Gå til innhold

Rectocele

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nettopp rundt på nettet om symptomene mine, og innså at det er dette jeg må ha. Det er visst vanlig for eldre kvinner og de som har fått barn, men jeg er i 20-åra og har aldri vært gravid. Jeg har hatt det slik noen år. Det begynte vel rundt da eksen min insisterte på å ha analsex da jeg selv ikke ville ha det. Jeg må hjelpe til litt med hånda og dytte utenfra for å føle at tarmen blir helt tømt, og av og til et det utrolig vanskelig å få ut den siste delen av avføringen.

Det er ikke et veldig stort problem, så lenge det ikke er farlig. Det er ikke veldig oft jeg føler at det ikke tommes helt, kanskje en gang i uka - hver andre uke. Jeg har bare vært redd for at det har vært noe farlig, men syntes det var flaut å skulle si noe til legen. Noen som har erfaring med dette? Burde jeg komme meg til fastlegen og gjøre noe med det?

Anonymkode: 213a1...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ufarlig. Veldig mange kvinner har det, men få plages nevneverdig. Om det skulle bli verre går du til legen og kan få en korrigerende kirurgi. :)

Anonymkode: 0877d...142

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er helt ufarlig. Veldig mange kvinner har det, men få plages nevneverdig. Om det skulle bli verre går du til legen og kan få en korrigerende kirurgi. :)

Tusen takk for svar! Tror det bare er det at det ikke snakkes noe om og jeg har ikke googlet det eller snakket med legen så jeg har følt meg så rar.

Men sexlivet er helt fint og det er bare innimellom at det er problematisk. Er det noe som ofte blir verre over tid? Regner jo med at å få barn i fremtiden kan forverre det, men utenom det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare en hemoride?

Anonymkode: 837fd...b78

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke bare en hemoride?

Anonymkode: 837fd...b78

Nei, det gjør ikke vondt og det er ingenting utenfor åpningen. Jeg må bare presse på veggen rett foran analåpningen for å føle at jeg tømmes ordentlig når jeg er på do.

TS

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør ikke vondt og det er ingenting utenfor åpningen. Jeg må bare presse på veggen rett foran analåpningen for å føle at jeg tømmes ordentlig når jeg er på do.

TS

Innvendige hemoroider er ikke vonde. Hemoroider kan få det til å føle som om man ikke får tømt seg helt. 

Anonymkode: 67e49...6a6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Tror det bare er det at det ikke snakkes noe om og jeg har ikke googlet det eller snakket med legen så jeg har følt meg så rar.

Men sexlivet er helt fint og det er bare innimellom at det er problematisk. Er det noe som ofte blir verre over tid? Regner jo med at å få barn i fremtiden kan forverre det, men utenom det?

TS

Ja, jeg gikk med prolaps i 15 år før jeg fant ut hva det var. 

Hvis det plager deg ville jeg gått til lege, men som regel ønsker de at du skal være ferdig med barn før du opererer. Hvis du blir gravid eller når du kommer i overgangsalderen kan det forverre seg men ellers går det nok helt fint. :)

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det plager deg ville jeg gått til lege, men som regel ønsker de at du skal være ferdig med barn før du opererer. Hvis du blir gravid eller når du kommer i overgangsalderen kan det forverre seg men ellers går det nok helt fint. :)

Når får man operasjon? Hvis man må hjelpe til hver gang man går på do?

Anonymkode: 2bddf...f33

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når får man operasjon? Hvis man må hjelpe til hver gang man går på do?

Man får jo operasjon om man har plager. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk. Jeg har egentlig ikke store plager med det. Det er bare en sjelden gang jeg føler jeg ikke får tømt meg helt. Så lenge det ikke blir verre enn dette går det helt greit. Bare fint å vite hva det er og at det ikke er noe farlig :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får jo operasjon om man har plager. :)

Hva slags plager må man leve med? Legen min sa jeg ikke fikk operasjon, men synes det er utrolig slitsomt å måtte holde på med dette stort sett hver dag, får aldri tømt meg ordentlig føler jeg. Har begynt å synes det er vanskeligere psykisk og ha sex også, tilfelle partneren skal se/skjønne at det er litt av tarmen som kan henge litt ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må jo ta fingren inn i skjeden og dytte tarmen dit den skal for å kunne få ut avførig. Ellers samler det seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vondt er det etter operasjon? Kan man løfte tungt etter en uke feks?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker selv ikke noe spesielt til det inne i skjeden og det påvirker ikke sex på noen måte, unntatt at man kan kjenne det gjennom skjedeveggen når tarmen er full (så jeg går jo på do før vi har sex), men det er egentlig bare det at jeg må dytte litt utenfra for å greie å tømme meg helt som er greia. Så lenge det ikke er farlig er det heldigvis ikke noe stort problem for meg foreløpig så da fortsetter jeg bare livet som vanlig til det eventuelt blir et problem :)

Jeg fortalte uansett kjæresten om dette med en gang jeg fant ut hva det var, og han har aldri merket noe, sier han

TS

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags plager må man leve med? Legen min sa jeg ikke fikk operasjon, men synes det er utrolig slitsomt å måtte holde på med dette stort sett hver dag, får aldri tømt meg ordentlig føler jeg. Har begynt å synes det er vanskeligere psykisk og ha sex også, tilfelle partneren skal se/skjønne at det er litt av tarmen som kan henge litt ned. 

Da ville jeg byttet lege. :)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vondt er det etter operasjon? Kan man løfte tungt etter en uke feks?

Nei, man bør ikke løfte særlig tungt etter en slik operasjon.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg byttet lege. :)

Nei, man bør ikke løfte særlig tungt etter en slik operasjon.

Hvor lenge er man sykemeldt/ikke kan løfte tungt? :) 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er man sykemeldt/ikke kan løfte tungt? :) 

Det vet jeg ikke, men kan se for meg et par uker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert for rectocele, og jeg synes absolutt ikke det høres ut som det er det du har. Det høres ut som om du tidvis sliter med forstoppelse. 

Anonymkode: fb55d...139

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har operert for rectocele, og jeg synes absolutt ikke det høres ut som det er det du har. Det høres ut som om du tidvis sliter med forstoppelse. 

Anonymkode: fb55d...139

Jeg har tatt kodein i noen dager pga. tannsmerter så jeg har forstoppelse akkurat nå, så det er ekstra ille, men sånn her har jeg hatt det lenge, selv når jeg ikke har forstoppelse i det hele tatt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk forstoppelse. Det vil si at tarmen er full, og aldri får tømt seg. Jeg føler aldri at jeg får ut alt, må jobbe hardt for å få det ut, sitter og gynger omtrent. Men jeg har avføring hver dag, noen ganger mer enn en gang og.

Anonymkode: 8bde5...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...