MarianneE Skrevet 2. april 2018 #1 Skrevet 2. april 2018 Hei skal utforske kjøleskapsgrøt, og trenger litt inspirasjon. Hva er din favoritt oppskrift?
Gjest Overrasket Skrevet 2. april 2018 #2 Skrevet 2. april 2018 Chia og quinoa er jo litt forskjellig, da. Jeg har bare brukt chiafrø til dette formålet. Jeg vil anta at dersom du bruker quinoa må du nok koke quinoaen først, men det vanlige er vel å bruke ingredienser som ikke må kokes, bare blandes sammen og stå i kjøleskap over natten.
MarianneE Skrevet 2. april 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2018 Kjøpte en boks quinoafrø som kan brukes på samme måte som chia. Noen som har en god idé til grøt, da?
exictence Skrevet 2. april 2018 #4 Skrevet 2. april 2018 1 minutt siden, MarianneE skrev: Kjøpte en boks quinoafrø som kan brukes på samme måte som chia. Noen som har en god idé til grøt, da? Quinoa brukes som f.eks annet for ris, altså som tilbehør til middag. Er du sikker på at det er en boks med quinoafrø? Jeg kjenner bare til at det er noe annet enn chia. Jeg lager kjøleskapsgrøt med nøttemelk, chia, kanel og vaniljepulver. Når jeg skal spise den skjærer jeg opp banan og eit annen frukt og har til. Google oppskrifter på chiagrøt eller chiapudding, så får du mange varianter.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Skrevet 2. april 2018 Med Chia heller jeg enten på kokosmelk. Eller for en mer fettfattig variant, mandelmelk med vaniljesmak. Så kutter jeg opp det jeg har av frukt (gjerne blåbær, bringebær eller mango), som jeg kan strø oppå dagen etterpå. Quinoafrøene må du nok koke. Og de egner seg nok heller ikke til grøt, eller frokost. Med mindre det er en stor glipp i mine mat-kunnskaper her. Anonymkode: 9db34...326
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 Jeg blander chiafrø med yoghurt og litt melk og lar det stå over natten. Ev. kun en melketype og frø, og f. eks. kakaopulver og litt sirup. Passer bedre til dessert enn til frokost. Kan også blandes med havregryn. Quinoa har jeg aldri brukt i kjøleskapsgrøt, den må nok kokes først. Anonymkode: 6c410...333
MarianneE Skrevet 2. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2018 31 minutter siden, exictence skrev: Quinoa brukes som f.eks annet for ris, altså som tilbehør til middag. Er du sikker på at det er en boks med quinoafrø? Jeg kjenner bare til at det er noe annet enn chia. Jeg lager kjøleskapsgrøt med nøttemelk, chia, kanel og vaniljepulver. Når jeg skal spise den skjærer jeg opp banan og eit annen frukt og har til. Google oppskrifter på chiagrøt eller chiapudding, så får du mange varianter. Rød quinoa står det. Og Ja, de skal vist kokes. Får prøve meg frem.
exictence Skrevet 2. april 2018 #8 Skrevet 2. april 2018 1 time siden, MarianneE skrev: Rød quinoa står det. Og Ja, de skal vist kokes. Får prøve meg frem. Rød quinoa er kjempe sunt og kjempe godt å spise kokt og varmt som tilbehør i stedet for ris, potet ol Men kan ikke brukes til kjøleskapsgrøt, som jeg vet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #9 Skrevet 2. april 2018 Quinoa kan godt brukes rå, men må bløtlegges. Det gjelder forvridd det meste av frø, da brytes fytinsyren ned. Anonymkode: c2c59...daa
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #10 Skrevet 3. april 2018 Jeg har bare smakt lavkarbo-versjonen og den var nydelig! Brukte bare fløte, chiafrø og søtning av noe slag. Går sikkert også fint an med melk istedet for fløte, hvis du ønsker mindre fett. Eventuelt kan du sikkert blande melk og fløte, for å få mindre fett men beholde en kremete smak. Også kan man ha oppi det man måtte ønske av frukt/bær for smak, f.eks. frossne bær. Anonymkode: 9fc53...34b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #11 Skrevet 3. april 2018 Du kan absolutt lage grøt av quinoa, men tror den må kokes. Anonymkode: fffa4...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #12 Skrevet 9. april 2018 Min favoritt: Bland 1 dl havregryn, (1 ss knuste linfrø + 1 ss chiafrø) 1 dl melk/biola/kefir, ett lite beger yoghurt. Toppes med frosne bær. La stå i kjøleskapet 4-24 timer før du spiser Du kan bruker mindre gryn og mer chia, legge til rå kakaobiter, droppe yoghurt og heller bruke mer kefir. Anonymkode: df516...0bc
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 Min favoritt: 1 dl havregryn, 1ss chiafrø, 1ts linfrø, 2 dl plantemelk(bruker stort sett original soyamelk). Dagen etter topper jeg med 1 ss peanøttsmør og litt syltetøy. Supergodt! Jeg er ikke så fan av ren chiapudding, syns konsistensen er litt ekkel. En annen god variant er å bruke soyasjokolademelk i stedet for vanlig og tilsette kokosmasse. Smaker nesten som bounty Anonymkode: c439a...4c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå