Gå til innhold

Alvorlig sykdom i nær familie: hva gjør jeg med jobben, inntekten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far har fått kreft med spredning. Han bor nordpå, er lang og dyr flyreise. Jeg kan bruke ferien min og reise, men hva om feriedagene ikke strekker til, hva om han blir syk veldig lenge, han trenger jo hjelp og jeg vil være hos han. Å reise fram og tilbake og jobbe innimellom er vel det beste, men med så dyre flybilletter vet jeg ikke hvordan jeg skal klare inntektstapet med å ikke jobbe i de perioder jeg er hos han. jeg har 100% stilling og ingen forhåpninger om spesiell tilrettelegging, vanskelig i min bransje, jobber i helsesektoren.  Vet ikke hvordan slik tilrettelegging skulle foregå heller, doble vakter man-ons evt, reise tidlig torsdag, tilbake søndag... Er litt i sjokk nå og klarer ikke tenke klart. Noen som har råd?

Anonymkode: d639d...bed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten må du sykemelde deg, eller så må du spare ferien din til han blir terminal. 

Anonymkode: 9f0c3...10d

AnonymBruker
Skrevet

Du må også snakke med kommunen hans slik at han får maks hjemmesykepleie, hvis han skal være hjemme en del av tiden. Mange syke motsetter seg faktisk hjelp, de vil ikke ha "fremmede" i huset. Når mine svigerforeldre ble syke var faktisk det den tygste kampen, selv om kommune stilte vellvillig opp.  Nå er det en trygghet for oss at vi vet de får god hjelp og partneren min reiser hjem en del ovale helger innimellom. 

Anonymkode: 23468...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten må du sykemelde deg, eller så må du spare ferien din til han blir terminal. 

Anonymkode: 9f0c3...10d

Sykemelding er da virkelig ikke rett ytelse her? Det er ikke TS som er syk. Rart statskassen går tom med slike holdninger. 

Vanskelig og lei sak. Du må sjekke tariffavtalen på jobben din, start der/snakk med HR. Og støtter også den andre kommentaren om å snakke med kommunen/helsevesenet som skal følge han opp. 

Anonymkode: 38ba5...7df

• Liker 3
Skrevet (endret)

Pleiepenger for nærstående i livets sluttfase. Søk nav. Men det er ett vilkår at han bor hjemme

Dersom han ikke bor hjemme, eller du skulle bruke opp pleiepengene kan du søke velferdspermisjon. Om du jobber i det offentlige har du 12 dager per år med lønn

Endret av Bondenisse
  • Liker 2
Gjest Melis123
Skrevet

Pleiepenger for nærstående i livets sluttfase. Søk det opp hos nav. Du kan få dekket inntil 60 dager. Har vært i lignende situasjon for kort tid siden, og det var veldig godt å få være hjemme og ikke tenke på det økonomiske.

Og sånn ellers, stor klem til deg❤️ Det kommer tunge dager fremover nå

Skrevet

Hvis du ikke skulle ha rett til pleiepenger, sjekk i det minste mtp velferdspermisjon. Jeg fikk det da faren min var syk, og mener det var inntil 10 dager. Nå var han på sykehus, vet ikke om det blir annerledes når det gjelder pleiepenger?

• Liker 1
Skrevet

Anbefaller deg å kontakte kreftkoordinator i din fars kommune. Hum har nok kontroll over hvilke stødader som er mulige å søke på. Det er mulig å søke om 60 dagers betalt permisjon men dette er kun hvis han er hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...