AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #1 Skrevet 2. april 2018 Hei! Jeg har en tibetansk spaniel på 7 år. Hun har underbitt (rasen "skal" ha det, og har miste alle fortennene oppe. Nå har hun to løse fortenner nede også. Noen som har opplevd det samme? Hvilke konsekvenser kan det ha? Anonymkode: f78cb...f08
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #2 Skrevet 2. april 2018 Kjære deg du må jo gå til vetrinæren med hunden din. Det kan være tannsykdom og da kan den jo ikke tygge vanlig mat tilslutt. Hunder viser jo ikke smerter. Anonymkode: f421b...408 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #3 Skrevet 2. april 2018 Har du snakket med dyrlege om dette i det hele tatt??? Konsekvensene er jo at du må gi mykere mat. Anonymkode: 9b88f...31d 1
enirt Skrevet 2. april 2018 #4 Skrevet 2. april 2018 Hunden min har en tannkjøttsykdom. Det er en Pomeranian og hun er 5 år. Vi er hos veterinær 2 ganger i året pga det. Det er utrolig vondt for hunden å gå sånn. Sist gang vi var hos veterinær så trakk hun over 10 tenner pga sykdommen hadde rammet de tennene også. Da tok vi røntgen og fjernet de dårlige tennene og tok en skikkelig tannrens på de tennene som fikk bli igjen i munnen. Dette gjør vi 2 ganger i året da det er veldig vondt å gå med de tennene som har begynt å råtne. I følge veterinæren så må vi trekke resten av tennene om et halvt års tid da sykdommen har begynt å ramme de siste tennene også. Det er utrolig smertefullt for hunden å gå sånn så du må komme deg til veterinær med engang. Det er svindyrt da forsikringen ikke dekker det, men det er verdt det. Hunden klarer seg fint uten tenner. Min spiser tørrfor og vom og hundemat, men når alle tennene er ute vil vi bare gi vom og hundemat. Konsekvensene hunden din har nå er mest sannsynlig enorme smerter. Dette høres ut som samme sykdom min har og da må roten og tennene trekkes og opereres ut. Tannpuss vil hjelpe litt på de friske tennene. Altså holde det i sjakk litt lenger, men sykdommen vil tilslutt ramme alle tennene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #5 Skrevet 2. april 2018 Den har nok tannsykdom, stakkars lille. Få den til veterinær og få en skikkelig sjekk, og så må nok myk mat til. Anonymkode: e2525...84d 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #6 Skrevet 2. april 2018 Konsekvensen er at hunden blir tannløs, og det er slettes ingen krise. Hunder kan fint spise vanlig fôr uten alle tennene tilstede. Det bekymringsfulle er at hunden går rundt og har det vondt på grunn av tannsykdom. Få trekt de tennene som må trekkes! Mange hunder tygger ikke tørrfôret uansett, så tannløse hunder kan spise tørrfôr. Om det oppleves vanskelig for hunden å innta tørrfôret er et alternativ å våte tørrfôret - altså helle vann i maten og la det bli mykere. Slik får dyret i seg de næringsstoffene som er i tørrfôret. Jeg er imot å mate et dyr med våtfôr livet ut - har ikke tro på at alle næringsbehov dekkes av det. Anonymkode: 34537...377 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #7 Skrevet 3. april 2018 Hvorfor pusset du ikke tennene på hunden? Anonymkode: 70cbb...1ce 2
Portvinpiken Skrevet 3. april 2018 #8 Skrevet 3. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor pusset du ikke tennene på hunden? Anonymkode: 70cbb...1ce Pusse tenner er selvfølgelig ikke dumt, men det forhindrer ikke nødvendigvis sykdom i munnen. Ingen vits å gi TS mer dårlig samvittighet enn hun sikkert allerede har siden hun er bekymret for hunden sin. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 Det høres ut som hunden din har periodontitt. En tannsykdom som gjør at tannrøttene råtner. Veldig vanlig hos små raser, dessverre. Ene hunden vår har også det, den har 6 tenner igjen. Lever fint på vom og hundemat. Ut med de vonde tennene! God bedring til vofsen Anonymkode: 6abd8...171
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #10 Skrevet 5. april 2018 WTF!?! Ikke si at TS har mishandlet (!!)hunden sin ved å ikke gå til veterinær med en gang den mistet en tann ? Jeg klarer snart ikke mer av udugelige dyreeiere. Hjertet mitt sprenges. Anonymkode: 06d1a...269 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 On 4/3/2018 at 2:49 PM, Portvinpiken said: Pusse tenner er selvfølgelig ikke dumt, men det forhindrer ikke nødvendigvis sykdom i munnen. Ingen vits å gi TS mer dårlig samvittighet enn hun sikkert allerede har siden hun er bekymret for hunden sin. Tannpuss kan forhindre tann(kjøtt)sykdom for faen Anonymkode: 70cbb...1ce
Portvinpiken Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tannpuss kan forhindre tann(kjøtt)sykdom for faen Anonymkode: 70cbb...1ce Les gjerne innlegget mitt èn gang til.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 Ts her! Ojojoj,Nå fikk jeg mange anklagelser for mye forskjellig her! Bare for å få oppklart et par anklagelser: 1. På 2.4.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev: Har du snakket med dyrlege om dette i det hele tatt??? Konsekvensene er jo at du må gi mykere mat. Anonymkode: 9b88f...31d Jeg er hos vetrinær 1 gang i året for å fjerne tannstein, klippe klør, vaksiner og annen helsesjekk som innebærer blant annet øre, øyne, hjerte, lunge og hofter og tenner da som veterinæren naturligvis sjekker når han fjerner tannstein. 2. På 2.4.2018 den 15.26, AnonymBruker skrev: Den har nok tannsykdom, stakkars lille. Få den til veterinær og få en skikkelig sjekk, og så må nok myk mat til. Anonymkode: e2525...84d Jeg har bestilt time hos vetrinær, men pga påsken har de hatt stengt, og denne uken har de hatt stor pågang. Skal til vetrinær på tirsdag, så det trenger dere ikke å bekymre dere for 3. På 3.4.2018 den 14.39, AnonymBruker skrev: Hvorfor pusset du ikke tennene på hunden? Anonymkode: 70cbb...1ce Til deg som spør hvorfor jeg ikke pusser tennene til hunden min: Vi gjorde det når hun var valp, men siden vi ikke klarte å unngå tannstein sluttet vi, i samråd med vetrinær. Tannpuss forhindrer nødvendigvis ikke skade eller sykdom i munnen. Anonymkode: f78cb...f08 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 Det er ganske vanlig at små hunder har problemer med tennene. Min er 8 år og har mistet 1-2 tenner. Det er likevel viktig å dra veterinær for sjekk èn gang i året, få renset for tannstein og ellers trukket tenner som ikke er bra. Hunden kan sikkert fint leve på "vått" fòr. Symptomer du bør være obs på er at hunden har problemer med å spise, eller viser andre tegn til "onder" i munnen. Da må du dra til vet med en gang. Egentlig burde du gjøre det likevel for en sjekk. Anonymkode: aa5a6...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå