AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Hei! Jeg har nå i snart 3 år vært støttemedlem på et treningssenter i Oslo, jeg betaler flere hundrekroner hver måned og har nå i det siste akkurat begynt å få litt motivasjon og lyst til å faktisk bruke dette medlemskapet mitt og få trent litt. Jeg er en ung kvinne som sliter med overvekt, jeg har i tillegg til det også mistet menstruasjonen pga overvekt og blir også oftere sliten enn det jeg burde bli. Jeg blir f.eks veldig sliten etter å ha gått noen trappetrinn. Jeg har en hverdag hvor jeg stort sett sitter hele dagen, både hjemme og ute og er derfor ikke noe aktiv i det hele tatt. Jeg har i samråd med legen min blitt enig om at 30 minutter løping/jogging 4-5 ganger i uken er viktig da jeg ikke beveger noe særlig på meg. Jeg har derfor begynt å løpe 30 min 4-5 ganger i uken og opplever at pt’ene på treningssenteret mitt blir veldig provosert og irritert over det. De stirrer konstant på meg, hele tiden, og i tillegg til det har de flere ganger bedt meg om å avbryte treningen min for å fortelle meg at det ikke er sunt å løpe så mye, at jeg burde heller trene styrke i stedet for å løpe og at jeg burde kjøpe pt-time fra de. Altså, jeg hater trening, og jeg gjør det beste jeg klarer, dette er det beste jeg har klart etter å nesten ikke ha vært noe aktiv på 3 år. Jeg passer ikke inn i noen av mine gamle klær lengre og jeg blir glad når jeg har klart å løpe 30 min en dag, for da vet jeg at jeg har vært aktiv og gjort noe bra. Men pga hvordan pt’ene konstant stirrer på meg og snakker til meg, så tørr jeg ikke å lengre dra å trene fordi de gjør allerede noe som er veldig vanskelig for meg enda vanskeligere. Hva syns dere jeg bør gjøre? Jeg vil jo trene, men helst ikke på denne måten Anonymkode: c25d4...039 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Hva!? Jeg tror de mener å hjelpe deg, men de burde ikke se sånn på deg! Hvordan går det med knærne, hofta og anklene når du jogger? Ryggen? Hvis du er veldig overvektig burde du jo egentlig ikke løpe. Kanskje det å sykle eller ro istedenfor hadde vært en idé? For å minske belastningen på leddene. Anonymkode: 4488e...b6f 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Blås i de! Ta på deg hodetelefoner og lat som at du er i din egen verden og ikke hører de! Anonymkode: ab5d4...cec 19
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Jeg jobber selv på treningssenter. Si ifra til ledelsen!!! Sånn skal det ikke være, og dette må taes tak i Anonymkode: c2ca1...449 46
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 Så kjipe de er! Kanskje du kan sende en Mail til treningssenteret og klage? Jeg forstår godt at dette ldelegger for deg! Du er jo kjempeflink! Jeg tenker enten at du kan løpe med musikk i ørene og unngå blikk kontakt med dem. Evt kan du jo også løpe ute. Anonymkode: 96d3a...e23 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Så lenge du ikke får noe vondt av løpingen, så ville jeg hevet meg over de og løpt så mye jeg bare orket! Bare pass på at du ikke løper på deg noen skader, det er nok det de er redd for, og derfor mener du bør trene styrke for å bygge opp muskler og forebygge skade. Anonymkode: 0769a...740 18
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva!? Jeg tror de mener å hjelpe deg, men de burde ikke se sånn på deg! Hvordan går det med knærne, hofta og anklene når du jogger? Ryggen? Hvis du er veldig overvektig burde du jo egentlig ikke løpe. Kanskje det å sykle eller ro istedenfor hadde vært en idé? For å minske belastningen på leddene. Anonymkode: 4488e...b6f Dette er ingen hjelp, på noen som helst måte. Hadde jeg ønsket meg hjelp, så hadde jeg tatt hjelp, såpass mye forstår og klarer jeg. Jeg er ikke overvektig i den forstand at jeg er altfor stor til å løpe, jeg er 8 kilo formye ifølge bmien min, ellers liten. Jeg klarer fint å løpe, jeg opplever ingen problemer med hverken rygg eller det ene eller det andre. Men syns det er ukomfortabelt å i det hele tatt være på treningssenteret, når jeg konstant blir stirret på og skal hele tiden få beskjed om at for mye løping er ikke bra (har bare trent en uke, men okei) og i tillegg til det bli oppfordret til å kjøpe pt time. Jeg trener styrke, men det jeg orker og vil. Jeg er ikke ute etter noe deømmekropp, vil bare gjøre meg selv glad og være aktiv, få overskudd og slutte å føle meg sliten hele tiden. Anonymkode: c25d4...039 7
FactsOverFeelings Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 Legg til noen få squats 2 dager i uken, så skal du jammen meg se at du får 4x effekt av løpingen! Dessuten vil du få enorme gains på selve løpingen i tillegg, og tøy godt ut etter hver økt! Flott at du er så flink! Ikke la andre stoppe deg, kjør på og vær din egen helt i dette! 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 Trening skal være noe som er positivt og ikke nedbrytende. Si opp medlemsskapet ditt og bytt senter. Kan også anbefale trening ute i friluft siden det går mot varmere vær. I Oslo er det mange muligheter; gå/løpe turer i byen, skog og mark, sykle, meld deg på gruppetrening med noe du tror du kan like(ballspill, dansing, odv). Som du sier er det viktigste å ha følelsen av å ha gjort noe og å bli svett og sliten. Det andre kommer etterhvert som de gode følelsene kommer. Anonymkode: 79116...3f4 3
Gjest Reputation Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 Du er 8 kilo overvektig og har mistet menstruasjonen pga disse kiloene? Tenker du skal bytte lege og få deg en skikkelig helsesjekk
Gjest Lykkespreder Skrevet 3. april 2018 #11 Skrevet 3. april 2018 Generelt så har jeg erfaring av at pt-folk tjener veldig lite, så det virker egentlig mer ut som at de har sett en nytt «medlem», som de har lyst til å få tak i og tjene penger på. Om du sitter så mye som du gjør, så er 30 min aktivitet mer enn nok. Ja, du må gjerne legge til styrke etterhvert, men å konstant bli stirret på/bedt om å slutte å løpe er feil. Du betaler allerede penger til senteret, hadde du ønsket deres hjelp så hadde du tatt den hjelpen. Vet du hva, gjør det du skal og drit i de. Forresten ene gangen jeg spurte om en enkel biceps-øvelse, ble jeg bedt om å betale penger først. Så ja.... ikke alle er der for å hjelpe deg, men av og til hjelpe seg selv
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Skrevet 3. april 2018 3 minutter siden, Reputation skrev: Du er 8 kilo overvektig og har mistet menstruasjonen pga disse kiloene? Tenker du skal bytte lege og få deg en skikkelig helsesjekk Legen min er utrolig flink, går på primolut n nå og har vært hos gynekolog to ganger. Har pcos, endring av kosthold og trening er anbefalt fra både lege og gynekolog da jeg hverken var aktiv eller spiste sunt. Anonymkode: c25d4...039 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #13 Skrevet 3. april 2018 Tusen takk for svar alle sammen, skal fortsette å gjøre det jeg liker best og om noen fortsetter å stirre/distrahere så kontakter jeg ledelsen. Min helse er viktigere for meg enn oppførselen deres. Anonymkode: c25d4...039 10
Gjest Reputation Skrevet 3. april 2018 #14 Skrevet 3. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen min er utrolig flink, går på primolut n nå og har vært hos gynekolog to ganger. Har pcos, endring av kosthold og trening er anbefalt fra både lege og gynekolog da jeg hverken var aktiv eller spiste sunt. Anonymkode: c25d4...039 Ja da endrer jo saken seg veldig. Hadde ikke godtatt legens svar om at problemet kun lå hos overvekten for å miste menstruasjonen for så få kilo. Har man pcos så blir alt plutselig anderledes. Fortsett å tren slik du ønsker, men jeg vil også anbefale å variere litt hvis du kan særlig med tanke på skader men også at du kan kjede deg. Hva med å ta med hodetelefon og mobilen, og rett og slett se en episode av en serie mens du sykler eller bruker elipsemaskinen? Prøv deg gjerne litt på styrketrening etter hvert, men ta alt i ditt tempo.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #15 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, Reputation skrev: Ja da endrer jo saken seg veldig. Hadde ikke godtatt legens svar om at problemet kun lå hos overvekten for å miste menstruasjonen for så få kilo. Har man pcos så blir alt plutselig anderledes. Fortsett å tren slik du ønsker, men jeg vil også anbefale å variere litt hvis du kan særlig med tanke på skader men også at du kan kjede deg. Hva med å ta med hodetelefon og mobilen, og rett og slett se en episode av en serie mens du sykler eller bruker elipsemaskinen? Prøv deg gjerne litt på styrketrening etter hvert, men ta alt i ditt tempo. Jeg har begynt å trene litt armer, har faktisk kjøpt manualer. Trent både armer hjemme og på senteret, med tiden blir det forhåpentligvis mer. Men tenker å kjøpe sånn treningsprogram, der jeg kan trene styrke sammen med noen på en video. Må starte litt rolig først og finne ting jeg liker å gjøre:) Anonymkode: c25d4...039
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #16 Skrevet 3. april 2018 Hvorfor være på sentret om det for ubehag? Du kan trene hjemme og ute. Si i fra til ledelsen, og si opp medlemskapet ditt. Anonymkode: 24c7b...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #17 Skrevet 3. april 2018 Neste gang gir du dem beskjed om at du følger et treningsprogram som er satt opp i samarbeid med legen din, så du trenger ikke veiledning. Anonymkode: ba98d...49b 19
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #18 Skrevet 3. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingen hjelp, på noen som helst måte. Hadde jeg ønsket meg hjelp, så hadde jeg tatt hjelp, såpass mye forstår og klarer jeg. Jeg er ikke overvektig i den forstand at jeg er altfor stor til å løpe, jeg er 8 kilo formye ifølge bmien min, ellers liten. Jeg klarer fint å løpe, jeg opplever ingen problemer med hverken rygg eller det ene eller det andre. Men syns det er ukomfortabelt å i det hele tatt være på treningssenteret, når jeg konstant blir stirret på og skal hele tiden få beskjed om at for mye løping er ikke bra (har bare trent en uke, men okei) og i tillegg til det bli oppfordret til å kjøpe pt time. Jeg trener styrke, men det jeg orker og vil. Jeg er ikke ute etter noe deømmekropp, vil bare gjøre meg selv glad og være aktiv, få overskudd og slutte å føle meg sliten hele tiden. Anonymkode: c25d4...039 Overvektig og dårlig personlighet, heldigvis tar du tak i det ene. Anonymkode: 4488e...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #19 Skrevet 3. april 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overvektig og dårlig personlighet, heldigvis tar du tak i det ene. Anonymkode: 4488e...b6f Bare fordi at jeg ikke ønsker å ta imot pt-timer så har jeg dårlig personlighet? Jeg betaler allerede flere hundrekroner hver måned for å trene på et senter, jeg trenger ikke attpåtil å betale mer for å være der. Jeg klarer fint å løpe uten at jeg må ta en pt-time for å lære meg hvordan det skal gjøres eller ta en pt-time for å lære meg andre måter å trene på. Jeg syns det er ukomfortabelt å bli sett på hele tiden imens jeg trener, samtidig som at folk hele tiden skal komme å avbryte min trening for å fortelle meg at jeg gjør det feil, det er ikke bra å løpe så mye, jeg burde trene styrke - MEN, hvis jeg skal det så må jeg kjøpe såklart. Hvis de genuint hadde brydd seg om meg, så hadde de tilbydd gratis pt-time om de følte jeg var «helt ute å kjøre» nå har jeg kun trent en uke til sammen, løpt 30 min hver dag og jeg trener den styrken jeg trenger. Jeg trenger ikke å gjøre noe mer før jeg føler for å gjøre noe mer, og jeg syns det er slitsomt å hele tiden måtte bli avbrytet i treningen min, bli sett på hele tiden og fortalt at alt jeg gjør er feil. Nei, takk. Anonymkode: c25d4...039 15
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #20 Skrevet 3. april 2018 Blir du fulgt opp av lege grunnet bare 8kg overvekt? Anonymkode: 96d3a...e23 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå