Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Planen min er å studere medisin til høsten, i utlandet. Håpet er å komme inn i Krakow eller Warszawa, men for å komme inn må jeg kunne gjøre det bra på opptaksprøvene. Er det noen her som har tatt slike opptaksprøver? Og hvordan gikk det med dere, og andre dere kjenner som har tatt de? Jeg har fått tilsendt dokumenter og gamle opptaksprøver som jeg har gått gjennom, men over halvparten av spørsmålene (i hvertfall i biologi) har jeg ikke skjønt noe av. Dette ser virkelig ikke lyst ut for meg. Jeg har ellers et snitt på 4,5 uten tilleggspoeng. Grunnen til at jeg ikke får til biologdelen er fordi det er spørsmål om sykdommer, hjertet/hjernen ol. som ikke er pensum i biologi, og som jeg derfor ikke har lest på. I og med at biologi er så bredt er det ikke lett å vite hva man kan få spørsmål om og hva man skal lese på heller. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg godt til disse prøvene (feks bøker jeg kan låne) for det hjelper ikke å repetere pensum i biologi 1og2. Har også spurt kontaktpersonene, men de svarer meg ikke. Tar gjerne imot andre tips også, i forholdt til medisinstudiet i utlandet!

Anonymkode: 345d8...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Trenger virkelig innspill fra noen med erfaring! Kanskje noen som studerer medisin i utlandet akkurat nå:laugh:

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Planen min er å studere medisin til høsten, i utlandet. Håpet er å komme inn i Krakow eller Warszawa, men for å komme inn må jeg kunne gjøre det bra på opptaksprøvene. Er det noen her som har tatt slike opptaksprøver? Og hvordan gikk det med dere, og andre dere kjenner som har tatt de? Jeg har fått tilsendt dokumenter og gamle opptaksprøver som jeg har gått gjennom, men over halvparten av spørsmålene (i hvertfall i biologi) har jeg ikke skjønt noe av. Dette ser virkelig ikke lyst ut for meg. Jeg har ellers et snitt på 4,5 uten tilleggspoeng. Grunnen til at jeg ikke får til biologdelen er fordi det er spørsmål om sykdommer, hjertet/hjernen ol. som ikke er pensum i biologi, og som jeg derfor ikke har lest på. I og med at biologi er så bredt er det ikke lett å vite hva man kan få spørsmål om og hva man skal lese på heller. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan forberede meg godt til disse prøvene (feks bøker jeg kan låne) for det hjelper ikke å repetere pensum i biologi 1og2. Har også spurt kontaktpersonene, men de svarer meg ikke. Tar gjerne imot andre tips også, i forholdt til medisinstudiet i utlandet!

Har du tenkt på at der er instramninger i reglene for å få jobb i norge med utenlands utdannelse?

Turnustjeneste i norge kan du heller ikke regne med å få. Men alt dette vet du vel?

Anonymkode: d1f98...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhør deg direkte med Nmf Utland, enten via e-post eller Facebook. Tipper de har mange nyttige innspill. 

Anonymkode: 13c6a...357

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at der er instramninger i reglene for å få jobb i norge med utenlands utdannelse?

Turnustjeneste i norge kan du heller ikke regne med å få. Men alt dette vet du vel?

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Har du hørt om EØS-avtalen? 

Turnus, eller LiS1 som det nå heter, kan TS selvsagt regne med å få. Ikke nødvendigvis rett etter studium, men det kan heller ingen andre slik som situasjonen er per dags dato. Vi trenger flere LiS1-stillinger, og det kan godt hende at dette har økt eller at reglene rundt LiS1 har endret seg inne TS er ferdig med studiene. 

Anonymkode: 13c6a...357

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Norge er fullstendig avhengig av at norske leger utdannes i utlandet, ellers hadde det vært en ganske stor legemangel her i landet. 

https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/autorisasjon-og-lisens/lege#utdanning-i-norden-og-eu/eøs

Endret av aell
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

🙄🙄🙄 Jeg og de aller fleste på kullet mitt som gikk ut i fjor har fått turnus i første runden. Heldigvis finnes det andre land enn Norge også, så tror ikke du trenger å bekymre deg for at man ikke får jobb. Er du også lege eller bare bedreviter uten praktisk erfaring på området? 

Det er vanskelig ja, men så lenge man gjør det greit og kjenner andre leger på sykehusene så går det helt fint. Merker at de som skriker høyest om at de ikke får turnus er også de som er mest håpløse på studiet.

Topic: du må lese ut i fra emnelisten. De holder også kurs på Bjørknes i april(?). Khan academy er greit å bruke ut i fra emnelisten. Ellers har mange universiteter egne E-kurs som du kan kjøpe, disse er laget for at du skal bestå opptak. Klarer du ikke komme inn, hvilket er veldig enkelt, så bør du vurdere premed om du vil bli lege.

Anonymkode: 07a6c...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄🙄🙄 Jeg og de aller fleste på kullet mitt som gikk ut i fjor har fått turnus i første runden. Heldigvis finnes det andre land enn Norge også, så tror ikke du trenger å bekymre deg for at man ikke får jobb. Er du også lege eller bare bedreviter uten praktisk erfaring på området? 

Det er vanskelig ja, men så lenge man gjør det greit og kjenner andre leger på sykehusene så går det helt fint. Merker at de som skriker høyest om at de ikke får turnus er også de som er mest håpløse på studiet.

Topic: du må lese ut i fra emnelisten. De holder også kurs på Bjørknes i april(?). Khan academy er greit å bruke ut i fra emnelisten. Ellers har mange universiteter egne E-kurs som du kan kjøpe, disse er laget for at du skal bestå opptak. Klarer du ikke komme inn, hvilket er veldig enkelt, så bør du vurdere premed om du vil bli lege.

Studerte du medisin i utlandet? Hvis du gjorde, hvor studerte du? 

Kan jo forsåvidt godt hende jeg kommer inn selvom jeg ikke får til biologidelen så bra. Har fått til kjemidelen greit. Har også hørt at folk med 3,5 i snitt har kommet inn i Polen, riktignok ikke i universitetene jeg har søkt meg inn på, men tror ikke prøvene er så forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Semmelweis. Mannen min studerte i Polen. Hadde jeg vært deg så ville jeg sett andre steder enn Polen også. Praha har jeg hørt mye godt om.

Så lenge det står «generell studiekompetanse» uten spesifikke fagkrav og opptak baserer seg på opptaksprøven så har det ingenting å si om du har 2,5, 3,5 eller 5,5 i snitt fra videregående skole.

Biologidelen er den viktigste. Så du bør i det minste lese deg opp på (se Khan) blod, immunity, haemostasis, muskler, respiratory system, hjertet, sirkulasjon, metabolisme, nervesystemet, reproduksjon, Renal system og endocrinology.

Mange av disse temaene tar man som gitt at man kan en del om, det spisser seg veldig raskt på 1. året.

AnonymBruker
Skrevet

The digestive tract er også verdt å vie noen dager til.

alt det jeg listet opp er jo det som er spennende med faget. Hvis du ikke er så interessert i å lese deg opp på det så ville jeg revurdert om medisin er riktig for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede sendt inn søknad til Praha.

Men takk for tipsene, skal se på de aktuelle videoene!

Det er ikke det at jeg ikke er interessert i å lese meg opp i det. Har lest veldig godt på alt som står i biologibøkene, men det er vanskelig å vite hvor mye man må kunne om de forskjellige emnene. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede sendt inn søknad til Praha.

Men takk for tipsene, skal se på de aktuelle videoene!

Det er ikke det at jeg ikke er interessert i å lese meg opp i det. Har lest veldig godt på alt som står i biologibøkene, men det er vanskelig å vite hvor mye man må kunne om de forskjellige emnene. 

Det er en god del. I Praha så var godt over 50 % av spørsmålene knyttet til medisinsk biologi som dekkes i svært liten grad av bio 1 og 2. Emnelistene til skolene avslører dog hva som kan komme på opptaksprøven.

Lykke til! Du har masse spennende foran deg!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en god del. I Praha så var godt over 50 % av spørsmålene knyttet til medisinsk biologi som dekkes i svært liten grad av bio 1 og 2. Emnelistene til skolene avslører dog hva som kan komme på opptaksprøven.

Når jeg tok opptaksprøven til medisin i Praha på Sonans i Oslo (dette var i 2009) så var det spørsmål i biologi, kjemi og fysikk. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungarn her. Konsentrer deg om det som står på emnelistene. Ikke minst - vær sikker på at du vet hva ting heter på engelsk (spesielt anatomi, men også andre fag - for eksempel vil noe så enkelt som at kalium heter potassium på engelsk vil skape problemer hvis du ikke har lest deg opp på engelsken). Signerer at mye av biologien på ingen måte dekkes av biologi på vgs. 

Det vanskelige er ikke å komme inn, men å komme ut - med en grad, vel å merke. 

Anonymkode: 12186...545

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungarn her. Konsentrer deg om det som står på emnelistene. Ikke minst - vær sikker på at du vet hva ting heter på engelsk (spesielt anatomi, men også andre fag - for eksempel vil noe så enkelt som at kalium heter potassium på engelsk vil skape problemer hvis du ikke har lest deg opp på engelsken). Signerer at mye av biologien på ingen måte dekkes av biologi på vgs. 

Det vanskelige er ikke å komme inn, men å komme ut - med en grad, vel å merke. 

Takk for tipset! Ja, sliter litt med enkelte ord på engelsk også.

Men skjønner ikke helt hvordan og hva jeg skal kunne i biologi for å klare prøven. Alle prøvene har ganske forskjellige spørsmål mtp medisinsk biologi, og jeg har ikke mulighet til å pugge alt sammen. Kommer jo naturligvis til å pugge alt som står på emnelista, men så er det ikke slike spørsmål jeg sliter med heller:/

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og forresten, vet noen om det er lov med ordbok. Altså at de deler ut ordbok, kan tenke meg at vi ikke får ha med selv:P

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Ja, sliter litt med enkelte ord på engelsk også.

Men skjønner ikke helt hvordan og hva jeg skal kunne i biologi for å klare prøven. Alle prøvene har ganske forskjellige spørsmål mtp medisinsk biologi, og jeg har ikke mulighet til å pugge alt sammen. Kommer jo naturligvis til å pugge alt som står på emnelista, men så er det ikke slike spørsmål jeg sliter med heller:/

Det er lenge siden jeg tok opptaksprøven, men jeg husker i alle fall at det var mye knyttet til anatomi (som jeg overhode ikke kunne på engelsk hehe).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pugget gamle prøver, forresten. Kan godt hende de er for late til å lage bare nye spørsmål. 😉

AnonymBruker
Skrevet
På 4/2/2018 den 20.08, Serafin skrev:

Når jeg tok opptaksprøven til medisin i Praha på Sonans i Oslo (dette var i 2009) så var det spørsmål i biologi, kjemi og fysikk. 

Ja, det er fortsatt 3-delt slik som det var da du tok opptaksprøven. Det jeg mente var at biologidelen består først og fremst av medisinskbiologi som ikke dekkes av bio 1 eller 2. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg studerer medisin i Tsjekkia (fjerde året). 

Jeg fikk også masse spørsmål som vi ikke lærte i vgs biologien. Men lær deg litt basics om blod, sirkulasjonssystemet, lungekapasitet, hvilke muskler som bidrar til inspirasjon etc så er du langt på vei ;) lykke til! 

NB! Selv anbefaler jeg ikke å studere i tsjekkia, men har hørt mye bra om Polen ;) 

Anonymkode: 4e9df...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...