Gå til innhold

Lånekassen økte lånet mitt etter Studiepoengreduksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Våren 2016 tok jeg et 10 stp fag, og besto på denne. 

For et par dager siden fikk jeg mail om dette faget, og at det nå var registrert som 2 stp. Lånekassen hadde da omgjort 8 stp tilbake til lån, fra stipend. 

Jeg sjekket websiden for dette faget, og ser at i år, så er det 8 Studiepoengreduksjon på dette faget, dersom man også har et annet fag, som jeg hadde tatt 2 år før. Slik var det ikke når jeg tok faget, og er noe de har valgt å føre inn nå, da de har fjernet det andre faget fra studieprogrammet. 

Dette kan da umulig være rett? Jeg har avlagt 20 studiepoeng! Hvordan universitetet, og lånkassen, retroaktivt kan justere det ene faget høres jo helt feil ut, da de to fagene var på samme studieprogram. Totalt har denne reduksjonen kostet meg 5000 kr ekstra i lån - Og det faktum at jeg har mistet 8 studiepoeng på studweb. 

Noen som har opplevd noe liknende? Igjen, dette høres jo helt feil ut, at så fort skolene oppdaterer studieplanen for en linje, så kan de retroaktivt redusere studiepoeng, og dermed øke gjelda til studenter? 

Anonymkode: a3e44...f7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS Her: Må bare presisere at jeg fulgte studieplanen som var gitt for programmet, der de to fagene var hhv. obligatorisk fag og valgfag, uten studiepoengreduksjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres korrekt ut slik du beskriver det. Tar man fag som overlapper får man ikke dobbelt med poeng.

Anonymkode: 15543...568

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne, du kan jo bare ta noen ekstra poeng og få det omgjort igjen. Ingen krise akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke støtte til samme fag to ganger, så dersom fagene er overlappende teller ikke alle studiepoengene i beregningen. 

Anonymkode: c4b5d...ae6

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne, du kan jo bare ta noen ekstra poeng og få det omgjort igjen. Ingen krise akkurat.

Ikke hvis TS allerede har begynt i jobb. For da tjener TS mest sannsynlig over grensen for omgjøring...

Anonymkode: 06b4d...289

AnonymBruker
Skrevet

TS Her: Fikk oppklart det i dag - slike endringer skal ikke gjelde folk (oss) som har tatt fagene før studiepoengreduksjon ble innført. Altså skal det ikke være noen tilbakevirkende effekt, og de skulle ordne opp i det. 

Virker altså å ha vært automatikk som skapte problemet. Sparte meg for 5000 kr. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...