AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #1 Del Skrevet 2. april 2018 Bor i kollektiv med 6 andre, så vi er 7 totalt. Både kvinner og menn, alle sammen er studenter eller er i 20-årene. Vi har hver våre "vaskeuker" hvor vi har ansvar for å blant annet støvsuge fellesområdene to ganger i uken. Jeg har en robotstøvsuger - en Roomba - som jeg bruker når det er min vaskeuke. Jeg har forsøkt å la de andre låne støvsugeren, men opplever at noen av de andre er veldig uforsiktige med den og jeg har ikke akkurat lyst til at den skal bli ødelagt. Jeg stoler heller ikke på alle kollektivet. Vi er jo ganske mange så det er vanskelig å bli kjent med de andre. Nå sier de andre i kollektivet at siden jeg har denne støvsugeren må jeg gjøre mer husarbeid enn de andre siden jeg slipper å "personlig" støvsuge fellesarealene (som er to store stuer + et stort kjøkken). De områdene hvor støvsugeren ikke når helt til går jeg over manuelt, så det er ikke slik at det er noen områder som ikke tas. Jeg mener det er urimelig at jeg skal måtte få mer arbeid enn de andre kun fordi jeg har en Roomba. De andre sier at det er rimelig at vi alle bruker like mye tid på husarbeidet, og at jeg i realiteten gjør "mindre" arbeid enn de andre siden jeg har en støvsuger som støvsuger gulvene for meg. Hvem har rett? Anonymkode: d5b28...7a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #2 Del Skrevet 2. april 2018 Selvfølelig skal du ikke gjøre mer, de kan da også kjøpe seg annet utstyr eller betale noen andre for å gjøre det vel? Anonymkode: 766b3...dea 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 2. april 2018 #3 Del Skrevet 2. april 2018 Du har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #4 Del Skrevet 2. april 2018 Selvfølgelig er det du som har rett. Du har brukt dine egne penger på denne robotstøvsugeren. Du valgte å betale for å bruke mindre tid på husarbeid. De andre kan jo selvfølgelig gjøre akkurat det samme. Så lenge det blir gjort akkurat samme mengden husarbeid i din uke, så kan de andre bare klappe igjen. Anonymkode: 359a6...8b1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Del Skrevet 2. april 2018 Nei, selvfølgelig skal ikke du gjøre mer. De står fritt til å kjøpe sitt eget utstyr eller å betale for hushjelp i den uken de skal vaske. De prøver å slippe seg unna. Det handler ikke om å fordele arbeidssvetten broderlig. Det handler om å fordele arbeidsoppgavene rettferdig. Men dette er altså problemet når man tar med seg fancy utstyr i et kollektiv. Anonymkode: d405f...54f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 2. april 2018 #6 Del Skrevet 2. april 2018 Du gjør din del av vaskinga, de får ti stille og være fornøyde. Skal du liksom måtte gjøre mer hvis du f.eks betaler en vaskehjelp dine uker? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 2. april 2018 #7 Del Skrevet 2. april 2018 Haha, søteste problemstillingen. Poenget med vaskeuker er å få det rent, om det er du eller en robot eller en hushjelp som gjør det kan da ikke ha noe å si, så lenge det blir rent. Men en Roomba på tre rom hver 7. uke (?), og du må uansett " De områdene hvor støvsugeren ikke når helt til går jeg over manuelt, så det er ikke slik at det er noen områder som ikke tas ", sparer du egentlig så mye tid? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #8 Del Skrevet 2. april 2018 Hahaha, den var god! Nei såklart skal du ikke det. Si at de har like stor mulighet som deg til å skaffe seg litt hjelp. Finnes dem som har penger til å leie inn vaskehjel også. Om en velger å bruke penger på å vaske, og da få mer tid til annet. Hva så? Smart gjort av deg, synn i de andre Anonymkode: d28da...14e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 3. april 2018 #9 Del Skrevet 3. april 2018 På 4/2/2018 den 19.17, AnonymBruker skrev: De andre sier at det er rimelig at vi alle bruker like mye tid på husarbeidet, og at jeg i realiteten gjør "mindre" arbeid enn de andre siden jeg har en støvsuger som støvsuger gulvene for meg. Hvem har rett? Anonymkode: d5b28...7a2 Å herrefred.. Det er sikkert en veldig logisk tankegang hvis man bor i et sovjetisk kollektivbruk, men det gjør dere altså ikke.. Hva er det neste? At den som har høyest inntekt sponser de andre; alt annet ville jo vært blodig urettferdig..? 🙄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernova17 Skrevet 3. april 2018 #10 Del Skrevet 3. april 2018 Jeg forstår ikke at de bryr seg. De kan ikke ha mange problemer, hvis de henger seg opp i slikt. Det hadde vært noe annet hvis de reagerte på at det ikke ble vasket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 3. april 2018 #11 Del Skrevet 3. april 2018 Da får den feiteste ta ekstra oppvask fordi han eller hun spiser mest? Den som tjener mest må betale mer på leia? Den som ser oftest på TV får betale lisensen? Den som surfer mest på nettet får betale nettleia? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #12 Del Skrevet 3. april 2018 På 2.4.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev: Hvem har rett? Anonymkode: d5b28...7a2 Du er smart og effektiv, de er trege og føler seg snytt. Be de gå og grine til mamma'n/pappa'n deres.. Anonymkode: e651b...312 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #13 Del Skrevet 4. april 2018 Du har rett, de prøver bare å snike seg unna vaskingen. Hadde de krevd at du skulle vaske oftere om du var dobbelt så rask som dem også? Ettersom argumentet er at dere skal bruke like lang tid.... Anonymkode: 30d22...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #14 Del Skrevet 4. april 2018 Til syvende og sist er det resultatet av en arbeidsinnsats som teller, så dersom støvsuginga med robotstøvsuger + manuelt der den ikke kommer til totalt sett gjøres like bra som når de andre støvsuger på gamlemåten så er det ikke opp til de andre hva slags utstyr du bruker eller hvor mye tid du bruker. Den slags millimeterrettferdighet er ganske typisk for mange unge mennesker, men når de får et knallhardt møte med arbeidslivet etterhvert, så vil de forstå hva dette betyr. Det hjelper godt for forståelsen å jobbe i 15 timer i strekk, men likevel få kjeft fordi arbeidet ikke ble utført godt. Du forstår, det hjelper ikke å jobbe døgnet rundt hvis man ikke skaper resultater av verdi. De står jo fritt til å kjøpe seg robotstøvsuger selv, eventuelt kan du jo forslå at de kjøper seg inn i den du har hvis du ser for deg å bo der en stund til? Det er jo egentlig ingen vits at hver person har sin egen støvsuger. Anonymkode: d910d...d9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 4. april 2018 #15 Del Skrevet 4. april 2018 Du får leige ut robotstøvsugaren DYRT til dei som har vaskeansvar:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peaches Skrevet 4. april 2018 #16 Del Skrevet 4. april 2018 Du har jo betalt for privileget å ikke støvsuge. Folk er idioter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå