Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #1 Skrevet 19. februar 2005 Er jeg smålig? Saken har seg sånn at jeg har en god venninne som ofte inviterer med seg en ekstra venninne eller to, eller tre, uten å spørre meg først. Og det enda det opprinnelig var bare vi to som hadde en avtale. Det kan dreie seg om kino, cafèavtale (som da blir litt bortkastet når utgangspunktet var en ramme for tomannsprat)... Hun kan også finne på å plutselig invitere meg med, i en bisetning, når hun har avtale med en annen venninne (hennes venninne, ikke min). Hvordan skal jeg gripe saken an? Vil helst ikke såre henne, men når jeg avtaler med henne at vi skal se en film på kino, forventer jeg jo at hun ikke inviterer med noen fler uten å spørre meg først. Er jeg rar?
maki Skrevet 19. februar 2005 #2 Skrevet 19. februar 2005 Men siden hun ber deg når hun har avtaler med andre virker det jo som at hun bare er sånn. Kanskje hun ikke vil at noen skal føle seg utenfor. Skjønner at du kan bli irritert , jeg hadde blitt iritert dersom ei venninne hadde møtt opp med folk jeg ikke kjenner. Dersom jeg skal snakke med noen på to manshånd så innviterer jeg h*n over til meg eller spør om jeg kan komme en tur. Si det bare som det er. Når du lager en avtale med henne, så er det for å finne på noe med henne. Du syns det er koselig at dere kan gjøre noe alene sammens, så du ville derfor ha satt pris på om hun -spurte om det var grei om/-sa i fra om at hun innviterte med noen ekstra.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #3 Skrevet 19. februar 2005 Hmm... jeg visst ikke at dette kunne oppfattes som et problem... lærte noe nytt i dag også... tingeling
Gjest Lompa Skrevet 19. februar 2005 #4 Skrevet 19. februar 2005 Joda, det kan faktisk være et problem, hvis man hadde tenkt å snakke med den venninnen om noe som ikke angår andre det hele tatt.
Cand alt Skrevet 19. februar 2005 #5 Skrevet 19. februar 2005 Hvis man ber en venninne og vil snakke om noe som krever 4 øyne, ja da må man si det på forhånd. Ellers er nok venninnen din slik, at hun har mange venninner som hun vil ha rundt seg. Kanskje det er slik at hun synes det er litt kjedelig å bare være sammen med deg alene?
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #6 Skrevet 19. februar 2005 Eh, javel... kan dere ikke avtale å bare møtes dere to da? Hvis jeg ønsker å treffe en venninne på tomannshånd, sier jeg bare det.... De fleste blir sjeldent sure eller fornærmet av det. Faktisk heller smigret.
glaciera Skrevet 19. februar 2005 #7 Skrevet 19. februar 2005 Hadde ikke brukt krefter på å hisse meg opp over dette, hvis det var meg som var i dine sko. Kjempefint for deg å flere bekjente og større nettverk, vel? Hvis det er noe spesielt du vil snakke med bare henne om, så får du heller si ifra den gangen at du gjerne vil være under fire øyne akkurat idag.
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2005 #8 Skrevet 19. februar 2005 Jeg har ikke vært med på noe slikt før, og må si det er direkte respektløst av venninnen din. Hun tror hun kan styre som hun vil, og ddet kan hun jo egentlig siden ingen sier noe til henne. Ville tatt en telefon til henne og snakket med henne,f or det er jo tydeligvis umulig å få til et møte under 4 øyne. Da får hun bare akseptere at du sier det på telefon. Du kan jo begynne med å si at du blir skuffet og lei deg, når hun tropper opp med "mange" venninner på slep. Spesielt siden du trodde det bare ville være dere to. Håper det ornder seg, og jeg tror ikke hun gjør det for å være stygg, men det har bare blitt en vane for henne.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 Hmmm... hadde syntes det var kjekt jeg - utmerket anledning til å bli kjent med flere hygglelige folk! Og, trenger jeg å snakke med noen under fire øyne pleier jeg ikke gjøre det på kino.. og jeg pleier si jeg trenger å ta en prat slik at vedkommende vet det på forhånd...
Loolaa Skrevet 19. februar 2005 #10 Skrevet 19. februar 2005 Hmmm... hadde syntes det var kjekt jeg - utmerket anledning til å bli kjent med flere hygglelige folk! Og, trenger jeg å snakke med noen under fire øyne pleier jeg ikke gjøre det på kino.. og jeg pleier si jeg trenger å ta en prat slik at vedkommende vet det på forhånd...
Gjest the imp Skrevet 19. februar 2005 #11 Skrevet 19. februar 2005 Det har vel noe med det at når det er noen andres venninner så er det ikke alltid så festlig når man plutselig blir 3 i stedet for to som man hadde tenkt. Det er faktisk ganske fort gjort at 1 blir utenfor. --------------------------------------------------- Min venninne er sånn at hun enten ber med seg en venninne som jeg ikke går overens med. Jeg har aldri gjort noe for å ikke gå overens med henne, men hun er veldig eiesyk og skal ikke dele venninnen vår med meg, slik at jeg da blir holdt utenfor. Eller hun ber meg bli med på et utested, det hun da ikke sier er at hun har med seg en hel gjeng med folk jeg ikke kjenner, som ikke virker spesielt interessert i at jeg plutselig dukker opp og som knapt gidder å hilse. Synes du skal ta det opp med venninnen din, og dersom du ønsker at det bare skal være dere to bør du sikkert presisere dette ved senere anledninger. Det er ikke sikkert venninnen din har oppfattet det som at du evt. andre synes det er et problem at hun ber med seg andre.
mulle Skrevet 19. februar 2005 #12 Skrevet 19. februar 2005 enig jeg også. for min del synes jeg oftest at jo flere jo bedre. treffer jo venner for å være sosial. trengs det en alvorsprat sier jeg det på forhånd.
Loolaa Skrevet 19. februar 2005 #13 Skrevet 19. februar 2005 Det har vel noe med det at når det er noen andres venninner så er det ikke alltid så festlig når man plutselig blir 3 i stedet for to som man hadde tenkt. Det er faktisk ganske fort gjort at 1 blir utenfor. Jeg opplever det faktisk ikke sånn. Jeg synes det er koslelig å møte mine venninners venninner, og jeg kan ikke huske at de har vært hverken ekle eller har oversett meg ell. Og trådstarter lurer på om hun "er rar", noe jeg oppfattet som "Er det vanlig? Er det andre som føler det sånn?" Jeg føler det ikke sånn, enkelt og greit. Men trådstarter: jeg synes du skal si det til venninnen din. Det kan godt hende at hun aldri har tenkt på det på den måten du gjør.
Fakse Skrevet 19. februar 2005 #14 Skrevet 19. februar 2005 Jeg synes det er en litt rar ting å gjøre, spør alltid om det er greit først om jeg vurderer å invitere med flere. Men i stede for å ta et "oppgjør" med veninnen ville jeg bare hatt det i bakhodet og avtalt tydeligere neste gang. "Skal vi ikke ta en tur på cafe? Det hadde vært koselig med en tur bare oss to." Eller noe liknende. Om hun tar med ekstra veninner på tross av en spesifikk avtale om å være to ville jeg nok sagt i fra.
Uni Skrevet 19. februar 2005 #15 Skrevet 19. februar 2005 Jeg skjønner godt at det kan være irriterende, spesielt hvis man vil prate om noe man ikke liker å prate om med andre til stede. Enten kjeder hun seg når hun er med bare 1 person, eller så vil hun av en eller grunn ikke være sammen med kun ham... Du får nok bare spesifisere når dere gjør en avtale, at du ikke vil ha andre tilstede. Eller så kan du hinte til det ved å dra så tidlig at hun blir sittende og lure på hvorfor du inviterte henne, hver gang hun drar med seg andre:p
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #16 Skrevet 19. februar 2005 Nå har jeg lest alle svarene her, og skjønner fremdeles ikke problemet ditt. Hvor langt går hun egentlig når det gjelder å ta de med
Tornerose Skrevet 19. februar 2005 #17 Skrevet 19. februar 2005 Jeg forstår deg så godt! Jeg har mine utvalgte venninder som jeg investerer tid i og som jeg ønsker kvaltietstid med. Det ville vært skikkelig nedtur om en av disse vennindene alltid dro med seg andre venninder. Da opplever jeg samværet mer perifert og lite oppbyggelig.
diddi Skrevet 19. februar 2005 #18 Skrevet 19. februar 2005 Jeg har opplevd akkurat dette du nevner, og hun er nå en x-venninne. Følte til slutt at jeg var en av hennes 40 nærmeste venner. Måtte booke tid ukesvis i forkant, og dersom jeg ble invitert på noe så var det en haug andre som også var der. Det var hennes måte å rekke over alle vennene. (Det falt henne ikke inn at man kanskje bør begrense seg litt. Når man allerede har problemer med å holde kontakten med de vennene man allerede har, så bør man kanskje ikke være så rask med å skaffe seg flere.) Nå opplever hun at kretsen har skrumpet kraftig inn, for folk trekker seg unna. Det ble jo også oppfattet som at hun "stjal venner" ved å invitere venners venner på sine fester/kinosamlinger/kafebesøk. Greit nok at hun trivdes i deres selskap, men da kan man jo heller glede seg til å treffe dem når hun møter dem hos sin venninne. Men neida, da er det mailadresse og invitasjon til neste fest. Noen gange er det hyggelig å treffe mange mennesker. Andre ganger ønsker man bare å være to. Her må du tydligvis presisere dette for henne når du føler for tosomhet. Du får si det klart at du ønsker at dere TO skal gå ut på kafe. Så kan du jo si selv at du ikke blir med til en annen hun er invitert til "fordi hun sikkert ønsker å ha det hyggelig sammen med deg alene".
Cand alt Skrevet 19. februar 2005 #19 Skrevet 19. februar 2005 Jo lengre denne tråden blir jo mindre tror jeg problemet er. Tror egentlig problemet er at du tar deg selv meget høytidelig.
Gjest Embla s Skrevet 20. februar 2005 #20 Skrevet 20. februar 2005 Jeg fatter ikke at det kan være et problem at man har sosiale venninner! Og hva er dette med å "stjele venner" (jamfør gjest over)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå