Gå til innhold

Når en 4-åring ikke vil pusse tennene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips eller triks til en 4-åring som ikke vil pusse tennene ? Han vil pusse selv, men vil ikke la meg pusse de .. 

Anonymkode: 32047...4f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La han pusse dine tenner samtidig/etterpå. 

Finn en tannpusse-sang på youtube som han kan se på mens du pusser.

Anonymkode: 81ac5...317

AnonymBruker
Skrevet

Ha en avtale om at en av dere pusser først og den andre sist.

Anonymkode: 2a264...4f2

• Liker 1
Skrevet

Synes du har fått fine råd her. La ham pusse først eller etter deg. Kanskje kan dere ha et klistremerkeskjema med en liten premie (trenger ikke være noe stort, kan være at han får velge en film til familiefilmkveld eller velge middag/dessert e.l.) etter et visst antall klistremerker. 

Gjest making.a.mess
Skrevet

Her har jeg et klart råd: la han pusse morgen ELLER kveld selv. Ikke begge deler. Om du går med på at han kan pusse litt og du etterpå kommer det bare gnag om at: jeg har jo gjort..  du skulle kun se over..  du sa jo bare litt...  så blir det diskusjon og ingen god puss. Tannpussesang er genialt. Begynte selv med dette i fjor og det er helt utrolig hvor god effekt dette har. 

Vær bestemt og si at du skal pusse en av gangene og sånn er det bare. Tannlegen anbefaler hjelp til tannpuss frem til 12 år og det er det en grunn til. En fire åring skal ikke ha ansvaret for tannpuss alene. For hva skjer om det ikke blir bra nok puss og barnet får mye hull?

-tannlegen klandrer DEG.

-barnet blir voksent og klandrer DEG for sin dårlige tannhelse. HAN var jo bare et barn og de voksne er ansvarlige selv om han har fått pusseansvaret aldri så mye.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også en sånn periode med at jeg ikke fikk pusse tennene hennes. Jeg tok i bruk ulike kosedyr som jeg lagde stemme til og tulla og tøysa, og så skulle kosedyret pusse tennene hennes. Det ble veldig stas og kosedyret fikk pusse tennene hennes. Var alltid spennende for henne hvem som skulle pusse ikveld, og hun var også med på å velge hvilket kosedyr som skulle pusse. Får legge til at dette ble bare for en periode for så gle tannpussen over i vanlig tunnpuss.

Anonymkode: 21da0...dc4

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde også en sånn periode med at jeg ikke fikk pusse tennene hennes. Jeg tok i bruk ulike kosedyr som jeg lagde stemme til og tulla og tøysa, og så skulle kosedyret pusse tennene hennes. Det ble veldig stas og kosedyret fikk pusse tennene hennes. Var alltid spennende for henne hvem som skulle pusse ikveld, og hun var også med på å velge hvilket kosedyr som skulle pusse. Får legge til at dette ble bare for en periode for så gle tannpussen over i vanlig tunnpuss.

Hvis jeg bare hadde hatt så god fantasi :ler: 

Jeg pusset alle mine frem til jeg så at de klarte det selv. Men, den ene måtte jeg la pusse selv ganske tidlig pga after i munnen som var veldig vonde. Problemet var at jeg fikk lov til å pusse men det var så vondt for han så da lot jeg han pusse selv og så kikket jeg over for å se om det var OK. I tillegg skylte vi med fluor. Det var den tannpussen vi kunne få til uten smerter og redsel og målet var at det tannpussen ikke skule bli noe fælt. Etter en tid ble det mye plakk på tenne og tannpleier ville melde den dårlige tannpussen til bv. Jeg ba henne se i munnen hvor mye after det vare og hun var jo enig i at det var mye. Etterpå satte jeg tvillingbroren i stolen og han hadde plettfrie tenner. 

Da skjønte tannpleiere at det ikke var innsatsen til mor det skorter på men after. 

Vi dro til legen og ble anbefalt LongoVital. Tre dager på LongoVital så var afterene borte. Og vi kunnne pusse som                Har en «n» til overs hvis noen trenger

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Her har jeg et klart råd: la han pusse morgen ELLER kveld selv. Ikke begge deler. Om du går med på at han kan pusse litt og du etterpå kommer det bare gnag om at: jeg har jo gjort..  du skulle kun se over..  du sa jo bare litt...  så blir det diskusjon og ingen god puss. Tannpussesang er genialt. Begynte selv med dette i fjor og det er helt utrolig hvor god effekt dette har. 

Vær bestemt og si at du skal pusse en av gangene og sånn er det bare. Tannlegen anbefaler hjelp til tannpuss frem til 12 år og det er det en grunn til. En fire åring skal ikke ha ansvaret for tannpuss alene. For hva skjer om det ikke blir bra nok puss og barnet får mye hull?

-tannlegen klandrer DEG.

-barnet blir voksent og klandrer DEG for sin dårlige tannhelse. HAN var jo bare et barn og de voksne er ansvarlige selv om han har fått pusseansvaret aldri så mye.

Mener du at fireåringen skal få pusse tennene alene morgen eller kveld? Det hadde ikke jeg gjort.. det blir jo ingen god puss og begge pussene er viktig synes jeg. Her praktiserer vi mamma/pappa først barnet etterpå, altså ikke at barnet får pusse først. Da blir det ikke den diskusjonen du nevner. Vi har tidvis mye protester, men vi er konsekvente på dette (tenner skal pusses, sånn er det bare, og mamma pusser først). Må prøve litt ulike taktikker innimellom. Akkurat nå er det husene til Karius og Baktus som pusses vekk. Pussesangen hadde ingen effekt etter fylte to år her i huset.. tror man må prøve seg frem med hva som funker. 

Anonymkode: 48975...801

• Liker 1
Skrevet (endret)

Akkurat tannpussen tar vi ingen diskusjoner på. Tennene skal pusses av oss voksne, og så kan barna eventuelt pusse selv etterpå. Hvis de ikke gaper skikkelig så pleier jeg å late som jeg ser karius og baktus inne i munnen, eller sier at jeg skal telle tennene deres, eller spør "hvor stor munn har du?" etc. 

Det er ikke noe gøy å tvinge barn, men av og til må man. Hvis man først begynner å gi etter så blir tannpussen en evig diskusjon.

Barna mine pusser forresten selv om morgenen. Ifølge vår tannlege er det helt greit, det er kveldspussen som er viktigst. Da pusser vi nøye og bruker tanntråd og fluorskyll/-tablett.

Endret av Sushi
  • Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET skal vi prøve til han på 2,5!!! takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Om mine lå hyllende og skrikende på gulvet ville jeg fortsatt ha pustet tennene lol.  Er dette virkelig et spørsmål? En 4 åring VIL IKKE la deg puste tennene?  Da tar du bort tv og skjermtid frem til de gir seg. 

Anonymkode: 117ae...466

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at fireåringen skal få pusse tennene alene morgen eller kveld? Det hadde ikke jeg gjort.. det blir jo ingen god puss og begge pussene er viktig synes jeg. 

Anonymkode: 48975...801

Enig, Dette hadde ikke vært aktuelt her. 

Jeg er forresten enig i at tvang må til om det er eneste måte, men det er da ingen grunn til å ikke prøve hyggeligere måter først. Hvorfor gå rett på tvang hvis en sang eller klistremerker får jobben gjort?

Endret av Arkana
Skrevet

Vi diskuterer ikke tannpuss, medisiner eller setebelte. Det er noe man bare må gjøre og ferdig med det. Om fireåringen ikke vil pusse får han forklart hvorfor vi må pusse, for å unngå hull som igjen kan føre til å trekke tenner. Det vil han i hvert fall ikke, så da gapes det som bare det :P Har dere vært hos tannlegen enda? Minn ungen på det som ble sagt der. Hadde glatt vist min fireåring et bilde eller to av barn med dårlige tenner om han hadde skapt seg skikkelig rundt tannpussen.

Om han vil pusse selv så la han pusse på morgenen, så gjør du det skikkelig til kvelds. Man kan jo leke seg gjennom det, pusse vekk karius og baktus eller andre tanntroll, men jeg gidder sjelden bruke tid på det til en som faktisk forstår greia. Toåringen derimot har bukkene bruse inni munnen hver eneste dag, eneste måten å få den ungen til å gape uten at det høres ut som noen drepes på badet, håper de har flytta ut til hun er fire.

• Liker 1
Skrevet

Hehe.....husker dette godt selv. Var litt styr å få pusset tennene til jentungen da hun begynte. Hun er usedvanlig sta og barnehagen har flere ganger gitt utrykk for at dem sliter med å hanskes med henne. Et skikkelig godt utgangspunkt da pappa drar frem tannkosten og hun hylskriker og går fullstendig i taket.

Vi prøver med det gode først. Etter å ha prøvd å snakke rolig med henne mens hun hyler som en stukken gris i 10-15 minutt så gir vi opp det. Hun får ikke noe med seg allikeve. Prøver så å få henne ut av tilstanden med å finne på noe annet, gå bort eller finne en bamse ++. Det ordner seg til slutt. Hun roer seg ned og sier helt bestemt at hun VIL IKKE PUSSE TENNER.

*puster med magen*

Ok. foreslår at vi kan lese karius og baktus. Joda. Det går greit. Prøver her å fortelle hva det går i men det virker som hun ikke helt oppfatter poenget. Hun vil ihvertfall ikke til tannlege med den STORE boren!.......*slit*

Til slutt så blir man litt oppgitt. Man har hatt usammenhengende søvn i de siste 30 ukene grunnet hennes søster som mener søvn er oppskrytt og føler for å avslutte diskusjonen.

Forteller at hun må pusse tennene. Hun kan enten få en liten leke første gangen eller så vil pappa gjøre det uansett. Hennes valg.

HUN VIL IKKE PUSSE TENNER.

Ender opp med at jeg holder henne på armer og ben mens jeg pusser så godt jeg kan mens hun hylskriker. Jada, jeg vet at jeg ikke er noen forbilde for pappaer men noen ganger så må man bare få det gjort. Hvor god ble pussen. Tja...kanskje en 3 på en skala til 10, men poenget var at vi pusset disse jævla tennene!:)

Neste dag så ga jeg henne samme valg. Tennene skal pusses uansett. Vil hun ha en liten leke eller skal pappa pusse dem uansett. Hun valgte leken. Jeg fikk ikke pusse mer en kanskje 30 sekund men det var i det minste frivilig.

Etter noen få dager så var problemmet mer eller mindre borte. Hun fikk ikke flere leker, men jeg sa at hvis hun var flink så skulle hun få en elektrisk tannbørste slik som mamma og pappa hadde og det fikk hun. Etter det så ligger tannpussen fast i rutinen:)

Som noen nevnte ovenfor. Tannpuss, belte, medisiner må bare gjøres. Samme med å ha på seg tilstrekkelig klær når man skal ut!.

Ikke alltid lett, og spesielt med en pappa som er like sta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser tenner uansett. Bruker strengt tatt ikke mye til på lokking heller. Tannpuss er såpass viktig at tvang blir gjennomført hvis det er nekt. Det var en liten periode rundt fire år der det var nekt, men vi lagde avtale om at jeg skulle pusse først, og så han. Det funka sånn passe. Vi gikk til innkjøp av elektrisk tannbørste for mer effektiv pussing. Og etter første besøk hos tannlegen (da lillesøster var 3 uker og pappa på jobbreise) fikk vi beskjed om at han måtte pusse grundigere. Det bruker jeg fremdeles for alt det er verdt! Nå er han straks fem og det er aldri tull rundt tannpuss lenger. Lillesøster på 16 mnd derimot blir pusset med tvang hver kveld. Hun hater å ha børsten i munnen, selv om vi har egen børste til henne og tuller så hun åpner munnen, men med en gang vi putter børsten inn så hyler hun som en stukket gris 🙈

Anonymkode: 7ff60...d46

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe spørsmål som en annen skriver her, ved ting som SKAL skje. Et par ganger har vi brukt ipaden under tannpuss, men så spyttet hun på den og da ble det slutt... Hun trodde jo tross alt at den ble ødelagt! :fnise: (Løy selvsagt ikke om det, men den dukket opp igjen "reparert") Hun vet i hvert fall at hun må gi opp til slutt. 

Nå går vi gjennom alt hun har spist, og det fungerer. Hun synes det er veldig stas når vi "gjetter" hva hun har spist til de forskjellige måltidene i barnehagen. Takk gode gud for matplanen! 

Anonymkode: 560ec...206

Skrevet

Åpne munnen så mamma får pusse, ellers må mamma holde deg og pusse.

Etter en runde eller to med tvangspussing aksepterer de realitetene. Når jeg pusser, er jeg veldig mild og positiv og gir ros, så skal feste seg at vi fortsetter slik.

Skrevet

Nå er min litt mindre da, og vi starter alltid mildt, med å spør om han vil pusse, se på pussesangen osv. "kjøre tog" på tennene feks.

Av og til funker det, av og til ikke. Om det ikke går så må vi bare holde fast :)

Gjest Selfie
Skrevet

Hvis mine ville pusse selv, fikk de det - men da skulle jeg «sjekke om det var bra nok» med tannbørsten etterpå. Funka det. Jeg børstet rundt i munnen dems mens jeg sa «her var det børstet bra» eller «oj, her var det en flekk». Så lærte de å pusse skikkelig selv i samme slengen😊👍🏻 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...