Tatja Skrevet 3. april 2018 #1 Skrevet 3. april 2018 12-åringen min har fått faste oppgaver og skal få lommepenger. Har fått 200 per uke frem til nå. Men jeg ser at pengene ikke blir brukt, og hun har tusenvis av kr på kontoen nå. Hvor mye får deres barn i lommepenger per uke? Tanken var ikke at dette skulle bli en sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #2 Skrevet 3. april 2018 Min 12 åring får 200 kr i mnd + 50 kr hver lørdag. Anonymkode: 8265a...338
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Barna mine fikk 1000 kr mnd. Det skulle dekke sparing, busskort, mobiltelefon, lørdagsgodt, kino og annet sosialt samvær med venner, sminke ,og dyrere klær enn de fikk fra oss. (Eks:de fikk 500 kr til vinterjakke, de ville ha en jakke som kostet det dobbelte, og måtte dekke resterende selv) Med 1000 kr hadde de mulighet til å spare ca 500 kr mnd om de prioriterte det. Men hva er problemet med at barnet ditt sparer ukelønnen? Hva skal ukelønnen hennes dekke? Anonymkode: 70ecd...081 2
Gjest fruktfest Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 (endret) 200 i uken synes jeg kanskje var litt mye(?) Har småsøsken som får 5kr hver gang de rydder rommet, 2kr når de går ut med søppelet, 2kr hver gang de setter inn i oppvaskmaskinen etter seg osv. Og ender opp med 60-70kr i uken (kanskje litt mer?), noe de er kjempe fornøyd med. Endret 3. april 2018 av fruktfest
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #5 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barna mine fikk 1000 kr mnd. Det skulle dekke sparing, busskort, mobiltelefon, lørdagsgodt, kino og annet sosialt samvær med venner, sminke , data/dataspill,og dyrere klær enn de fikk fra oss. (Eks:de fikk 500 kr til vinterjakke, de ville ha en jakke som kostet det dobbelte, og måtte dekke resterende selv) Med 1000 kr hadde de mulighet til å spare ca 500 kr mnd om de prioriterte det. Men hva er problemet med at barnet ditt sparer ukelønnen? Hva skal ukelønnen hennes dekke? Anonymkode: 70ecd...081 Jeg glemte å ta med data/dataspill. Anonymkode: 70ecd...081
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #6 Skrevet 3. april 2018 Min får 100kr uka, men hun sprer de også. Huber rett og slett en gjerrigknark.. Hehe.. Anonymkode: b636e...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 Hvorfor i alle dager skal ikke barnet få lov til å spare pengene i stedet for å bruke dem opp hvis det er det hun vil gjøre med pengene sine? 200 høres helt normalt ut om hun arbeider litt for dem. Anonymkode: 17f5a...a43 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min får 100kr uka, men hun sprer de også. Huber rett og slett en gjerrigknark.. Hehe.. Anonymkode: b636e...2cd Min datter får 100kr uka, men hun sparer de også. Hun er rett og slett en gjerrigknark.. Hehe.. Anonymkode: b636e...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #9 Skrevet 3. april 2018 Fornuftig 12åring du har. Selv om man har penger MÅ man ikke bruke de opp før neste lønning. Noe å ta lærdom av. Hadde du tenkt å straffe henne for å spare ved å kutte i ukelønna? Har du ikke så god pengestyring selv siden det er så fælt at hun sparer? Anonymkode: 8e30a...9ff 3
Meadow Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 Jeg synes hun er kjempeflink som sparer, kanskje hun sparer til noe spesielt? 1
Tatja Skrevet 3. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 3. april 2018 19 minutter siden, Tatja skrev: 12-åringen min har fått faste oppgaver og skal få lommepenger. Har fått 200 per uke frem til nå. Men jeg ser at pengene ikke blir brukt, og hun har tusenvis av kr på kontoen nå. Hvor mye får deres barn i lommepenger per uke? Tanken var ikke at dette skulle bli en
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Skrevet 3. april 2018 Min 11 åring har faste oppgaver og får 75 kr pr uke. Han er flink til å spare til dyrere ting han ønsker seg. Anonymkode: 64e38...59d
Tatja Skrevet 3. april 2018 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2018 Pengene kan hun bruke på det hun vil. Kino, leker, kafé mm. Vi dekker mobil mm. Vi har sparekonto på henne, og hun ligger meget godt an økonomisk for fremtiden sånn sett. Utfordringen med at hun får mer enn hun bruker i lommepenger, er at hun muligens får et litt enkelt forhold til penger. At de kommer for lett.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #14 Skrevet 3. april 2018 3 minutter siden, Tatja skrev: Pengene kan hun bruke på det hun vil. Kino, leker, kafé mm. Vi dekker mobil mm. Vi har sparekonto på henne, og hun ligger meget godt an økonomisk for fremtiden sånn sett. Utfordringen med at hun får mer enn hun bruker i lommepenger, er at hun muligens får et litt enkelt forhold til penger. At de kommer for lett. Den bekymringen kan du ta når den kommer. Dere kan jo snakke med henne om at hun dekker noen egne utgifter etterhvert? Nå er du 12 år, og du får selv ansvaret for mobiltelefon. Det vil si at du betaler regningen, og hvis du vil ha ny mobil må du kjøpe den selv. Nå er du 13 år, og nå må du dekke alle sminke utgiftene selv. 14 år : busskort 15 år:data Osv Anonymkode: 70ecd...081 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #15 Skrevet 3. april 2018 Disse ungene som sparer lommepenger - får de alt annet?.Lørdagsgodt, penger til kino, tegneserieblad, neglelakk, penger til tur på senter e.l. m venner? Anonymkode: e71ea...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #16 Skrevet 3. april 2018 at hun sparer er veldig bra! det må du ikke finne på å straffe. er så mange rundt om i norge i dag som ikke har peiling på økonomi, og manglende sparing/evne til å spare kan (krisemaksimering ja) føre til ødelagte liv. jeg ville heller økt lommepengene, og latt henne få større ansvar ovenfor å budsjettere de på ting hun trenger til seg selv (ikke husholdningartikler som tannkrem og pålegg) men klær, spill, sminke etc. dette er kunnskap hun vil ha stor nytte av senere i livet, og lære henne om verdien av penger, at en bankkonto ikke er utømmelig. jeg ville også ha oppfordret enda mer til sparing, fortell henne etterhvert om BSU, kanskje ha som mål å åpne en konto der (etter at hun har fått jobb og kan høste inn skattefordeler) Anonymkode: e2fd5...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå