Blir oppgitt jeg....

Anonymkode: e4fe1...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...