Gå til innhold

Er det noen som noengang har kommet frem til NAV på telefon??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er uføretrygdet og har et såkalt "Honnørkort" som man bruker for å få redusert pris på offentlig kommunikasjon som buss og t-bane. Dette kortet har NAV vært så intelligente at de laget av papir, og man er nødt til å ha det på seg hver gang man skal reise for å fremvise i en evt kontroll. Denne papirlappen blir da naturligvis rimelig fort slitt og fillete. Har hatt mitt kort i noen år, og selv om jeg har hatt det i en plastmappe, ble mappen slitt i stykker og ødelagt etter noen år, så da hjalp ikke det lenger. Finnes ikke nye sånne plastmapper til kortet å få kjøpt, alle bokhandlere jeg har vært innom har ikke den slags til salgs lenger. Så nå synger dette kortet altså på siste verset, så jeg tenkte jeg skulle kontakte NAV for å få tilsendt et nytt.....så jeg kastet meg ut i det i formiddag.

Prøvde først å kontakte NAV via "Min Side" på Nav.no, for å slippe og ringe. Klikket meg hit og dit og frem og tilbake. Fant ikke helt et passende felt å registrere min henvendelse fra, så jeg valgte en som kanskkje ble feil ("Hjelpemidler"). Det kan derfor hende henv. forsvinner i systemet (NAV er jo kjent for å "miste" ting i systemet....) så jeg bestemte meg for å ringe NAV likevel. Selv om jeg altså hadde registrert en henvendelse.

Ringte og tastet meg gjennom menyen.  Det begynner å ringe, og ringetonen fortsetter og fortsetter. Plutselig kommer en automatisk svarer som opplyser meg om at det er estimert 19 minutter igjen til det blir min tur...!! NITTEN minutter i telefonkø?!? Hvem i alle dager gidder noe sånt? Det er jo helt hårreisende. Har de ikke folk på jobb?

Finnes det noen der ute overhode som har kommet seg gjennom på telefon og faktisk fått snakke med NAV? Eller gir alle opp pga lang ventetid, som jeg gjorde i dag? Hvor lenge måtte du vente før du fikk noen i tale? Og ikke minst, ble saken du ville ta opp løst?

REDIGERT;

Ser nå at jeg ved en feil postet denne under et underforum den kanskje ikke hører hjemme. Da får mod. evt flytte den om den ikke passer.

Endret av Million
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke 19 minutter var så lenge jeg...

Anonymkode: 276a3...c84

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hei @Million Jeg møtte opp på et NAV-kontor og fikk nytt kort mens jeg ventet. På telefon har jeg også erfart lang ventetid.

Anonymkode: 0a4e4...785

Skrevet

Hvis du skriver til NAV via den linken som heter "Beskjed til NAV" på din side så får du nytt kort tilsendt i posten noen dager senere.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei @Million Jeg møtte opp på et NAV-kontor og fikk nytt kort mens jeg ventet. På telefon har jeg også erfart lang ventetid.

De har visst sluttet med det. Jeg har byttet kortet en gang før av samme grunn (slitasje) og da kunne jeg møte opp i skranken med legitimasjon, som du sier. Men det kan man ikke lenger. Man må ta det fra sentralt hold. Husker ikke hvor jeg leste det, men det er en av alle de tingene NAV nå har fjernet fra sine kontorer. Folk kan ikke lenger bare spasere inn på et NAV kontor og forvente å få hjelp med en sak, etter hva jeg forstår. De vil ha minst mulig folk på besøk....

AnonymBruker
Skrevet

Vil man ha tak i dem å ikke kan vente i telefon en stund så må man ringe så fort telefonene åpner. Jeg setter bare på høytaler på telefonen å fortsetter med mitt. 

Anonymkode: 7a378...df2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har sittet i telefonkø hos NAV siden 2011, og det er fortsatt 487 dager til det er min tur.

19 minutter å vente er ikke all verden. Er ikke akkurat som om du må rekke jobb eller noe sånt viktig. Alt folk skal klage på om dagen....

Anonymkode: baffc...5b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ikke få noen til å laminerte kortet? Det må da være bedre enn å prøve å finne plastlommer hele tiden :P 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

19 minutter er vel ikke voldsomt lang ventetid, uansett hvem man ringer. Særlig ikke i dag, som er første hverdag etter langhelg og det sannsynligvis er ekstra mange henvendelser.

Anonymkode: 45d5f...ba2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

De har visst sluttet med det. Jeg har byttet kortet en gang før av samme grunn (slitasje) og da kunne jeg møte opp i skranken med legitimasjon, som du sier. Men det kan man ikke lenger. Man må ta det fra sentralt hold. Husker ikke hvor jeg leste det, men det er en av alle de tingene NAV nå har fjernet fra sine kontorer. Folk kan ikke lenger bare spasere inn på et NAV kontor og forvente å få hjelp med en sak, etter hva jeg forstår. De vil ha minst mulig folk på besøk....

Ok. Det er noen år siden jeg var og fikk nytt kort. Takk for informasjon :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Ps. Det er rart at de har endret på dette. Før (for noen år siden) fikk jeg beskjed om at man måtte møte opp for å signere for å få et slikt kort, og at det ikke var mulig å bestille det på andre måter. :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke få noen til å laminerte kortet? Det må da være bedre enn å prøve å finne plastlommer hele tiden :P 

Jeg har gjort det, men kom på ideen litt sent. Kortet er skikkelig fillete inni lamineringen og deler av teksten er slitt vekk. Jeg vil uansett ha nytt, pga det nye kortet de har, har mindre format (kredittkortformat), istedenfor dette gamle kortet som er dobbelt så stort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

19 minutter er ingenting i køtid hos NAV. 

Men hvorfor ikke bare sende beskjed til NAV via min side, da får du svar innen kort tid.

Anonymkode: 1516b...b9e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Hvis du skriver til NAV via den linken som heter "Beskjed til NAV" på din side så får du nytt kort tilsendt i posten noen dager senere.

Må man logge inn, for å få til å skrive beskjed til NAV? Jeg vil også gjerne ha det nye kortet i mindre og hendigere format.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Det er rart at de har endret på dette. Før (for noen år siden) fikk jeg beskjed om at man måtte møte opp for å signere for å få et slikt kort, og at det ikke var mulig å bestille det på andre måter. :)

Fikk den beskjeden sist jeg var innom, jeg også, da jeg først forsøkte å ringe for å få tilsendt nytt. Nei,  man måtte møte opp, var beskjeden da. Men dette er noen år siden.

Nå for en stund siden leste jeg imidlertid en plass at det er det slutt på, for de vil ikke ha så mye folk på besøk og mase på kontorene sine.

Iflg. NAVs egne sider nå, så står det kun to alternativer listet opp som mulighet for å få nytt honnørkort. Det ene er å registrere en henv. på NAVs sider, og den andre er å ringe dem på 55 55 33 33. Å møte opp på kontoret er ikke nevnt.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/honnørkort

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått svar hos nav. Må selvfølgelig vente, men ofte går det fortere enn den ventetiden de først opplyser om. Har alltid blitt møtt av hyggelige folk som har hjulpet meg med det jeg trenger. 

Anonymkode: 648f5...009

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Angelheart2 skrev:

😊👍 i tillegg er de raske til å svare.

Og hvis du er usikker på hvordan du gjør det, så fungerer nav-chatten veldig bra. Lite ventetid er det og.

NAV mottar utrolig mange unødvendige telefoner som stjeler tid fra annen saksbehandling, så jeg skjønner godt at de har lang telefonkø. 

Anonymkode: e7efa...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Fikk den beskjeden sist jeg var innom, jeg også, da jeg først forsøkte å ringe for å få tilsendt nytt. Nei,  man måtte møte opp, var beskjeden da. Nå for en stund siden leste jeg imidlertid en plass at det er det slutt på, for de vil ikke ha så mye folk på besøk og mase på kontorene sine.

Iflg. NAVs egne sider nå, så står det kun to alternativer listet opp som mulighet for å få nytt honnørkort. Det ene er å registrere en henv. på NAVs sider, og den andre er å ringe dem på 55 55 33 33. Å møte opp på kontoret er ikke nevnt.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/honnørkort

Takk for informasjon og link :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Om du er ufør har du vel plenty av tid til å vente de 19 minuttene? Mange av oss må ringe i arbeidstiden vår! Sett telefonen på høyttaler og gjør andre ting mens du venter! Sist jeg ringte nav satt jeg og jobbet med handsfree i øret. 

Enkelte lager problemer av ALT.

Anonymkode: f0879...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nav har steng "resepsjonen" sin. Man må ha en avtale for å få snakke/møte noen av de på kontoret, alt skal foregå over Internett/telefon. 

19 min var ikke så veldig lenge. Satt en gang 30 min i kø, så kom det beskjed om at det var 1 min igjen, så la de på. Så ringte jeg opp igjen, måtte vente 30 min til, så ble det brutt igjen når det var 1 min igjen. Ringte dermed på nytt, kom endelig igjennom etter 45 min og sa ifra om hva som skjedde, for jeg var rimelig sur. Og han i andre enden mente jeg løy. Så jeg sendte inn klage på mail (for både han ansatte og pga ventetiden) og fikk beskjed etter mange uker om at det aldri hadde skjedd. 

Hele systemet deres er idiotisk! 

Anonymkode: 4415c...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...