AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Jeg skal flytte til Lofoten, og har i den forbindelse et ønske om å benytte meg av naturen - fjell og sjø. Jeg er i utgangspunktet et utpreget bymenneske, har null erfaring med "friluftsliv". Finnes det friluftsmennesker her som kan veilede meg på hva jeg trenger av klær og sko, og kan anbefale gode merker? Anonymkode: 84b53...e6e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Norrøna og Bergans er solide merker. Norrøna er svinedyrt, men fortvil ei! De har en online outlet store med salg hele året, i tillegg til fysiske outlets. Bergans hadde også nettopp påskesalg i nettbutikken sin, men du er dessverre for sent ute. Jeg kjøpte ny dunjakke til de kaldeste dagene, satt ned fra 3000 til 1700. Nå vet jeg ikke hvor mye det regner i Lofoten, men du bør vurdere Goretex/vannsøyle over minimum 20.000 mm dersom det regner en del og du vil holde deg tørr. Av turbukser liker jeg spesielt fjellreven, de er meget slitesterke. Anonymkode: 88a50...b5b 1
Gjest førstedamen Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 (endret) Friluft123.no har gode merker og har ofte rabatter. De får du alt fra ullundertøy, jakke og utebukse til sko og soveposer. Endret 3. april 2018 av førstedamen
Ymra Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Det er også lett å la seg rive med hva gjelder friluftsutstyr, men man trenger virkelig ikke det alt av utstyr eller det aller dyreste. Som en kjenning av meg som da studerte friluftsliv sa "for de aller aller fleste turer holder Stormberg i massevis, men folk kler seg likevel som om de skal på ekspedisjon". Når det gjelder hva du trenger av klær og sko, er skikkelige fjellsko noe jeg vil anbefale deg å legge penger i. Gode fjellsko varer i årevis, og det er skikkelig kjipt å gå i vonde sko. Selv har jeg veldig gode erfaringer med ALFA, men andre kan sikkert være like bra. En god vind-og vanntett jakke er også viktig og gjerne en turbukse. Ullundertøy er også viktig uansett årstid - mye bedre å gå med kortermet ullundertrøye enn for eksempel bomull om sommeren. Hva gjelder ullundertøy er min erfaring at pris har lite å si, og at billigere ullundertrøyer holder minst like lenge som for eksempel Devold. Personlig har jeg ikke så veldig gode erfaringer med Norrønna hva gjelder kvalitet - i alle fall ikke i forhold til prisen. Bergans og Haglöfs er mine favoritter hva gjelder turklær, har hatt plagg derfra som har holdt meg tørr og fornøyd i 10 år og som fortsatt er like gode.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 1 hour ago, Ymra said: Det er også lett å la seg rive med hva gjelder friluftsutstyr, men man trenger virkelig ikke det alt av utstyr eller det aller dyreste. Som en kjenning av meg som da studerte friluftsliv sa "for de aller aller fleste turer holder Stormberg i massevis, men folk kler seg likevel som om de skal på ekspedisjon". Når det gjelder hva du trenger av klær og sko, er skikkelige fjellsko noe jeg vil anbefale deg å legge penger i. Gode fjellsko varer i årevis, og det er skikkelig kjipt å gå i vonde sko. Selv har jeg veldig gode erfaringer med ALFA, men andre kan sikkert være like bra. En god vind-og vanntett jakke er også viktig og gjerne en turbukse. Ullundertøy er også viktig uansett årstid - mye bedre å gå med kortermet ullundertrøye enn for eksempel bomull om sommeren. Hva gjelder ullundertøy er min erfaring at pris har lite å si, og at billigere ullundertrøyer holder minst like lenge som for eksempel Devold. Personlig har jeg ikke så veldig gode erfaringer med Norrønna hva gjelder kvalitet - i alle fall ikke i forhold til prisen. Bergans og Haglöfs er mine favoritter hva gjelder turklær, har hatt plagg derfra som har holdt meg tørr og fornøyd i 10 år og som fortsatt er like gode. Både Norrøna og Bergans har 5 års garanti og reparerer plaggene dine gratis/gir deg nytt plagg. Anonymkode: 88a50...b5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå