Gå til innhold

Jeg er 21, og gidder ikke sosiale medier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker både snapchat, messenger og instagram. Er en sjelden gang inne på facebook. På snap gidder jeg kun å snakke med kjæresten og ene venninna mi. På insta har jeg aldri lagt ut noe, men følger de nærmeste vennene mine og liker et bilde i ny og ne. Alle rundt meg derimot, er veldig aktive på alt av sosiale medier. De poster ditt og datt og tørster etter likes. De snapper hundre forskjellige folk de aldri har møtt, og er helt desperate etter å holde streaken med alle. De stalker folk igjennom zenly, og i mine øyne ser det ut som de har et enormt kontrollbehov over kjærester og venninner når de er inne på zenly mange ganger om dagen, og sjekker hvem typen er med, hvor mye strøm han har på mobilen og til og med hvor fort han kjører bil. Alt dette fører ofte til konflikter dem imellom. Kjæresten deres får ikke lov til å snappe med den og den, og gud forby om man ser på zenly at han er på butikken uten å ha sagt ifra.

Jeg blir helt seriøst sliten av alt dette jævla maset. De kommer til meg og syter når kjæresten snapper feil folk, og blir klein på andres vegne om de ikke har fått "nok" likes på insta. Jeg kan ikke fordra det, og spesielt zenly synes jeg er en skummel app, når det bidrar til å normalisere det enorme kontrollbehovet enkelte har. Jeg blir bekymret, og er redd for hvordan samfunnet blir om ti år om dette fortsetter på samme måten. 

På en annen side kjenner jeg litt på utenforskap, fordi jeg velger å ikke være like aktiv som alle andre. Samtalene handler støtt og stadig om alle disse sosiale mediene, og jeg er ikke interessert nok i det til å komme med noe godt svar. Jeg melder meg mer eller mindre ut av samtalen hver gang det blir snakk om disse appene, og når alle andre er interesserte mens jeg er uinteressert, blir det også litt vanskelig å dreie samtalen over på noe annet. Blir også ganske frustrert av at de ikke har vettigere ting å snakke om.

Nå er jo dette noe jeg velger selv, og ikke noe jeg kan klandre andre for. Likevel lurer jeg på om dette er noe folk ser på som rart? Er det flere på min alder som opplever det samme som meg? 

Anonymkode: 42a27...8ba

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er zenly?

Anonymkode: a4fb4...372

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er zenly?

Anonymkode: a4fb4...372

En app hvor man har mulighet til å se hvor alle man har lagt til befinner seg i sanntid. Den viser også batteriprosent, om man kjrøer bil, hvor fort man kjører, hvem man er med, hvem man er mest med, hvor folk bor osv. Veldig populært her jeg bor. 

Gjest -Willow
Skrevet

Jeg er helt lik deg. Det gjorde godt å lese dette! Jeg får kjeft fra venner fordi jeg er helt håpløs når det gjelder sosiale medier og de etterlyser respons og aktivitet fra meg. Jeg syns det er utrolig masete. Det er ingen god følelse å være "på" hele tiden og føle på presset for å poste glansbilder av seg selv og eget liv konstant. I tillegg er det jo et press for å få "nok" likes og respons. Det hater jeg å være en del av, men det er klart at man blir påvirket når man først legget ut noe. Jeg har flere venninner som tekster meg og ber meg om å like bildene deres om jeg ikke er rask nok, og noen som sletter ting om det ikke får over visst antall likes. Det er jo helt vanvittig. 

Den zenly-appen høres veldig skummel og ikke minst slitsom ut! 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

En app hvor man har mulighet til å se hvor alle man har lagt til befinner seg i sanntid. Den viser også batteriprosent, om man kjrøer bil, hvor fort man kjører, hvem man er med, hvem man er mest med, hvor folk bor osv. Veldig populært her jeg bor. 

Fin app for innbruddstyver 

Anonymkode: e24d1...56c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo på et sosialt medium nå da

Anonymkode: b943a...cda

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om appen, men dette er jo galskap. Høres ut som frivillig overvåkning, tenk hvor mye den informasjonen kan brukes til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oversharing og overforbruk av sosiale medier = Oppmerksomhetsyk, full av komplekser og/eller lav iq.

Anonymkode: cd42d...2b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskning som viser at smarte folk ikke bruker sosiale medier.

Det er forskning som viser at smarte folk bruker sosiale medier.

Spørsmålet som kanskje er interessant er:

Er det noen årsak til at du ikke bruker sosiale medier? Type depresjoner?

Forstår deg IKKE dersom du bor i f.eks. Oslo, vs. Finnmark med en elg som nærmeste fysiske bekjentskap.

Anonymkode: 78d04...f3e

Skrevet (endret)

Det er godt å ikke være så tilgjengelig. Om folk virkelig må ha tak i meg så kan dem ringe. Tar jeg ikke telefonen så har jeg bedre ting å bedrive enn å prate. Er det virkelig hastverk så ta det via kjæresten min. Den telefonen svarer jeg alltid. Jeg er ikke på face, snap og de andre greiene. Jeg er til stede i mitt eget liv med min kjæreste, unger venner og dyr. 

Endret av Donabers
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, og syns det er bra at det fins flere som ikke higer etter å være i front på alle sosiale medier. Spesielt når motivasjonen er av det overfladiske. 

Så stol på deg og den du er, så vil du kanskje inspirere andre med at du gjør din greie og stoler på det, i steden for å gi etter dette presset. 
:)

Anonymkode: faa30...c3a

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er et sunnhetstegn at du reagerer på det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, -Willow skrev:

Jeg er helt lik deg. Det gjorde godt å lese dette! Jeg får kjeft fra venner fordi jeg er helt håpløs når det gjelder sosiale medier og de etterlyser respons og aktivitet fra meg. Jeg syns det er utrolig masete. Det er ingen god følelse å være "på" hele tiden og føle på presset for å poste glansbilder av seg selv og eget liv konstant. I tillegg er det jo et press for å få "nok" likes og respons. Det hater jeg å være en del av, men det er klart at man blir påvirket når man først legget ut noe. Jeg har flere venninner som tekster meg og ber meg om å like bildene deres om jeg ikke er rask nok, og noen som sletter ting om det ikke får over visst antall likes. Det er jo helt vanvittig. 

Den zenly-appen høres veldig skummel og ikke minst slitsom ut! 

Sende sms for likes, for x-antall likes, evt. slette? Åh herre.
Hadde selv flere av de store, men deaktiverte/slettet de pga unødig sløsing av tid. Det betyr riktig nok at jeg ikke har noe innblikk i de bekjentes liv lenger, men det er helt greit kjenner jeg. 

Anonymkode: 71ec6...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskning som viser at smarte folk ikke bruker sosiale medier.

Det er forskning som viser at smarte folk bruker sosiale medier.

Spørsmålet som kanskje er interessant er:

Er det noen årsak til at du ikke bruker sosiale medier? Type depresjoner?

Forstår deg IKKE dersom du bor i f.eks. Oslo, vs. Finnmark med en elg som nærmeste fysiske bekjentskap.

Hva? Håper ikke jeg har antydet at folk som er veldig aktive på sosiale medier er mindre intelligente enn andre, i så fall beklager jeg, for det mener jeg ikke. Jeg har heller ingen diagnoser, synes bare det virker så stressende å alltid være "på".

Jeg er forsåvidt på jeg også i den forstand at jeg bruker messenger, men til og med det synes jeg er stressende nok. Derfor klarer jeg ikke å begripe hvorfor noen klarer å snappe femti mennesker, samtidig som de jevnlig legger ut bilder på insta, svarer på kommentarer, kommenterer andre sine bilder. Varsel etter varsel etter varsel på mobilen, klarer ikke å begripe hvordan folk orker det, og det kan da ikke være helt sunt heller?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

SoMe er fantastiske redskaper som gjør ting lettere, og fører familie og venner nærmere hveranndre ved å kunne dele koselige øyeblikk (er jo det det er til).

Så er det jo disse "ekstrimistene" som legger alt for mye vekt på likes og ppmerksomhet - og de som rakker ned på andre bruk (disse er like ille).

Ser på det som helt normalt å reagere på overbruk og fiksering av likes, men virker som du også er imot flittig bruk av SoMe i utgangspunktet? Bare fordi du kanskje ikke selv har familie du vil dele ting med, betyr ikke det at andre ikke tar stor glede av å se det nære og kjære deler på instagram, snap, og facebook o.l. Viktig at du ikke drar alle under en kam, for apper og SoMe er mer positivt enn negativt mpt kommunikasjon og nærhet ved avstand osv.

Aldri hørt om zenly før, tror ikke det er så normalt å bruke. Veldig kjekt når barna/kona osv er på turer sikkert, så vet man at de er trygge - men å bruke dette for å "stalke" høres jo bare kleint og bekymringsmessig ut. 

Anonymkode: e1233...52b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 og bruker heller ikke sosiale medier i det hele tatt, dersom noen vil kontakte meg så får de a) sende meg en melding b) ringe meg c) be meg om å sjekke facebook 
Jeg har snapchat, men sjekker den så og si månedlig, instagram har jeg også kun for å sikre meg et brukernavn. Vurderer å begynne å poste der for å markedsføre meg selv i jobbsammenheng, men uff så stress.
Grunnen til at jeg ikke bruker sosiale medier er fordi det virker som noe man veldig lett blir litt for avhengig av i hverdagen, og jeg vil heller ha den ekstra roen enn så lenge. Man må bestandig være "på" og får varslinger på mobilen i hytt og pine om kommentarer, gruppechatter, og masse annet som egentlig bare skaper stress. Jeg tenker at jeg ikke trenger å gi meg selv mer å gjøre kun for å glede andre. 

Anonymkode: 74f43...798

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Verden går snart av hengslene! Folk blir deppa fordi de ikke er like tynne/pene/trente/populære/unge som "alle" på insta,snap osv. Eller som jeg leste på jodel nå i kveld; lei seg og ensom når de ser folk legge ut fantastiske bilder der de koser seg glugg på hytta i påskeferien. Det er så forbanna trist😔😔

Anonymkode: 0a761...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker både snapchat, messenger og instagram. Er en sjelden gang inne på facebook. På snap gidder jeg kun å snakke med kjæresten og ene venninna mi. På insta har jeg aldri lagt ut noe, men følger de nærmeste vennene mine og liker et bilde i ny og ne. Alle rundt meg derimot, er veldig aktive på alt av sosiale medier. De poster ditt og datt og tørster etter likes. De snapper hundre forskjellige folk de aldri har møtt, og er helt desperate etter å holde streaken med alle. De stalker folk igjennom zenly, og i mine øyne ser det ut som de har et enormt kontrollbehov over kjærester og venninner når de er inne på zenly mange ganger om dagen, og sjekker hvem typen er med, hvor mye strøm han har på mobilen og til og med hvor fort han kjører bil. Alt dette fører ofte til konflikter dem imellom. Kjæresten deres får ikke lov til å snappe med den og den, og gud forby om man ser på zenly at han er på butikken uten å ha sagt ifra.

Jeg blir helt seriøst sliten av alt dette jævla maset. De kommer til meg og syter når kjæresten snapper feil folk, og blir klein på andres vegne om de ikke har fått "nok" likes på insta. Jeg kan ikke fordra det, og spesielt zenly synes jeg er en skummel app, når det bidrar til å normalisere det enorme kontrollbehovet enkelte har. Jeg blir bekymret, og er redd for hvordan samfunnet blir om ti år om dette fortsetter på samme måten. 

På en annen side kjenner jeg litt på utenforskap, fordi jeg velger å ikke være like aktiv som alle andre. Samtalene handler støtt og stadig om alle disse sosiale mediene, og jeg er ikke interessert nok i det til å komme med noe godt svar. Jeg melder meg mer eller mindre ut av samtalen hver gang det blir snakk om disse appene, og når alle andre er interesserte mens jeg er uinteressert, blir det også litt vanskelig å dreie samtalen over på noe annet. Blir også ganske frustrert av at de ikke har vettigere ting å snakke om.

Nå er jo dette noe jeg velger selv, og ikke noe jeg kan klandre andre for. Likevel lurer jeg på om dette er noe folk ser på som rart? Er det flere på min alder som opplever det samme som meg? 

Hjelpes! Er det virkelig sånn det er blitt? Er ikke engang på Facebook! Og har ikke tenkt meg dit heller...

Anonymkode: 9a344...609

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SoMe er fantastiske redskaper som gjør ting lettere, og fører familie og venner nærmere hveranndre ved å kunne dele koselige øyeblikk (er jo det det er til).

Så er det jo disse "ekstrimistene" som legger alt for mye vekt på likes og ppmerksomhet - og de som rakker ned på andre bruk (disse er like ille).

Ser på det som helt normalt å reagere på overbruk og fiksering av likes, men virker som du også er imot flittig bruk av SoMe i utgangspunktet? Bare fordi du kanskje ikke selv har familie du vil dele ting med, betyr ikke det at andre ikke tar stor glede av å se det nære og kjære deler på instagram, snap, og facebook o.l. Viktig at du ikke drar alle under en kam, for apper og SoMe er mer positivt enn negativt mpt kommunikasjon og nærhet ved avstand osv.

Aldri hørt om zenly før, tror ikke det er så normalt å bruke. Veldig kjekt når barna/kona osv er på turer sikkert, så vet man at de er trygge - men å bruke dette for å "stalke" høres jo bare kleint og bekymringsmessig ut. 

Anonymkode: e1233...52b

Jeg reagerer jo ikke på at Kjellaug Merete på 67 legger ut et bilde på face i ny og ne for at familien skal få se. De som bruker det for å holde kontakten med familie og venner på den måten du snakker om gjør ikke meg noe.

Det jeg mener er et problem, er de på min alder som ikke kan la mobilen ligge i fred fem minutter, fordi de får varsler fra face, insta og snap konstant. De sjeldne gangene de legger fra seg mobilen, handler samtalene ofte om sosiale medier, men samtalen blir jo alltid forstyrret av at de må ta opp mobilen igjen fordi de har fått en ny varsel. Jo mer jeg skriver her, jo mer innser jeg hvor sinnssykt det faktisk er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

(...) og det kan da ikke være helt sunt heller?

Blir en vanesak.

Men jepp, er forskjell fra om du bor i Oslo eller Finnmark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...