Englepus Skrevet 19. februar 2005 #1 Skrevet 19. februar 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/19/423872.html Dette skjønte jeg ikke mye av! Jeg syns han burde fått lenger straff. Den lille jenta kan jo ha blitt ødelagt for livet. Noen som kan forklare?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2005 #2 Skrevet 19. februar 2005 Bekalgeligvis tenker de ikke på barna i slike situasjoner, og det gjør meg skikkelig forbanna. :evil: Folk får faktisk strengere straff om de lurer til seg penger, stjeler penger ol. barn er tydeligvis ikke verdt så mye, her i Norge. :evil:
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 19. februar 2005 #3 Skrevet 19. februar 2005 Jeg er mer overrasket og skuffet over at ikke erstatningen ble satt høyere, enn straffen. DET hadde vært et tydelig signal til jenta om at hun er skyldfri og verd noe enn en lang fengselstraff til bestefaren.
Englepus Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2005 Ja det er jo sant Bettie. Og dessuten så spørs det jo om fengselstraff hjelper på pedofile. Ikke at de ikke burde straffes altså! Men de burde kanskje fått hjelp til å forandre seg, hvis det er mulig da.
Gjest Lompa Skrevet 19. februar 2005 #5 Skrevet 19. februar 2005 :o :evil: *teiper igjen kjeften og går for å handle i stedet for å kommentere dette*
Gjest Melk Skrevet 19. februar 2005 #6 Skrevet 19. februar 2005 Alt for lav straff. Synd ikke medai refererer med fra slike dommer, så man får argumentene på hvorfor de mener den forrige var for høy.
Gjest Lompa Skrevet 19. februar 2005 #7 Skrevet 19. februar 2005 Alt for lav straff. Synd ikke medai refererer med fra slike dommer, så man får argumentene på hvorfor de mener den forrige var for høy. *Nikker enig i dette...* Hadde man fått vite hvorfor,hadde det kanskje vært lettere å svelge at det skjer. Bare å få vite at noen som gjør sånt får redusert straffen sin, gjør jo at en undres. HVORFOR skal de liksom ikke straffes skikkelig? nei, la folk få vite hvorfor dommeren tar sine bselutninger, så kanskje det blir litt lettere å forstå rettsvesenet. Kanskje man sparer seg mye frustrasjon over et system som tilsynelatende degger med seksualforbrytere.
Englepus Skrevet 19. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2005 Jeg la merke til en ting.. De 5 dommerene som mente straffen var for høy var menn. De to som var uenige var kvinner. Kan det ha noe å si mon tro?
Gjest Melk Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 *Nikker enig i dette...* Hadde man fått vite hvorfor,hadde det kanskje vært lettere å svelge at det skjer. Enig. For innimellom finnes det både svært gode og svært dårlige begrunnelser, og det gjør jo at to saker som i slike referater kan se helt like ut, igrunnen er svært ulike.
Gjest Lompa Skrevet 19. februar 2005 #10 Skrevet 19. februar 2005 Jeg må vel for skams skyld innrømme at jeg er litt forutinntatt i slike saker, og at mine egentlig innerste meninger om seksualforbrytere, særlig de som forgriper seg på barn, er av en art som får en del mennesker til å sette kaffen i vrangstrupen. Så de holder jeg i dagboka mi,og innenfor diskjusjoner med folk som kjenner meg og tåler det. Men domstoleneog media burde vel gi folk litt mer å gå på i slike ting. Rettsvesenet her i landet settes jo i et noe underlig lys pga slike ting, særlig når det er fem menn som tar avgjørelsen...
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2005 #11 Skrevet 19. februar 2005 Er en straff egentlig for høy, når det er snakk om at man kanskje ødelegger et menneske for resten av livet? Er bestefaren mer verdt enn jenten? Beklager, men sånne saker blir jeg bare forbanna på :evil:
Gjest Lompa Skrevet 19. februar 2005 #12 Skrevet 19. februar 2005 Ikke noe å beklage overfor meg ihvertfall. jeg prøver, men sliter hardt med å forstå de som IKKE blir det. Jeg blir så sint at jeg må droppe diskusjonen til tider. Men det er er vel bare normalt og rett og rimelig å bli sint av denslags?
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #13 Skrevet 20. februar 2005 Det står da ikke akkurat hva han har gjort. Et overgrep kan være så mangt, og når man ikke vet hva det gjelder hvordan kan man uttale seg om straffen er for lav eller høy?
Gjest Lompa Skrevet 21. februar 2005 #14 Skrevet 21. februar 2005 Det står da ikke akkurat hva han har gjort. Et overgrep kan være så mangt' date=' og når man ikke vet hva det gjelder hvordan kan man uttale seg om straffen er for lav eller høy?[/quote'] Overgrep er overgrep. Seksuell omgang med barn er forbbudt, enkelt og greit. I tillegg til å være totalt naturstridig,motbydelig...og...ikke dra meg i gang på det...
Gjest Melk Skrevet 21. februar 2005 #15 Skrevet 21. februar 2005 Jeg vil nok en gang understreke at jeg synes det er to VIDT forskjellige ting å eks la et barn se seg naken og opphisset (Blotting), og å voldta et barn i åresvis. Dette bør gjenspeiles i straffen som gis. Voldtekt bør man etter mitt syn få 21 år for, men ikke for blotting.
BlackRose Skrevet 21. februar 2005 #16 Skrevet 21. februar 2005 Det er Norge i et nøtteskall å ha lav straff. Det er nesten rart at når de øker bøtene for å kjøre for fort, kjøre på rødt lys etc. At de ikke kan øke straffen for å ha krenket et menneske (voldtekt / overgrep). Det er ikke rart at det ikke er så mange som melder fra om voldtekt og overgrep... Overgriperen blir jo nesten ikke straffet for det...de får nesten et klapp på skulderen isteden og et 'bedre lykke neste gang'.
Gjest Lompa Skrevet 21. februar 2005 #17 Skrevet 21. februar 2005 Jeg vil nok en gang understreke at jeg synes det er to VIDT forskjellige ting å eks la et barn se seg naken og opphisset (Blotting), og å voldta et barn i åresvis. Dette bør gjenspeiles i straffen som gis. Voldtekt bør man etter mitt syn få 21 år for, men ikke for blotting. Det stod jo seksuell omgang og ikke blotting. Da går jeg ut fra at han har gjort noe fysisk, som er og blir et overgrep.Og når det dreier seg om et barn, nekter jeg å kategorisere overgrep. Da sier jeg at overgrep er overgrep.
Gjest Melk Skrevet 21. februar 2005 #18 Skrevet 21. februar 2005 Blotting = overgrep. Du mner mao at blotting og flerårig voldtekt går ut på det samme. Deg om det.
Gjest manic Skrevet 21. februar 2005 #19 Skrevet 21. februar 2005 Melk skrev : Voldtekt bør man etter mitt syn få 21 år for, men ikke for blotting. Synes du virkelig at man skal få så høy straff for voldtekt? Det er jo samme straffen vi har for drap her i landet. Det vil eksempelvis bety at det er mer hensiktsmessig å drepe den man har voldtatt, straffen er den samme og offeret selv kan ikke avsløre deg.
Gjest Melk Skrevet 21. februar 2005 #20 Skrevet 21. februar 2005 Strafferammen for voldtekt, deriblant av barn ER 21 år. I tilfeller hvor man har voldtatt barn synes jeg den bør være høy, ja, høyere enn gjennomsnittsstraffen for voksne (som jeg forøvrig også mener bør være høyere). Mern du har absolutt et poeng mht drap. De fleste er allikevel ikke drapsmenn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå