Gå til innhold

Finsk lapphund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg tenker på å få oss et nytt familiemedlem. Etter å ha søkt litt rundt på nett tenker vi mer og mer på finsk lapphund. Det er ikke et endelig valg så vi fortsetter å lete samt sjekke etter folks erfaringer.

Så...er det noen her som har erfaring med rasen? På godt og vondt?

Anonymkode: fbe09...83e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt det selv, men syns de er herlige hunder! Ville også sjekket ut eurasier. 

Anonymkode: 31247...839

AnonymBruker
Skrevet

Eurasier 😍 Den leste jeg masse om for mange år siden. Hadde rent glemt bort hele rasen.  Jeg lurer på om den ikke er litt før selvstendig for vår smak 🤔

Takk for svar

Ts

Anonymkode: fbe09...83e

AnonymBruker
Skrevet

Har omtrent bare positivt å si om rasen. Minus er vel blant annet bjeffing og at den er noe for selvstendig etter min smak. Men mine to er bare unghunder enda, og verden er spennende å utforske! Mine har sterkt gjeterinnstinkt og jaktinnstinkt, men kommer på innkalling når de ser en hjort (utrolig nok). Herlige hunder, har vel møtt et hundretalls lapphunder. Hvor bor du? Om du bor på østlandet eller i Trøndelag så burde du få med deg en rasespesial, skal vere Drammen, Brumunddal og i Trondheimsområdet ila sommer/høst. Evt dogs4all i Lillestrøm i november. Kontakt oppdrettere, reis på besøk, og lån deg gjerne en lapphund for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: b7770...b81

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har omtrent bare positivt å si om rasen. Minus er vel blant annet bjeffing og at den er noe for selvstendig etter min smak. Men mine to er bare unghunder enda, og verden er spennende å utforske! Mine har sterkt gjeterinnstinkt og jaktinnstinkt, men kommer på innkalling når de ser en hjort (utrolig nok). Herlige hunder, har vel møtt et hundretalls lapphunder. Hvor bor du? Om du bor på østlandet eller i Trøndelag så burde du få med deg en rasespesial, skal vere Drammen, Brumunddal og i Trondheimsområdet ila sommer/høst. Evt dogs4all i Lillestrøm i november. Kontakt oppdrettere, reis på besøk, og lån deg gjerne en lapphund for å se hvordan det fungerer. 

Det er jo individer, men er det helt umulig å trene bort en del av bjeffingen?

Anonymkode: ce261...0ad

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo individer, men er det helt umulig å trene bort en del av bjeffingen?

Lapphunder er spisshunder og spisshunder bjeffer. Det er selvfølgelig mulig å begrense bjeffingen til utendørs, men å fjerne den helt går nok ikke. Lapphunden er en kroppsgjeter som gjeter ved hjelp av lyd. Men det er absolutt ikke ille altså. Jeg har ei som bjeffer kjempemye uansett alltid, og ei som bjeffer stort sett kun ute i lek med andre eller i gjeting. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lapphunder er spisshunder og spisshunder bjeffer. Det er selvfølgelig mulig å begrense bjeffingen til utendørs, men å fjerne den helt går nok ikke. Lapphunden er en kroppsgjeter som gjeter ved hjelp av lyd. Men det er absolutt ikke ille altså. Jeg har ei som bjeffer kjempemye uansett alltid, og ei som bjeffer stort sett kun ute i lek med andre eller i gjeting. 

ahh.. ja da har ikke ikke jeg flere hunderaser å gå etter i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...