Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anstendigpike
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne å studere nå til høsten, men er veldig usikker på hva og hvor. Har sett på linjen samfunnssikkerhet og miljø og syns dette virker spennende. Det eneste negative er at det kun er i Tromsø. Jeg har aldri vært der før og kjenner heller ingen som bor der. Jeg syns det virker skummelt å flytte dit for å studere der mtp. om jeg ikke skulle trives. Er det noen som går eller som har gått der som har erfaringer med studentmiljøet og evt. om linjen som de vil dele?

Jeg sitter også å ser på studentbolig. Jeg syns de nye panoramaboligene ser fine ut, men er litt skeptisk til å bo sammen med 15 andre. Det er mulig at kjæresten min flytter sammen med meg og da må jeg jo skaffe meg noe annet, men dersom han heller skal komme på besøk når han ønsker så lurer jeg på hvordan det vil fungere? Er det slik at de jeg bor sammen med har mye de skulle sagt? Og vil de være negative til at man har besøk? Evt. hvor lenge tror dere det hadde det vært greit at han ble værende?

Setter pris på alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror folk holder seg relativ inne på hybelrommene sine i de kollektivene på dramsvegen panorama. Er kun et stort kjøkken, en liten stuedel med 2 stk steinharde, små ubehagelige sofaer og ett felles toalett som er fellesområder. Tror dermed ikke folk ville brydd seg for mye om du har besøk

Anonymkode: 40828...a73

Gjest anstendigpike
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror folk holder seg relativ inne på hybelrommene sine i de kollektivene på dramsvegen panorama. Er kun et stort kjøkken, en liten stuedel med 2 stk steinharde, små ubehagelige sofaer og ett felles toalett som er fellesområder. Tror dermed ikke folk ville brydd seg for mye om du har besøk

Okey, så det å bo i et slikt kollektiv er egentlig ganske usosialt?

AnonymBruker
Skrevet

Fakultetet og linjen er bra, de har et flott (nytt) bygg og mye engasjerte studenter. Fra der du vil bo er det gangavstand til både campus (ti minutter) og sentrum andre vei (tjue minutter). Hvis du liker å være ute er Tromsø et eldorado. Det er det vel for så vidt også hvis du liker å være inne, men jeg er ikke så inne på utelivet.

Jeg kjenner to som har gått linjen, begge har fått seg jobb i offentlig sektor innen sikkerhet og beredskap. 

Anonymkode: 7fac8...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Det med gangavstand var et poeng siden det er null parkeringsplass ved studentboligene (og på campus kan man bare parkere på dagtid)

Gjest anstendigpike
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fakultetet og linjen er bra, de har et flott (nytt) bygg og mye engasjerte studenter. Fra der du vil bo er det gangavstand til både campus (ti minutter) og sentrum andre vei (tjue minutter). Hvis du liker å være ute er Tromsø et eldorado. Det er det vel for så vidt også hvis du liker å være inne, men jeg er ikke så inne på utelivet.

Jeg kjenner to som har gått linjen, begge har fått seg jobb i offentlig sektor innen sikkerhet og beredskap. 

Oi, så kult! Høres jo egentlig ganske bra ut da. Kunne tenkt meg å jobbe innenfor politiet eller flyselskap ens. Håper bare det er enkelt å få seg venner og at jeg trives hvis jeg velger det! Det med parkering er ikke noe stress da jeg hverken har bil eller lappen.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, anstendigpike skrev:

Okey, så det å bo i et slikt kollektiv er egentlig ganske usosialt?

Jeg vet ikke. Har bare vært der en gang, og kan egentlig ikke se for meg at så mange bruker sofaområdet ihvertfall - er type «korridor-sofaer», ganske små og harde uten armlenere. Har dog hørt det er ganske mye festing der i helgene! Kan godt være folk bruker «stua», men det hadde ikke jeg giddet - er ikke nok sitteplasser til alle i komlektivet liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt får du venner! Tromsø må være det letteste stedet å få venner, enten er det jo studenter som deg selv som kommer alene og vil ha venner eller så er det nordlendinger og de er lettvinte:P

Spøk til side, alle studiesteder er jo opplagte steder man får venner. Med mindre du er grusomt sjenert og introvert og ikke blir med på noe som helst da.

Det finnes en drøss med studentforeninger også, fra fjellklatring til origami.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte Automasjon for noen år siden, og hadde mange venner på skolen som studerte samfunnsikkerhet og miljø. 

Det er en annen linje som heter Sikkerhet og Miljø, som da er en Ingeniørutdanning, og ganske lik Samfunnsikkerhet og Miljø. Virker rett og slett som at flere fikk jobb med den Ingeniørutdanningen, selv om mye av arbeidet / pensum var likt. Åpenbart mer Matte og Fysikk på Ingeniørutdanningen. 

Jeg trivdes godt i Tromsø. Har også studert i Oslo og Trondheim. Eneste negative er at været kan være kjipt, samt at boligprisene (privat marked) er like ille som de to nevnte byene, men at byen er langt mindre. Kan godt hende at prisene utjevner seg nå, ettersom at det bygges på spreng i Tromsø. 

De høye prisene skyldes lite bygging, samt eksplosiv økning av studenter de siste 10 årene. Når jeg bodde der, gikk husleia fra 2000 kr / mnd til 5000...

Anonymkode: 39c85...203

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer også Tromsø til høsten, men da tannpleien. Det jeg lurer mest på er hvordan det er å bo i Tromsø-klimaet? Og mørket hele vinteren? Og generelt stemningen i byen. 

Hilsen Østlending :) 

Anonymkode: 9aec9...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Tromsø og vil absolutt anbefale byen. 

Når det gjelder mørketiden så er ikke den så ille som noen skal ha det til. I den perioden det er mørkt er det ofte mye nordlys og snøen lyser litt opp også. Nå på vårhalvåret pleier føret å være litt grisete som følge av snøsmelting, slaps og vått, men været i seg selv er fint. 

Angående studentboliger så kjenner jeg flere som bor på dramsvegen panorama og de sier det er litt hva du gjør det til selv når det kommer til det sosiale. Av og til arrangerer de etasjefester og slikt for å bli bedre kjent og finne på noe sammen. 
Ellers er det veldig mange studentorganisasjoner man kan melde seg inn i, men byen har også andre organisasjoner som f.eks dyrebeskyttelsen om du liker dyr eller salsademika dersom du liker dans. 

Fin by, stort kjøpesenter nærme flyplassen, masse tursteder, badeland skal stå ferdig om ett års tid ca.

Anonymkode: a1ed6...b11

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...