media Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 Hei, jeg eier en barnebunad som min bestemor lagde til min mor for mange år siden. Det er en hvit grafferbunad/grafferdrakt, og jeg har nå lyst å brodere en identisk versjon i voksen-størrelse til meg selv. Broderingen er ikke et problem, men jeg sliter med å finne ut hvor jeg kan finne hvitt stoff! Kontaktet Husfliden i Lillehammer og de selger bare materialpakke i mørkeblått, så det blir uaktuelt. Jeg ser at Norske bunader produserer hvit grafferdrakt, men tror ikke jeg får tak i materialpakke hos dem fordi de produserer hele bunaden i utlandet. Har helst ikke lyst å kjøpe metervare, men har lyst på ferdig kuttede deler med stoff som jeg kan begynne å brodere på. Noen som vet hvem jeg kan kontakte? Legger ved et bilde av hva jeg tenker meg!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 På 3.4.2018 den 14.10, media skrev: Hei, jeg eier en barnebunad som min bestemor lagde til min mor for mange år siden. Det er en hvit grafferbunad/grafferdrakt, og jeg har nå lyst å brodere en identisk versjon i voksen-størrelse til meg selv. Broderingen er ikke et problem, men jeg sliter med å finne ut hvor jeg kan finne hvitt stoff! Kontaktet Husfliden i Lillehammer og de selger bare materialpakke i mørkeblått, så det blir uaktuelt. Jeg ser at Norske bunader produserer hvit grafferdrakt, men tror ikke jeg får tak i materialpakke hos dem fordi de produserer hele bunaden i utlandet. Har helst ikke lyst å kjøpe metervare, men har lyst på ferdig kuttede deler med stoff som jeg kan begynne å brodere på. Noen som vet hvem jeg kan kontakte? Legger ved et bilde av hva jeg tenker meg! Du får neppe kjøpt tilklippet stoff uten å kjøpe en pakke. Klarer du påtegning på stoffet selv før du skal sy Anonymkode: bf519...898
Emmelise Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 skaar tekstil har metervare til en overraskende god pris per meter. Så lenge husfliden avslår å selge deg materialpakke i ønsket kombinasjon har du sterkt reduserte valg. Et av dem er å kjøpe materialpakken i mørkeblått og overføre alt til den hvite metervaren... 1
Rosalie Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Kjøp metervare, betal noen som kan å sy grafferdrakt til å klippe for deg. 1
media Skrevet 9. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2018 6 timer siden, Rosalie skrev: Kjøp metervare, betal noen som kan å sy grafferdrakt til å klippe for deg. Tror det blir min eneste utvei, men er litt usikker på hva slags type stoff jeg skal ha og ikke minst hvor i all verden jeg får tak i et menneske som syr grafferdrakter! Får kanskje begynne med å ta med meg barnebunaden som referanse på stoffbutikken, men aner ikke hvor mange meter jeg kommer til å trenge 🤔
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Den er populær så mange som syr den, jeg ville tatt kontakt med noen som syr med en gang, de kan nok hjelpe deg med å velge stoff og klippe/merke - eller kanskje de kan selge deg en mal dersom du vil klippe selv (sånn tynt silkepapir som man legger over stoffet for å klippe, usikker på om mal er riktig ord). Søsteren min har den i mørk farge, og fikk den sydd i fjor av et familiemedlem som desverre døde, ellers skulle jeg gjerne ha spurt for deg Anonymkode: 40c6f...c0a 2
media Skrevet 9. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får neppe kjøpt tilklippet stoff uten å kjøpe en pakke. Klarer du påtegning på stoffet selv før du skal sy Anonymkode: bf519...898 Håper det! Jeg har barnebunaden som referanse, så jeg tenker jeg kan "klippe ut" formen av de forskjellige motivene i mønsteret i tjukt papir/papp, og så legge de på stoffet og tegne svakt rundt formen for å ha noe å brodere etter. Kan også kikke på barnebunaden mens jeg broderer for å se at det blir likt.
media Skrevet 9. april 2018 Forfatter #8 Skrevet 9. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er populær så mange som syr den, jeg ville tatt kontakt med noen som syr med en gang, de kan nok hjelpe deg med å velge stoff og klippe/merke - eller kanskje de kan selge deg en mal dersom du vil klippe selv (sånn tynt silkepapir som man legger over stoffet for å klippe, usikker på om mal er riktig ord). Søsteren min har den i mørk farge, og fikk den sydd i fjor av et familiemedlem som desverre døde, ellers skulle jeg gjerne ha spurt for deg Anonymkode: 40c6f...c0a Godt å høre at de finnes! På nettet finner jeg bare kommersielle aktører som produserer den, så mistet litt håpet. Bor ikke i området der den er mest populær, så er derfor vanskelig å finne ut av hvilke privatpersoner som syr den. Skjørtet tror jeg jeg fint kan få til å klippe alene, fordi jeg av en mirakuløs grunn faktisk passer barnebunaden rundt magen enda (minus at den når meg til knærne), men er oppklipping av livet/vesten som blir vanskelig fordi den består av flere deler og må ha et fint snitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå