Gjest apriljuli Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 (endret) Hva ville dere satt opp som budsjett på disse tingene i mnd? Må bli flinkere økonomisk + spare mer. Har en gutt på 8 mnd og det kommer en gutt til i August:) Jeg fyller 20. -Mat til meg selv i mnd (må regne med litt ekstra enn hva man handler på butikken pga dra ut å spise er det sosiale jeg gjør) -Babymat i mnd -Klær, sminke, produkter osv til meg selv i mnd -Bleier, våtservietter, kremer til barna osv i mnd -Klær til barna i mnd Hvordan ville dere satt opp? (Selvfølgelig er ikke dette hele budsjettet. Bare innenfor disse jeg har lyst til å høre andres forslag.) Endret 3. april 2018 av apriljuli
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Hva med bolig, strøm, forsikringer, transport, barnehage osv? Anonymkode: 184a0...eb3
Gjest apriljuli Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med bolig, strøm, forsikringer, transport, barnehage osv? Anonymkode: 184a0...eb3 Jeg skrev jo ikke ned hele budsjettet? Jeg mente innenfor de tingene. Det er bare der jeg trenger hjelp.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 7 minutter siden, apriljuli skrev: Hva ville dere satt opp som budsjett på disse tingene i mnd? Må bli flinkere økonomisk + spare mer. Har en gutt på 8 mnd og det kommer en gutt til i August:) Jeg fyller 20. -Mat til meg selv i mnd (må regne med litt ekstra enn hva man handler på butikken pga dra ut å spise er det sosiale jeg gjør) -Babymat i mnd -Klær, sminke, produkter osv til meg selv i mnd -Bleier, våtservietter, kremer til barna osv i mnd -Klær til barna i mnd Hvordan ville dere satt opp? (Selvfølgelig er ikke dette hele budsjettet. Bare innenfor disse jeg har lyst til å høre andres forslag.) Du vil ikke få anledning til å gå ut og spise så ofte med to barn under ett år. Det er nok lurt å sette av litt penger til prevensjon også... Anonymkode: d5a39...2d7 25
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 Mat til en selv og babymat kan gå under ett. Hvis du tenker økonomisk, burde du kjøpe grønnsaker, ris, linser etc i utenlandske butikker:) mye billigere. Da kan du lage grønnsaksmos og fruktmos og evt fryse ned litt. Tenker en 2500 i mnd (dette er hva vi bruker 2 voksne og et barn) Änglamark har supre bleier til rimelig pris, våtservietter og vaskemiddel. Det er anbefalt av astma og allergi- forbundet. Jeg bruker derimot litt mer.penger på såpe og kroppsartikler til baby (weleda). Til meg selv kan jeg fint bruke first price og xtra såpe, sjampo og balsam. Men heller en god bodylotion med digg lukt.. Klær til barna. Jeg bruker ca 500 i mnd på klær, selvom jeg ikke alltid trenger der. Men litt vanskelig å la være. Hvis man kan, anbefaler jeg å spare deler av eller hele barnetrygden så du kan gå til innkjøp av nødvendige klær når du trenger det. Ordentlige sko, regntøy etc.. 2500 - 3000 til mat 500 til artikler 500 til klær 1000 til sparing av nødvendigheter Jeg kjøpte en svær tube fra aderma den exomega. Både jeg og baby bruker denne ved behov. Anonymkode: 05c0c...752 2
Gjest apriljuli Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få anledning til å gå ut og spise så ofte med to barn under ett år. Det er nok lurt å sette av litt penger til prevensjon også... Anonymkode: d5a39...2d7 Jo det vil jeg:) Jeg ble gravid på prevensjon, haha;)
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 8 minutter siden, apriljuli skrev: Hva ville dere satt opp som budsjett på disse tingene i mnd? Må bli flinkere økonomisk + spare mer. Har en gutt på 8 mnd og det kommer en gutt til i August:) Jeg fyller 20. -Mat til meg selv i mnd (må regne med litt ekstra enn hva man handler på butikken pga dra ut å spise er det sosiale jeg gjør) -Babymat i mnd -Klær, sminke, produkter osv til meg selv i mnd -Bleier, våtservietter, kremer til barna osv i mnd -Klær til barna i mnd Hvordan ville dere satt opp? (Selvfølgelig er ikke dette hele budsjettet. Bare innenfor disse jeg har lyst til å høre andres forslag.) Mat til deg: 2000 i mnd mat til barna: 2000 i mnd bleier osv : 1000 i mnd klær sminke til deg; 200 i mnd klær barna : 800 i mnd Anonymkode: ce766...a74 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få anledning til å gå ut og spise så ofte med to barn under ett år. Det er nok lurt å sette av litt penger til prevensjon også... Anonymkode: d5a39...2d7 Skjerp deg. Har du ikke lært bedre av mora di Anonymkode: 05c0c...752 8
Gjest apriljuli Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få anledning til å gå ut og spise så ofte med to barn under ett år. Det er nok lurt å sette av litt penger til prevensjon også... Anonymkode: d5a39...2d7 Nå trenger jeg uansett ikke prevensjon lenger, fordi jeg er singel
RoH Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Har du ikke lært bedre av mora di Anonymkode: 05c0c...752 Har vel hatt samme mor du i så tilfelle
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #11 Skrevet 3. april 2018 Klær og sminke til deg selv, tilnærmet null. Du må bruke det du har i skapet. Ønsk deg ting til jul og bursdag. Inkluder deodorant, shampo og lignende i matbudsjettet, kjøp billig og kjøp kun når det du har er brukt opp. En maskara når den du har er tom, nye truser når de du har er utslitte, det blir ikke mer enn... 200,- i mnd? Klær til nyfødt har du fra før. Klær til storebror må du finne så billig som mulig, som jeg ser du har begynt med i en annen tråd. De trenger ikke mengder. Skaff deg en frisyre som ikke krever farging eller hyppig klipp. Matbudsjettet, der må du se på hva du bruker nå, og om du kan kutte på noe. Babymat er ikke så dyrt, ikke bleier heller hvis du benytter deg av tilbud. Hør med de du går ut og spiser med om dere kan gjøre det så billig som mulig, og eventuelt møtes oftere hjemme hos hverandre for kaffe og mat. Anonymkode: 6f30e...cf7 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Skrevet 3. april 2018 Klær og sminke kan du glemme. Du får ikke tid heller. Du må skjære til beinet her. Er ikke barnefar involvert? Og jo du trenger nok prevensjon...til etterpå. Vips kommer barnefaren på besøk.... Må være tøft å være så ung og snart 2 barnsmor alene. Anonymkode: 54e06...827 4
RoH Skrevet 3. april 2018 #13 Skrevet 3. april 2018 Snakk med noen om dette du. Hvor får du penger fra? De kan sikkert hjelpe deg med et fornuftig budsjett. Tipper 5 000-7 000 for mat og de behovene barna har holder. Men dette forandres fort, kostnader likså.
Gjest apriljuli Skrevet 3. april 2018 #14 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Klær og sminke kan du glemme. Du får ikke tid heller. Du må skjære til beinet her. Er ikke barnefar involvert? Og jo du trenger nok prevensjon...til etterpå. Vips kommer barnefaren på besøk.... Må være tøft å være så ung og snart 2 barnsmor alene. Anonymkode: 54e06...827 Huff så trist tankegang du har da?
Sitronterte Skrevet 3. april 2018 #15 Skrevet 3. april 2018 Det som slo meg er at du må nok nedprioritere klær og sminken til deg selv. Iallefall til det billigste. Babymat kan du gjøre slik som vi gjorde, lage den i porsjoner og fryse ned. Der sparer du mye. Våtservietter kunne du feks brukt kun når barnet har bæsjet, og evt bruke vanlig klut om det er bare tiss. Jeg ville også gjort som en skriver over: lagt vekk noe av barnetrygden og bidraget til barnet trenger klær. 2
Luckiness Skrevet 3. april 2018 #16 Skrevet 3. april 2018 Hadde hjulpet om vi visste hvor mye penger du stod igjen med etter alle andre utgifter som bolig, strøm, abonnementer, transport osv. Setter du penger av til sparing? Hvis ikke bør du begynne å gjøre det. Plutselig kommer det en eller flere uventede utgifter. I tillegg finnes det jo dyrere klær og utstyr du etterhvert gjerne kommer til å trenge til barna. F.eks. større bilstol, vinterdresser av kvalitet (enn å kjøpe flere halvdårlige til billigere pris f.eks.) o.l. Sminke til deg selv trenger du vel ikke så mye penger til? Bruk det du har. Når du går tom for f.eks. maskara så kjøper du deg en ny en. Men kjøp kun den som du er tom av og ikke noe mer. Da holder du det budsjettet på et minimum, så fremt du ikke bruker de aller dyreste merkene. Bruk også de klærne du har. De fleste har vel egentlig nok klær, eneste grunn til at man kjøper nytt er fordi man blir fristet av noe, men ikke fordi man trenger. Sett heller av litt penger hver mnd til klær. Da kan du spare opp en ok sum til dersom du trenger nytt regntøy, tursko, vinterjakke o.l. fordi det du har er blitt slitt. Det yngste barnet kan bruke klær som det eldste barnet har brukt. Da trenger du ikke å bruke særlig mye penger på klær til den minste. De fleste klær rekker jo ikke å bli utslitt hos babyer/små barn. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #17 Skrevet 3. april 2018 29 minutter siden, apriljuli skrev: Huff så trist tankegang du har da? Syntes den tankegangen hørtes realistisk ut. Var selv alenemor i den alderen. Anonymkode: c0b96...d2d 2
Gjest Snø_fnugg Skrevet 3. april 2018 #18 Skrevet 3. april 2018 (endret) Har ikke noe budsjett, men noen tips. First price mat fremfor mer kjente merkevarer. Kjøp feks en stor gulost, del i 4 og frys ned. Bruk en bit i uka. Gjør det samme med kjøttdeig, men del i 2. Kjøp grønnsaker og frukt når det er sesong, her er også First price betydelig rimeligere enn andre merker. Sminke på H&M er ganske bra, har testet ut litt forskjellig, og billig. Rema har noen gode dusjsåpe uten parfyme til barn, anbefaler ellers A-creme fra apoteket som er drøy og fin for barns hud, ikke altfor dyr. Bruker den selv innimellom. Ofte er det tilbud på enkelte varer, som Bliw såpe til 10kr. Da er det lurt å hamstre, siden sånt har lang holdbarhet. Vil også anbefale deg å bake endel, fylte horn med ost/skinke eller kjøttdeig/ost er godt å ha i fryseren når man ikke orker å lage middag eller har lite igjen på matbudsjettet. Er også rimeligere å be folk hjem til seg på en kopp te og hjemmebakte kanelboller enn å gå ut og blakke seg, blir gjerne en 100lapp for en kaffelatte og et kakestykke på cafe. Det er de små tingene som tilsammen blir en stor utgift. Når det gjelder klær så arver lillebror fra storebror, og følg med på nettet når det gjelder klær til storebror. Vannavstøtende dresser er best i barnehagen, de sitter mye i snø og det er ikle behagelig med regntøy utenfor dressen. Stormberg, Reima, Didrikson osv har god kvalitet, sjekk nettsidene til sportsbutikker jevnlig. Tilbud på tykke dresser etter vintersesongen feks. Votter av god kvalitet er også viktig, det samme med regntøy og vår/høst sko (bør ha Goretex) Som sagt, se etter tilbud eller gå på Finn evt lokale bruktgrupper på Facebook. Da kan man finne bra utstyr til en billig penge. Kjøper man kvalitet kan det brukes flere ganger slik at lillebror også kan få gleden av det. Til deg selv så kjøp mest basisklær du MÅ ha, som undertøy, enkle topper og singleter, gjerne 2 for 1 tilbud du finner på Cubus og andre rimelige butikker. Kjøp på salg. Bruk farger du kan matche med hverandre, så slipper du å kjøpe så mye forskjellig, feks en grå ullcardigan passer til alt, mens en aprikosfarget ikke gjør det. Litt detaljstyring her, men på lang sikt er det lurt å tenke at man kan bruke et plagg flest mulig ganger og i flere ulike kombinasjoner. Endret 3. april 2018 av Snø_fnugg
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #19 Skrevet 3. april 2018 Skremmende at folk skal være så hjernedød, men samtidig ha ansvar for barn. Skaff deg prevensjon, det må komme før alt annet. Anonymkode: 7f457...b34 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #20 Skrevet 3. april 2018 Det blir et spørsmål om hva du faktisk har råd til? Sminke, klær og produkter til deg selv og ikke minst måltider ute er jo ting man knapt trenger å bruke noe på hvis man har dårlig råd - da ville jeg heller prioritert sparing. Anonymkode: c1238...4c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå