AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #1 Skrevet 2. april 2018 Hei! Her er sikkert en del som har levd litt på dette forumet, altså dere har livserfaring. Jeg ønsker deres perspektiv på dette: - Blir ting som man ofte planlegger, for eksempel 2-5 år frem i tid? - Er det unødvendig energibruk å sette seg høye mål som innebærer at "der skal jeg være om 2 år, den jobben skal jeg ha da, så skal jeg derfra videre til, osv osv"? Altså det jeg spør om er, er det vits å planlegge for mye? Anonymkode: c505f...5d1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #2 Skrevet 2. april 2018 Regn med utfordringer og humper på veien, men ting er ikke umulig av den grunn. Perspektivene endrer seg med tiden kanskje, men ambisjoner er alltids bra å ha. Anonymkode: 50499...ebd 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #3 Skrevet 2. april 2018 Det er bra å ha en plan og jobbe i mot, mål å strekke seg etter osv. Men vær forberedt på at planene må endres underveis. Ikke knytt deg for mye til planer om fremtiden heller, men vær tilpassningsdyktig. De mest suksessrike vennene jeg har er de som konstant har jobbet mot mål. De mest deprimerte vennene jeg har er de som har vært for bestemt (den jobben skal jeg ha, det forholdet skal jeg ha, jeg skal ha barn osv). Livet er ikke et bestillingsverk og oppfører seg slik det vil, uavhengig av deg. Du må stå klar til å tilpasse deg og gjøre en jobb. Det er i allefall ingen fremtid i sofaen.. Anonymkode: 0cd4d...3b7 1
Kreator Skrevet 2. april 2018 #4 Skrevet 2. april 2018 Retningen er mye viktigere enn den endelige stoppestasjonen og tidspunktet du kommer dit. Så lenge retningen er riktig ender du før eller senere opp i nærheten av der du ønsker å være. Selv om du også skifter retning et par ganger. Så alle kan drømme om å bli økonomisk uavhengig før fylte 30 eller 40. De færreste klarer det. Men med fokus, arbeidsvilje og riktig retning så vil du i hvertfall komme mye nærmere enn de fleste som kjører uten planer.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Skrevet 2. april 2018 God lesing! Grunnen til at jeg spør er fordi jeg samtidig kjenner et viss stress over det hele. Kanskje greit å ha retningen klar, og være tilpasningsdyktig underveis - åpen for endringer. Ta en ting om gangen, så blir det som det blir. Ofte blir det vel ikke slik man planlegger heller- uansett hva det er? Anonymkode: c505f...5d1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 Å ha mål og amisjoner er bra! Dette gjør at du "gidder" å jobbe mot noe, i stedet for å sette deg i sofaen og stagnere. Vel, jeg hadde som mål at "der skulle jeg jobbe i nærmeste fremtid" og jeg havnet der og. Hadde ikke erfaring for det eller noe, bare fikk jobben. Hadde et annet mål også da jeg var litt yngre, og jeg jobbet steinhardt..det førte til jobbing også om natta og masse døgning. Måtte likevel inse at dette ikke var min sterkeste side og kuttet det ut. Veien ble for lang, men andre ting dukket opp. Også ganske høye ambisjoner, men ikke umulig for meg tydeligvis. Masse berg og dalbane også her, kan man si, men denne gangen ligger det mer for meg. Anonymkode: d27c2...384 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #7 Skrevet 2. april 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Her er sikkert en del som har levd litt på dette forumet, altså dere har livserfaring. Jeg ønsker deres perspektiv på dette: - Blir ting som man ofte planlegger, for eksempel 2-5 år frem i tid? - Er det unødvendig energibruk å sette seg høye mål som innebærer at "der skal jeg være om 2 år, den jobben skal jeg ha da, så skal jeg derfra videre til, osv osv"? Altså det jeg spør om er, er det vits å planlegge for mye? Anonymkode: c505f...5d1 Det blir ofte ikke sånn som man planlegger, men det er de tingene man selv ikke har full kontroll over - parforhold, barn, helse, familie osv. Når det gjelder studier og jobb har man litt mer kontroll. Så jeg synes det er fint å ha noen mål, og så være klar over at livet også gir noen overraskelser man ikke kunne forutse. Noen gode og noen ikke så gode. Så får man ta det som det kommer. Anonymkode: 381db...3b5 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #8 Skrevet 2. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei! Her er sikkert en del som har levd litt på dette forumet, altså dere har livserfaring. Jeg ønsker deres perspektiv på dette: - Blir ting som man ofte planlegger, for eksempel 2-5 år frem i tid? - Er det unødvendig energibruk å sette seg høye mål som innebærer at "der skal jeg være om 2 år, den jobben skal jeg ha da, så skal jeg derfra videre til, osv osv"? Altså det jeg spør om er, er det vits å planlegge for mye? Anonymkode: c505f...5d1 Planlegging er gjetting. Eksterne faktorer du ikke har kontroll på vil forstyrre. Svar til trådtittel: Nei. Anonymkode: 3707b...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #9 Skrevet 2. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Planlegging er gjetting. Eksterne faktorer du ikke har kontroll på vil forstyrre. Svar til trådtittel: Nei. Anonymkode: 3707b...8a9 Takk! Anonymkode: c505f...5d1
Gjest anonymjente21 Skrevet 2. april 2018 #10 Skrevet 2. april 2018 Både ja og nei, spørs litt hva det er og hva du setter som mål. Jeg har kanskje ikke så mye livserfaring, men for å være så ung som jeg er så har jeg det likevel. Feks. På barneskolen, jeg så bort på ungdomsskolen og tenkte for meg selv, innen jeg er ferdig der så skal jeg i hvertfall ikke være jomfru mer. Klarte jeg målet? Jepp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå