Gå til innhold

Har aldri bestilt flybillet før...Hjelp :-)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :-) Jeg ønsker å begynne å utvide horisonten litt, er godt over 40, men aldri vært særlig glad i å fly. Har flydd en gang for mange år siden, men da var det ikke jeg som bestilte billett. Jeg lurer på i første omgang, innenlands, hvor man bestiller billett enklest og billigst ? 

Anonymkode: 258f5...d34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, du har vel igrunn to alternativer:
1) Sjekke aktuelle flyselskaper selv. Siden det er innenlands er det vel i praksis bare SAS, Norwegian og (om de trafikkerer strekningen, stort sett mindre ruter) Widerøe som er alternativene. Det er derfor ingen stor jobb å sjekke innom nettsidene deres og foreta søk der selv. Widerøe-alternativer kan også dukke opp på SAS sin side og motsatt, men skader ikke å sjekke begge.

2) Bruke en egen søkemotor tilpasset formålet. Ett slikt alternativ heter Skyscanner (med adresse skyscanner.no), men det finnes flere av dem. De søker da hos både SAS, Norwegian, Widerøe og eventuelle andre alternativer for deg, og du får opp en liste med resultater der det gjerne er flere flyselskaper representert. Praktisk om du vil sammenligne pris og avgangstid på tvers av selskaper. Slike sider kan også "sette sammen" reiseruter med mellomlandinger der det er nødvendig. Skal du utenlands kan det også hende du plutselig får se at et flyselskap du ikke tenkte på også trafikkerer strekningen. Jeg bruker stort sett bare slike søkemotorer når jeg skal reise utenlands, siden markedet i Norge er ganske oversiktlig med to store aktører samt Widerøe.

Felles for alle søk og bestillinger er at du fyller inn hvor du skal til og fra, om du skal en vei eller tur/retur (søk gjerne opp en vei i begge retninger selv om du skal tur-retur, for prisene kan være litt uforutsigbare), dato for reisen og antall passasjerer. Prosessen er ganske intuitiv, og bare du dobbeltsjekker datoer og denslags er det ikke så mye som kan gå galt. Du må passe på å skrive navnet ditt fullt ut, med eventuelle mellomnavn og uten noen slurvefeil. Det er ikke sikkert det blir et stort problem innenlands, men avvik mellom navn på billett og navn i identifikasjonspapirene dine (selv om det er åpenbart for alle at det er samme person) kan gi trøbbel særlig ved kryssing av grenser og koste en del penger å få endret.

Siden du er helt grønn på dette: Du bør også dobbeltsjekke at du ikke er i ferd med å bestille en reise med mellomlanding, med mindre det er meningen. Som regel går det tydelig frem, og jeg tviler på at du tabber deg ut på det, men greit å være obs på. For noen steder dukker reiseruter med mellomlandinger opp blant andre søk, og da ser du som regel tydelig både på oversikten over flyturene, reisetiden og kanskje prisen at noe har skjedd. Jeg vet ikke hvor du bor, det kan jo hende du må mellomlande, men må du ikke er det greit å være obs på at du ikke ved en tabbe velger å fly fra Bergen til Trondheim via Oslo om du ikke har tenkt det.

Det er også greit å søke på litt ulike datoer (eller bruke disse "kalendersøkene" du har en del steder) og sjekke prisen på ulike avganger samme dag om du er litt fleksibel. Flypriser er ikke fastpris på samme måte som NSB eller lokalbusser, akkurat, prisen fyker opp og ned etter etterspørsel. Så det er nok lurt å søke i ulike kanaler, og sjekke ulike avganger samme dag, før du bestiller. Hvis prisen betyr noe, selvfølgelig.

Nå hørtes dette sikkert fryktelig komplisert ut, og det er det egentlig ikke. Jeg bare tenkte det var greit å ta med alt jeg kom på av ting man i absolutt verste fall kan dumme seg ut på. I praksis er det så enkelt som å gå inn enten hos aktuelle flyselskaper selv, eller i en slik søkemotor, og følge instruksjoner. Det går nok helt fint :) 

Anonymkode: 15f2c...5cc

Skrevet

www.sas.no 

eller

www.norwegian.no

Velg avreisested og tid, eventuelt gå inn i lavpriskalenderen. Husk at du kan "leke deg" på sidene og øve deg på å finne alternativer, helt til du kommer til siden som du skal betale på. Men lurt å tenke på hvor du skal dra på forhånd, slik at du har en ide om hvor du vil havne?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for to meget gode svar :-) Dette var bra :-) 

Anonymkode: 258f5...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...